Projekt „GELATOn the ROAD”
RZESZÓW, PODKARPACKIE.
Fot. pixabay/CC0
Projekt „GELATOn the ROAD” tworzy pierwszą europejską trasę Gelato, której celem jest promocja i ochrona lokalnego dziedzictwa kulturowego i tożsamości. Opiera się na kryteriach zrównoważonego rozwoju środowiska, jakości produktów i surowców oraz innowacji w ramach rzemieślniczego systemu łańcucha dostaw Gelato.
Przez wieki sztuka wytwarzania lodów była przekazywana z pokolenia na pokolenie, stając się integralną częścią tkanki kulturowej wielu społeczeństw. Na smaki i konsystencję Gelato wpływa wiele czynników, takich jak lokalne składniki i tradycje kulinarne, co skutkuje różnorodną gamą wyjątkowych i pysznych dań.
Dlatego tak istotne jest uznanie dziedzictwa kulturowego Gelato i jego roli w kształtowaniu tożsamości kulturowej. To uznanie może pomóc w promowaniu zachowania i promocji tradycji wytwarzania lodów, zachęcając do kontynuacji tej ukochanej formy sztuki kulinarnej dla przyszłych pokoleń. Proponowany projekt jest krokiem w stronę tego celu, podnoszącym świadomość kulturowego znaczenia Gelato i sprzyjającym głębszemu docenieniu jego bogatej historii i trwałego dziedzictwa.
Co więcej, Gelato przekracza granice pokoleń, co czyni go idealnym narzędziem do przekazywania istotnych idei dotyczących odpowiedzialnej produkcji i zrównoważonego rozwoju produktów. Stanowi okazję do edukacji i informowania konsumentów o zasadach jakości i pochodzenia terytorialnego, a także o znaczeniu kultury gastronomicznej, która kładzie nacisk zarówno na tradycję, jak i innowacyjność. Gelato służy zatem promowaniu szerszego zrozumienia kultury jedzenia, jednocześnie celebrując kunszt i rzemiosło, które są niezbędnymi elementami procesu wytwarzania lodów.
Co więcej, projekt angażuje, poprzez zdefiniowany protokół i konkretne, różnorodne działania, zainteresowane strony w łańcuchu produkcyjnym (firmy produkujące materiały i maszyny, innowatorów produktów Gelato) oraz angażuje dorosłych i młodych klientów za pośrednictwem „Gelato Road”.
Działania i cele:
Projekt GELAOn the ROAD obejmuje kilka kluczowych celów.
Po pierwsze, ma na celu stworzenie nowych atrakcji turystycznych poprzez utworzenie dynamicznego obwodu, który stale ewoluuje i obejmuje nowe rzeczywistości i terytoria. Terytoria te skorzystają z szeregu inicjatyw, takich jak muzea wędrowne, pokazy gotowania, wydarzenia i szkolenia dla turystycznych organizatorów kultury.
Kolejnym celem jest promowanie innowacyjności i kreatywności w smakach lodów, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania lokalnych i tradycyjnych produktów „0 km”. Takie podejście pozwala na rewitalizację tych składników w procesie produkcji lodów, zapewniając nowe możliwości prezentacji regionalnych specjałów.
Ponadto projekt ma na celu przyczynienie się do rozwoju gospodarczego i kulturalnego uczestniczących regionów. Angażując te obszary w różnorodne inicjatywy, projekt podniesie ich atrakcyjność.
Ważnym aspektem projektu jest podnoszenie świadomości i promowanie zrównoważonego rozwoju środowiskowego i energetycznego wśród producentów, producentów lodów i klientów. Osiąga się to poprzez przyjęcie technologii optymalizujących i zmniejszających zużycie energii w maszynach i produktach produkcyjnych.
Ogólnie rzecz biorąc, projekt GELATOn the ROAD oferuje wyjątkową możliwość wykorzystania popularnego i przyjemnego produktu, takiego jak lody, do wprowadzenia wymiernych zmian w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej. Dzięki ustanowieniu ekonomicznie zrównoważonej ścieżki, którą każdy kraj partnerski może przyjąć i promować, projekt może zwiększyć swój wpływ i wpływ na całą Europę. Łączy w sobie przyjemności związane z lodami z zaangażowaniem w zrównoważony rozwój, kulturę i rozwój gospodarczy, torując drogę do lepszej przyszłości zarówno dla branży lodów, jak i terytoriów, które obejmuje.
