Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

SMS o zbliżającej się wizycie w ramach NFZ? Nie ignoruj go

Opublikowano: 2024-02-03 15:45:35, przez: admin, w kategorii: Region

Usługa przypominania o wizycie do specjalisty, badaniu czy hospitalizacji jest realizowana przez NFZ dla pacjentów z całej Polski od lutego 2020 roku. Powiadomienie na telefon ma zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt, a tych w 2023 r. przepadło prawie 1,3 miliona.

Fot. Pixabay/CC0

Fot. Pixabay/CC0

 

Przypomnienie dotyczy wizyt z 40 różnych świadczeń m.in.: kardiologii, ortopedii, operacji zaćmy, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego. Pacjent otrzymuje SMS na cztery dni przed umówioną wizytą, czy badaniem.

Treść takiego powiadomienia jest dość krótka, są tam podane informacje o świadczeniu na które pacjent czeka (np. RM czyli badanie rezonansem magnetycznym), terminie wizyty i co dość istotne numerze telefonu, pod który pacjent może zadzwonić, aby odwołać wizytę jeśli zajdzie taka potrzeba – informuje Rafał Śliż, rzecznik prasowy Podkarpackiego NFZ.

 

Aby otrzymać SMS-a z NFZ, wystarczy, że pacjent podczas rejestracji poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego. To konieczne, aby SMS dotarł do odpowiedniej osoby. Podczas rejestracji można podać swój numer telefonu, lub kogoś bliskiego komu ufamy, że poinformuje nas o takiej wiadomości.

Co zrobić, gdy planujemy odwołać wizytę czy badanie?

Podstawowa sprawa, to jak najszybsze poinformowanie placówki o rezygnacji z wizyty, badania czy zabiegu. Gdy nasza nieobecność zostanie zgłoszona z wyprzedzeniem, inny pacjent będzie mógł wcześniej skorzystać z pomocy lekarskiej. Nasze zachowanie ma zatem realny wpływ na zdrowie drugiej osoby – zaznacza Rafał Śliż. Dzięki odwołaniu wizyty, termin nie przepadnie, bo szansę na skorzystanie z niego zyska inny pacjent. Dlatego tak ważne jest informowanie o swojej nieobecności.

Na podstawie sygnałów i skarg od pacjentów, wiemy, że nie zawsze pacjent może dodzwonić się do placówki medycznej, aby odwołać wizytę. Warto jednak podkreślić, że wraz ze świadczeniem usług zdrowotnych, placówka medyczna powinna zagwarantować pacjentom możliwość realnego kontaktu, w tym odwołania wizyty, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta.

Jak wyglądają podkarpacki statystyki?

Najwięcej, bo prawie 20 tys. przypadków nieodwołanych wizyt dotyczyło w ubiegłym roku poradniach ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 9 tys. wizyt przepadło w poradniach kardiologicznych i aż 8 tysięcy w pracowniach fizjoterapii ambulatoryjnej – podkreśla Rafał Śliż. Czas oczekiwania na zabiegi rehabilitacyjne jest na terenie naszego województwa wysoki, co utrudnia pacjentom powrót do sprawności po zabiegach czy wypadkach. W każdym miesiącu ubiegłego roku mogłoby skorzystać z rehabilitacji ponad 650 osób więcej! Te terminy przepadły, gdyż 650 osób każdego miesiąca rezerwowało zabiegi, lecz gdy przychodził dzień rozpoczęcia rehabilitacji, nie przychodzili do pracowni i nie informowali o tym.

O ile zatem mogła zmniejszyć się kolejka osób w ubiegłym roku? Każda z nieodwołanych wizyt, jeśli zostałby odwołana spowodowałaby zmniejszenie liczby osób oczekujących o:

19 293 w poradniach ortopedycznych

Niemal 50 poradni na terenie Podkarpacia straciło możliwość przyjęcia prawie 20 tysięcy pacjentów. Czas oczekiwania jest szczególnie istotny dla pacjentów po urazach czy złamaniach, którzy jak najszybciej powinni zasięgnąć opinii specjalisty.

 

9 033 w poradniach kardiologicznych

Problemy kardiologiczne same nie znikną. Skoro pojawił się problem, zostało wystawione skierowanie i zarezerwowana wizyta u specjalisty, to powinna się ona odbyć zgodnie z zaleceniem lekarza.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij