Retro-computing: technologie i sztuka cyfrowa - studia podyplomowe na Politechnice Rzeszowskiej
PODKARPACKIE, RZESZÓW. Od 13 października, ruszają nowe i unikatowe w skali Polski i świata, studia podyplomowe “Retrocomputing: technologie i sztuka cyfrowa”. Zapisy na studia ruszają od 7 VII br. i potrwają do końca września br.
Kierunek obejmuje interdyscyplinarnie tematykę retro computing. Tematy Wykładów to po pierwsze - wstęp, zarys historyczny; m.in. Historia informatyki, Historia informatyki w Polsce.
Następnie retro computing: Architektura 8-/16-bit, Systemy operacyjne retro. Następnie o tym, co można stworzyć: Historia gamedev, Demoscena, Retrogamedev. Studium będzie skonkludowane opisem branż kreatywnych, które przecież wyłoniły się dzięki retro komputerom.
Po kierunku można spodziewać się rozrywki, sporej dawki wiedzy, warsztatów oraz unikatowych doświadczeń, na skalę światową.
Zajęcia to formuła studiów zaocznych (sobota-niedziela), zjazdy co około 4 tygodnie, formuła w 100% stacjonarna. Zajęcia to wykłady oraz ćwiczenia/warsztaty. Niektóre zajęcia planowane są w klubie studenckim (na wyłączność uczestników). Koszt studiów to 3000 zł za dwa semestry, co czyni je jednymi z najtańszych w Polsce.
Prowadzącymi będą osoby ze środowiska demoscenowego bądź akademicy nie tylko z Rzeszowa, ale również z Krakowa, Katowic, Łodzi, Warszawy czy Poznania.
Na razie studium ma poparcie Polskiego Towarzystwa Informatycznego o/Rzeszów oraz merytoryczną pomoc członków Polskiego Towarzystwa Ochrony Dziedzictwa Technicznego (na
etapie tworzenia studium). Lada dzień, zostaną wystosowane wnioski o patronat pewnej dużej
organizacji informatycznej oraz innej organizacji oddolnej powiązanej z demosceną. Na dodatek,
firma Cloanto zapewniła o użyczeniu licencjonowanych plików, części OSów, dla słuchaczy,
nieodpłatnie (AmigaOS i nie tylko).
Jak wiedza o retro może przydać się w dzisiejszym świecie? To wiedza jak było kiedyś. A historią można (i należy) się inspirować. Jak wiadomo, historia lubi się powtarzać. Nawet obecnie, zapomniany już „Pan Spinaczyk” z MS Office powraca -- tym razem jako ChatGPT.
Studia można polecić:
- osobom hobbystycznie zajmującym się retro-computingiem
- pasjonatom historii informatyki
- informatykom chcącym poszerzyć swoje horyzonty – o historię komputerów w Polsce i na
świecie
- osobom zaangażowanym w cyfrową sztukę, aby poznać jej początki
- osobom zaangażowanym w tzw. przemysły kreatywne, aby zgłębić ich początki
- osobom z branży gamingowej, by dowiedzieć się na jakich wzorcach opierają się tzw. gry indie
- kustoszom oraz menedżerom muzeów retro lub innych podobnych instalacji
- osobom, które planują w przyszłości organizować wydarzenia powiązane z retro#computingiem, finansowane ze środków publicznych (np. UE)
- wykładowcom informatyki w szkołach i na uczelniach, którzy za młodu nie byli naocznymi
świadkami rewolucji komputerowej, celem wzbogacenia zajęć