Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
IV Ogólnopolski Konkurs dla Jednostek Samorządu Terytorialnego na Najbardziej Innowacyjny Energetycznie Samorząd – edycja 2024
Domki na Roztoczu
IX Konferencja Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju

Auta elektryczne będą mieć niższe ceny i większe zasięgi

Opublikowano: 2023-12-25 18:09:01, przez: admin, w kategorii: Opinie

Baterie LFP po raz pierwszy pojawią się w modelach BMW. To tańsze ogniwa bez kobaltu. Nowa bateria będzie o 100% bardziej pojemna od tej stosowanej w pierwszym BMW i3.

Fot. materiały prasowe

Fot. materiały prasowe

 

Baterie LFP są bezpieczniejsze i wykorzystują powszechniejsze żelazo i fosfor, zamiast kobaltu, manganu i niklu. Dzięki temu są tańsze od ogniw NMC. Ich wadą jest jednak wolniejsze ładowanie na mrozie i mniejsza pojemność. W ogniwach będących dziś na rynku różnica w pojemności sięga 50%.

 Jest niemal pewne, że LFP pojawią się tylko w podstawowych wersjach i być może nie we wszystkich segmentach. Modele z takimi ogniwami mogą mieć pojemność baterii na poziomie ok. 60 kWh.

Poprawiona chemia ogniw, ich nowy kształt oraz pakowanie ogniw bezpośrednio w pakiet baterii (z pominięciem modułów) oznaczać będą wzrost gęstości energetycznej o 20%, zasięgu o 30% i o 30% szybsze ładowanie, przy jednoczesnym spadku śladu węglowego ich produkcji o 60% względem obecnej generacji.

W szóstej generacji baterii BMW ograniczy także koszty produkcji o 40%.

- Tańsze baterie w niedalekiej przyszłości mogą przełożyć się na niższe ceny elektryków – mówi Bartłomiej Derski, ekspert WysokieNapieice.pl. – Przed nami kolejny skok w rozwoju e-mobilności.

Wybierz studia w WSPiA

Dzięki nowym ogniwom nawet w elektrycznej serii 3 zagoszczą już akumulatory o pojemności ok. 100 kWh. Realny zasięg Neue Klasse w tej wersji wyniesie od 450 km na autostradzie i do 750 km na drogach krajowych.

Koncern pracuje jednocześnie nad ogniwami sodowo-jonowymi i ze stałym elektrolitem.

- W naszych testach samochodem BMW i4 trasę z Amsterdamu do Warszawy pokonaliśmy, długości 1 200 km, pokonaliśmy w 12 godzin, a konkurencyjnym modelem Tesli jechaliśmy z Jeleniej Góry do Warszawy bez żadnego ładowania, pokonując trasę 500 km w 4,5 godziny – dodaje Bartosz Derski z WysokieNapiecie.pl.

MarketNews24 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij