„Dostępna szkoła” - podsumowanie projektu
PODKARPACKIE. W piątek (29 września 2023 r.) spotkania w Inkubatorze Technologicznym Aeropolis w Jasionce zaprezentowano uaktualniony model dostępnej szkoły, promujący równość dostępu do edukacji. Model ten jest wynikiem realizacji projektu „Dostępna szkoła - innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”.
Przed przystąpieniem do projektu szkoły poddawane były audytom dostępności, aby określić ich potrzeby i dopasowanie wsparcia do indywidualnej sytuacji placówki. Następnie szkoły otrzymywały granty na przetestowanie wypracowanych wcześniej planów poprawy dostępności (zgodnie z modelem). To pozwoli na zrobienie odpowiednich przeróbek, modernizacji czy zakup pomocy dydaktycznych i wyposażenia. Placówki otrzymały również środki na szkolenie nauczycieli.
- Wybieraliśmy do dofinansowania różne szkoły w zależności od miejsca, dostęponości, by przetestować wdrożenie w jak najszerszym zakresie – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. - Brane pod uwagę były trzy elementy: dostępność architektoniczna; model edukacji uwzględniający dostępność, przygotowanie kadry nauczycielskiej do pracy z dziećmi z niepełnosprawnością
Na Podkarpaciu 39 szkół dostało 19 mln zł. Ponadto jeszcze pięć szkół było w projekcie Funduszu Współpracy.
- Możemy mówić o o ogromnym sukcesie – mówiła wiceminister. - To są miejsca, w których chce się być
- Czasami niewiele trzeba by dostępność zaistniała – mówi Mariusz Bednarz, prezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.
Konkurs grantowy był dostępny dla wszystkich szkół podstawowych, niezależnie od ich zróżnicowania pod względem wielkości, formy własności, lokalizacji oraz rodzaju (szkoły specjalne, powszechne, integracyjne).
Realizatorem projektu byli dwaj beneficjenci - Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Młodych Lubuszan i Politechniką Gdańską oraz partnerstwo Fundacji Fundusz Współpracy i Fundacji Instytut Rozwoju.
Projekt został dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu unijnego Wiedza Edukacja Rozwój.