Trwa budowa drogi ekspresowej S19 od Niska do Sokołowa Małopolskiego – zobacz postępy
RZESZÓW.
Fot. GDDKiA
Budowa jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej. Całkowity koszt projektu to 1 132 005 519,33 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 587 297 822, 46 zł.
Na Podkarpaciu droga ekspresowa S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. W tej chwili przejezdne jest ponad 30 km tej trasy, a w budowie jest osiem odcinków S19 o łącznej długości ponad 74 km i wartości ok. 4,3 mld zł, dwa odcinki o dł. 21,9 km są na etapie przetargu a kolejne trzy o dł. 42,52 km w przygotowaniu.
Budowa drogi ekspresowej S19 Nisko Południe – Sokołów Małopolski Północ podzielona jest na trzy odcinki realizacyjne:
S19 Nisko Południe – Podgórze
S19 Podgórze – Kamień
S19 Kamień - Sokołów Małopolski Północ
Opis każdego z nich wraz z aktualnym zaawansowaniem poniżej:
S19 Nisko Południe – Podgórze, dł. 11,5 km
Wykonawca: Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A.
Wartość kontaktu: 272 457 297,39 zł brutto
Czas na ukończenie: 34 miesiące od daty rozpoczęcia, przy czym do czasu realizacji robót zgodnie z umową nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).
Ważne daty dla realizacji kontraktu:
- 14.11.2018 r. - data podpisania umowy z wykonawcą
- 10.08.2018 r. - data podpisania umowy z nadzorem
- 12.09.2019 r. - data złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej)
- 19.09.2019 r. - data zawarcia umowy o dofinansowanie z UE
- 31.01.2020 r. - data wydania przez wojewodę podkarpackiego decyzji ZRID
- 06.02.2020 r. - data przekazania placu budowy
- 10.02.2020 r. - rozpoczęcie robót
- 27.04.2022 r. - data ukończenia robót wg umowy
- procent upływu czasu: 78,57% (990 dni)
Informacja o kontrakcie:
Odcinek S19 od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze (docelowo nazwa: Jeżowe) leży w powiecie: niżańskim na terenie gmin Nisko i Jeżowe.
Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj-buduj co oznacza, że obejmuje swoim zakresem zaprojektowanie, uzyskanie wymaganych prawem decyzji i zezwoleń na budowę, wybudowanie, uzyskanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie oraz oddanie do użytkowania wskazanego odcinka trasy.
Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg, wraz z usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną niezwiązaną z drogą, urządzeniami ochrony środowiska tj. ekranami akustycznymi (w postaci wałów ziemnych), urządzeniami podczyszczania wód opadowych, ogrodzeniami i przejściami dla zwierząt oraz pasami zieleni dogęszczającej, a także przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej.
Obiekty inżynierskie:
- 3 wiadukty drogowe,
- 2 wiadukty: jeden jako przejście dla zwierząt średnich górą i drugi jako przejście dla zwierząt dużych górą,
- 3 przejścia dla zwierząt średnich dołem,
- 9 przepustów o funkcji ekologicznej (przejścia dla zwierząt małych).
Miejsca Obsługi Podróżnych:
Jeżowe II kat.
Podgórze III kat.
