Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Sylwester na Zamku w Baranowie Sandomierskim
Bezzwrotne dotacje, bon na zasiedlenie, doposażenie miejsca pracy dla niepracujących osób młodych z Podkarpacia z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER)

Rozpoczęła się budowa warsztatów dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej

Opublikowano: 2022-10-05 07:57:49, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

W piątek w Rzeszowie wmurowano kamień węgielny pod budowę zaplecza technicznego dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA) – poinformował portal Podkarpackie.pl. Cały, realizowany przez województwo podkarpackie projekt PKA ma kosztować ponad 756 mln złotych i jest dofinansowana przez UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Fot. Anna Magda

Fot. Anna Magda

 

Koszt budowy zaplecza technicznego na stacji Rzeszów-Staroniwa to blisko 140,7 mln zł,  z czego ponad 86 mln zł pochodzi z budżetu województwa podkarpackiego. Inwestycja została dofinansowana w wysokości 48,2 mln zł Funduszy Europejskich z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Cały, realizowany przez województwo podkarpackie projekt Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej kosztować będzie w sumie ponad 756 mln złotych. Aż 393 mln złotych z tej kwoty finansowana jest z budżetu Podkarpacia. 

Do budowy hali dołożyły się także samorządy Rzeszowa i Łańcuta. Dotacja ze strony Rzeszowa wyniosła w 2021 roku 375 tys. zł, natomiast w 2022 rok około 5,4 mln zł. Z kolei wkład finansowy ze strony Łańcuta wyniesie około 794 tys. zł w 2022 i 2023 roku.

Budowana w Rzeszowie na terenie stacji Staroniwa (między ulicami Langiewicza a Staroniwską, na tyłach dawnego zakładu Zelmer) hala serwisowo-utrzymaniowo-naprawcza wraz z bocznicą, stacją paliw i myjnią kolejową ma zostać otwarta we wrześniu przyszłego roku.

Obiekt będzie miał 140 m długości i 41 m szerokości. Powierzchnia zabudowy wyniesie 5 726 m2, a kubatura: 55 103,55 m3. Całkowita długość budowanych dla potrzeb zaplecza wyniesie ok. 8,3 km. Przy hali zostanie wybudowana myjnia oraz niezbędne stanowiska dla należytego utrzymania stanu technicznego  i czystości pojazdów szynowych.

Wykonawcą budowy jest konsorcjum firm: Inżynieria Rzeszów S.A. oraz Przedsiębiorstwo Agat S.A.

W ramach budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA realizowane są dwa znaczące projekty, na które zawarto umowy o dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Pierwszy z projektów dotyczy budowy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, wraz z zakupem taboru oraz budową zaplecza technicznego. Na ten cel przeznaczono ponad 341,6 mln zł,  
z czego dofinansowanie z budżetu UE wynosi 149,6 mln zł z POIiŚ. A pozostała część z tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa. To właśnie częścią tego projektu jest rozpoczynana budowa hali na Staroniwie. Pozostałą częścią tego projektu jest zakup taboru kolejowego - 8 sztuk trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 sztuki dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Służą one pasażerom już od stycznia 2021 roku. 

Razem Możemy Więcej

 

Drugi projekt dotyczy budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Główną inwestycją w tym zakresie jest budowa linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka oraz budowa dodatkowych  przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and drive. Dodatkowo projekt obejmuje wprowadzenie biletu zintegrowanego wspólnie z ZTM Rzeszów oraz operatorem POLREGIO. 

W ramach projektu zakłada się prowadzenie ruchu kolejowego na liniach kolejowych:

- L 71 odcinek Rzeszów - Kolbuszowa,

- L 91 odcinek Dębica - Rzeszów,

- L 91 odcinek Rzeszów - Przeworsk,

- L 106 odcinek Rzeszów - Strzyżów,

- do Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka na planowanej do budowy linii kolejowej (ok. 5 km).

 

W projekcie biorą udział: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego: Gmina Miasto Rzeszów, Gmina Boguchwała, Gmina Czarna, Gmina Czudec, Gmina Miasto Dębica, Gmina Głogów Małopolski, Gmina Miasto Kolbuszowa, Gmina Krasne, Gmina Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Przeworsk, Gmina Miasto Przeworsk, Gmina Sędziszów Małopolski, Gmina Strzyżów,  Gmina Świlcza, Gmina Trzebownisko.

Łączna wartość realizacji tego projektu wynosi ponad 415 mln zł, w tym koszty budowy infrastruktury kolejowej to blisko 369 mln zł. Dofinansowanie do tego projektu z POIiŚ to 208 mln zł. Pozostałą część kwoty z 415 mln złotych pokrywa budżet województwa podkarpackiego.

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij