Projektowanie przestrzeni komercyjnych: najlepsze praktyki dla sukcesu w sprzedaży
Każdy rozsądny przedsiębiorca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak istotny jest wizerunek marki. Zarówno identyfikacja wizualna, jak i aranżacja wnętrza siedziby firmy jest czymś, co znacząco wpływa na to, jak postrzegane jest przedsiębiorstwo. To przekłada się również na renomę firmy i sukcesy sprzedażowe. Jak wygląda projektowanie przestrzeni komercyjnych? Na co zwrócić uwagę aranżując otoczenie?

Projektowanie przestrzeni komercyjnych - jak wnętrze oddaje charakter firmy
Choć dla wielu osób może to być zadziwiające, to w znacznej mierze wystrój wnętrza odpowiada za to, czy dobrze czujemy się w nowym, obcym dla nas miejscu. Projektując przestrzeń komercyjną możemy za pomocą kilku prostych tricków stworzyć miejsce, do którego klienci chętnie będą wracać i które zapisze się w ich pamięci na dłużej. Ważne jest, by pamiętać, że przestrzeń komercyjna w każdej firmie powinna jak najlepiej oddawać charakter marki i maksymalnie wpisywać się w jej styl. Co to oznacza w praktyce?
Większość osób skupia się wyłącznie na ekspozycji logotypu. To jednak nie wystarcza, by miejsce oddawało charakter firmy. Podczas projektowania wnętrz komercyjnych należy korzystać z palety barw będących elementami identyfikacji wizualnej marki. Należy to uwzględnić niemal na każdym etapie projektu - zarówno przy wyborze koloru ścian, jak i przy projekcie mebli oraz ekspozycji. Niebagatelne znaczenie mają również materiały użyte do stworzenia aranżacji wnętrza - marmur i błyszczące powierzchnie kojarzą się nam z luksusem i wysokim standardem, z kolei drewno wprowadza bardziej swobodną, rodzinną atmosferę. Warto mieć to na uwadze projektując przestrzeń dla marki o konkretnym charakterze.
Ważne jest także, aby nie spoczywać na laurach i stale trzymać rękę na pulsie. Oczywiście zbyt częste wprowadzanie diametralnych zmian może odbić się negatywnie na postrzeganiu marki, jednak drobne udoskonalenia i poprawki sprzyjające poprawie wizerunku w oczach klientów z pewnością zostaną potraktowane jako atut marki.
Aranżacja wnętrz komercyjnych - przestrzeń customer friendly
Projektowanie wnętrz komercyjnych polega przede wszystkim na tym, by klient czuł się dobrze w siedzibie firmy. To niezwykle istotne, by atmosfera konkretnego miejsca nie tylko wpisywała się w charakter marki, ale również pozwalała poczuć się dobrze wszystkim odwiedzającym. Na czym polega tworzenie przestrzeni przyjaznej odbiorcom i klientom?
Jednym z najważniejszych etapów projektowania przestrzeni komercyjnych jest analiza potrzeb, oczekiwań i przyzwyczajeń swoich klientów. Zrozumienie celów projektowanej przestrzeni i optymalne wykorzystanie wnętrza jest prawdziwym kluczem do sukcesu. Wiele zależy tu od specyfiki konkretnego biznesu - wnętrze komercyjne to zarówno salony fryzjerskie, gabinety medycyny estetycznej, jak i sklepy odzieżowe, galerie, luksusowe apartamenty czy centra SPA. Każde z tych miejsc wymaga całkowicie innego planowania i w każdym z nich inne są oczekiwania klienta. W SPA wnętrze powinno być przytulne i komfortowe, z kolei w sklepie jubilerskim będzie liczył się luksus i ekskluzywny wygląd, a w galerii sztuki - elegancja i wyczucie stylu. W zależności od charakteru konkretnego miejsca oraz specyfiki klientów projekt będzie wyglądał całkowicie inaczej. Na przykład w lokalach nastawionych na świadomy konsumpcjonizm i ekologię doskonale sprawdzą się drewniane elementy, roślinne motywy i energooszczędne, ekologiczne rozwiązania.
Nie należy zapominać również o tym, że projekt wnętrza powinien maksymalnie łączyć ładny wygląd z funkcjonalnością. Przestrzeń powinna być maksymalnie komfortowa zarówno dla klienta, jak i dla pracowników. Oznacza to m.in. konieczność korzystania z materiałów łatwych w czyszczeniu w miejscach takich jak barber czy salon groomerski. Projekt komercyjny wymaga zupełnie innego spojrzenia niż w przypadku przestrzeni mieszkalnych, dlatego też istotne jest szerokie spojrzenie i doświadczenie w zakresie aranżacji tego typu miejsc.
Artykuł partnera