Instytucje Partnerskie:
W projekt zaangażowanych jest 14 instytucji z 12 krajów Europy tj. z Włoch, Belgi, Grecji, Niemiec, Luksemburga, Serbii, Słowenii, Chorwacji, Austrii, Hiszpanii, Polski, Bułgarii:
- Lead Partner (Coordinatore): Longarone Fiere Dolomiti Srl (LFD), Włochy,
- VENETIAN CLUSTER SRL (VENETIANCLUSTER), Włochy
- CHAMBRE DE COMMERCE BELGO-ITALIENNEASBL (CCBI), Belgia
- AGRODIATROFIKI SYMPRAKSI PERIFEREIAS DYTIKIS ELLADAS (AGRIFOOD WEST), Grecja
- UNITEIS EV (UNITEIS e.V.), Niemcy
- CAMERA DI COMMERCIO ITALO-LUSSEMBURGHESE A.S.B.L. (Cam.Com IT- LUX), Luksemburg
- PRIVREDNA KOMORA SRBIJE (CCI SERBIA), Serbia
- REGIJSKA RAZVOJNA AGENCIJA ROD AJDOVSCINA (ROD Agencija), Słowenia
- UDRUGA ISTARSKO-EKOMUZEJ IZ VODNJANA (Ecomuseo Istria), Chorwacja
- EUROPEAN TRAINING AND RESEARCH INSTITUT (EU T&R Institut) Austria
- ASSOCIACIO D’EMPRESARIS DE CLOUD COMPUTING DE CATALUNYA (ACECCAT), Hispzania
- RZESZOWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO SPOLKA AKCYJNA (RRDA), Polska
- CHAMBER OF COMMERCE AND INDUSTRY VRATSA SDRUZHENIE (CCI VRATSA), Bułgaria
- DOMSPAIN CONSULTING SL (DOMSPAIN CONS), Hiszpania.
2 Partnerów Stowarzyszonych:
- Parco Dolomiti Friuliane Włochy
- Council of Europe – Venice Office Włochy
Źródło finansowania projektu: Program Kreatywna Europa
Okres realizacji projektu: 01.04.2023 r. – 31.03.2026 r.
Do udziału w projekcie GELATOn the ROAD w szczególności następujące organizacje/podmioty:
– Producentów lodów rzemieślniczych,
– Sprzedawców lodów rzemieślniczych,
– Instytucje/Organizacje turystyczne,
– Instytucje/Organizacje kultury,
– Miasta i Gminy.
Projekt „GELATOn the ROAD” tworzy pierwszą europejską trasę Gelato (lodów rzemieślniczych), której celem jest promocja i ochrona lokalnego dziedzictwa kulturowego i tożsamości. Opiera się na kryteriach zrównoważonego rozwoju środowiska, jakości produktów i surowców oraz innowacji w ramach rzemieślniczego systemu łańcucha dostaw Gelato.
Dlaczego warto wziąć udział?
· Wsparcie marketingowe
Partnerzy, którzy przystąpią do projektu będą mogli dołączyć do Europejskiej Trasy Gelato (ERoG) i otrzymują bezpłatne wsparcie marketingowe dla swoich gelaterii – np. materiały promocyjne i bezpłatną promocję poprzez kampanie w mediach społecznościowych na wpływowych kanałach społecznościowych GELATOn the ROAD, w tym na Facebooku, Instagramie, Linkedin https://www.linkedin.com/showcase/gelaton-the-road/ oraz za pośrednictwem ekskluzywną stronę internetową https://gelatontheroad.eu/.
· Możliwości nawiązywania kontaktów
GELATOn the ROAD oferuje ogólnoeuropejską, ekskluzywną (internetową) platformę dla gelaterii do nawiązywania kontaktów między sobą. Dzieląc się doświadczeniami, najlepszymi praktykami i pomysłami, partnerzy ERoG mogą rozszerzać swoją sieć, udostępniać zasoby, komunikować się i czerpać korzyści od siebie nawzajem.
· Udział w wydarzeniach i konkursach
Członkowie ERoG mają możliwość uczestniczenia w ekskluzywnych wydarzeniach i konkursach z nagrodami. W ramach projektu zaplanowano jeden konkurs regionalny a zwycięzcy wezmą udział w konkursie międzynarodowym we Włoszech.
· Udział w warsztatach
Partnerzy ERoG mają dostęp do specjalistycznych informacji i seminariów prowadzonych przez ekspertów. Dzięki temu gelatierie mogą podnieść swoje umiejętności i poznać nowe zrównoważone techniki i innowacje.
Linki do plików:
GELATOn the ROAD – D2.1 Manifesto – PL
GELATOn the ROAD – Protokół – Insytucje i Organizacje_PL
GELATOn the ROAD – Protokół – Producenci i Sprzedawcy lodów_PL
GELATOntheROAD_presentation_EN_photos