Hala serwisowa kolei aglomeracyjnej w Rzeszowie uroczyście otwarta
PODKARPACKIE. Obiekt powstał obok stacji PKP Rzeszów Staroniwa. Inwestycja kosztowała ponad 167 mln zł i jest jednym z ostatnich dużych projektów zrealizowanych w ramach stworzenia podkarpackiej kolei aglomeracyjnej.
Przypomnijmy, w ramach PKA, oprócz hali serwisowej, zmodernizowane zostały przystanki i linie kolejowe, zakupiono nowy tabor, a także powstała zupełnie nowa linia do lotniska w Jasionce. Całość inwestycji wyniosła ponad 756 mln zł.
-W tym zapleczu technicznym będą się odbywały naprawy, remonty, które do tej pory nie mogły mieć miejsca, tu na Podkarpaciu. Będą się odbywały szkolenia, które też nie mogły być realizowane w regionie. I wreszcie może się tu odbywać kosmetyka taboru, która jest też ważna z punktu widzenia jego eksploatacji - podczas otwarcia mówił o nowej hali serwisowej marszałek Władysław Ortyl. - Pozwoli podnieść jakość usług w transporcie kolejowym. Możemy podwyższać jakość świadczonych usług przez Polregio dla naszych pasażerów.
A PKA cieszy się coraz większym powodzeniem. Jak zauważył Bogdan Romaniuk, radny województwa, w ubiegłym roku przewiozła ona 1,5 mln pasażerów. Potwierdził to Marcel Klinowski, wiceprezes spółki Polregio.
-Statystyki mówią same za siebie: to właśnie w województwie podkarpackim w ubiegłym roku rosła najszybciej liczba pasażerów i będziemy, jako Polregio, dzięki dobrym warunkom zapewnionym przez samorząd województwa oraz inne jednostki samorządu terytorialnego, będziemy te połączenia rozwijać - dodał wiceprezes Klinowski.
Hala serwisowo-utrzymaniowo-naprawcza PKA to element całej bocznicy kolejowej i wraz z układem torowym, kontenerową stacją paliw do tankowania pojazdów z napędem spalinowym, drogą dojazdową oraz miejscami postojowymi tworzy Zaplecze Techniczne PKA. Najważniejsze elementy, jakie zostały wykonane w ramach tej inwestycji to m.in.:
-układ torowy – zelektryfikowany układ 12 torów o łącznej długości ogólnej 5,1 km, z systemem rozjazdów i automatycznym systemem SRK, współpracujący ze stacją PKP Rzeszów Staroniwa,
-myjnia mechaniczna, pracująca w systemie zamkniętym obiegu wody, z podczyszczalnią ścieków,
-tokarka podtorowa do toczenia zestawów kołowych,
-laserowe stanowisko do pomiaru zarysu profili zestawów kołowych,
-waga do sprawdzania nacisku zestawów kołowych na szynę,
-zapadnia umożliwiająca wymianę zestawów kołowych oraz silników trakcyjnych bez konieczności podnoszenia pudła pojazdu,
-suwnica o nośności 16 ton, umożliwiająca transport podzespołów wewnątrz hali,
-podnośniki do podnoszenia całego zespołu trakcyjnego lub członu pojazdu,
W otwartej hali znajduje się także stanowisko do szkolenia maszynistów. Symulator jazdy został kupiony w ramach innego projektu dofinasowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego WP 2014-2021.
Hala technologiczna składa się z części: serwisowo-utrzymaniowo-naprawczej, szkoleniowej, warsztatowej, magazynowej, administracyjno-biurowej oraz myjni. Zastosowane rozwiązania techniczne pozwalają na wykonywanie między innymi: przeglądów okresowych pojazdów, napraw bieżących, konserwacji urządzeń i podzespołów pojazdów oraz ich czyszczenia i mycia w zautomatyzowanej myjni, zaś w części biurowej możliwe jest prowadzenie szkoleń dla personelu.
Zaplecze Techniczne PKA zostało przekazane do eksploatacji operatowi - spółce Polrego – jeszcze pod koniec ubiegłego roku.