Zagospodarowanie obu MOPów obejmuje:
1) budynek sanitariatu, zgodnie z załączonym typowym projektem architektoniczno-budowlanym, w zakresie architektury, powierzchni użytkowej i rozkładu pomieszczeń,
2) oczyszczalnie ścieków,
3) miejsca kontroli i ważenia pojazdów, miejsca kontroli/ważenia pojazdów
4) zbiornik przeciwpożarowy (ppoż.),
5) elementy małej architektury i inne wyposażenie,
6) stanowiska postojowe wraz z drogami manewrowymi i oświetleniem terenu,
7) rezerwę terenu pod funkcje komercyjne (stacja paliw, obiekty gastronomiczno – handlowe)
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu:
- bariery ochronne – rozdzielające ruch i osłonowe
- przejazdy awaryjne
- wjazdy awaryjne
- oznakowanie pionowe i poziome
- ogrodzenie drogi ekspresowej
- system zarządzania ruchem
Zaawansowanie kontraktu:
Na odcinku Nisko - Podgórze o długości 11,5 km prace prowadzone są od lutego 2020 r., a Wykonawca realizuje roboty z wyprzedzeniem w stosunku do harmonogramu. Zaawansowanie robót wynosi 67,4%, a w rozbiciu na branże przedstawia się następująco:
- roboty przygotowawcze i drogowe: 62,0 %
- roboty mostowe 79,3 %
- roboty branżowe 72,1 %
Na tym etapie kontraktu wykonywane są warstwy konstrukcyjne i bitumiczne jezdni drogi ekspresowej, a także roboty brukarskie na całym odcinku trasy głównej oraz na przebudowywanej drodze krajowej nr 19 i MOP-ach. Przełożono ruch na nowo wybudowany odcinek drogi krajowej nr 19 i obiekt 21WD. Zakończono przebudowę drogi powiatowej DG1077R drogi gminnej nr 102301R oraz przebudowę drogi gminnej Maziarnia - Kończyce w zakresie umożliwiającym jej użytkowanie. Droga gminna nr 102300R oraz drogi dojazdowe wchodzące w zakres Inwestycji są w trakcie wykonywania warstw konstrukcyjnych nawierzchni. Na całej długości trasy głównej S19 wykonawca prowadzi roboty wykończeniowe w zakresie umacniania poboczy kruszywem łamanym, humusowania z obsiewem trawami skarp i terenów płaskich oraz plantowania i umacniania rowów przydrożnych. Na tym etapie budowy stawiane są już ogrodzenia i bariery drogowe, wykonywane są wjazdy awaryjne.
Zaawansowanie robót bitumicznych na trasie głównej S19: podbudowa z betonu asfaltowego oraz warstwa wiążąca z betonu asfaltowego - 100%, bariery energochłonne – 63%, pobocza - 80%, ogrodzenia - 10%, dodatkowe jezdnie - wykonanie robót nawierzchniowych – 30%. Rozpoczęto wykonywanie warstwy ścieralnej SMA na ciągu głównym S19 (przy sprzyjających warunkach roboty te potrwają ok. 3 tygodni). W okresie jesiennym planowane jest rozpoczęcie wykonywania nasadzeń drzew i krzewów.
Wybudowane są wszystkie obiekty inżynierskie, w tym wiadukty, przejścia dla zwierząt dużych i średnich, a także przepusty, stanowiące przejścia dla zwierząt małych. Na obiektach mostowych trwają prace wykończeniowe. Na poszczególnych obiektach zamontowane zostały już bariery ochronne, ustawiono balustrady stalowe i rozpoczęto roboty brukarskie. Do wybudowania wszystkich obiektów inżynierskich, zostało wykorzystane ok. 2069 ton stali A-IIIN, ok. 16795 m3 betonu konstrukcyjnego i 394 szt. belek sprężonych typu T.
W dalszym ciągu prowadzone są roboty związane z systemem odwodnienia drogi, w tym budowa zbiorników retencyjnych oraz umocnienie rowów melioracyjnych i cieków wodnych. Na realizowanym odcinku drogi S19 zlokalizowane są dwa miejsca obsługi podróżnych - MOP II Jeżowe i MOP III Podgórze, gdzie prowadzone są prace wykończeniowe budynków sanitariatów. Na terenie MOPu Podgórze zamontowana została również stacja trafo i trwają prace związane z budową oświetlenia. Ponadto, w zakresie urządzeń ochrony środowiska rozpoczęto wykonywanie ekranów przeciwolśnieniowych w obrębie i sąsiedztwie obiektów mostowych, a także wykonano przeciwhałasowy ekran ziemny.
Zasadnicze roboty na pozostałych branżach, tj. sanitarnej, energetycznej, teletechnicznej i melioracyjnej są w końcowym stadium.
S19 Podgórze – Kamień, dł. 10,3 km
Wykonawca: Budimex S.A.
Wartość kontaktu: 336 004 130,45 zł brutto
Czas na ukończenie: 34 miesiące od daty rozpoczęcia, przy czym do czasu realizacji robót zgodnie z umową nie wlicza się okresów zimowych (tj. d 15 grudnia do 15 marca).
Ważne daty dla realizacji Kontraktu:
- 09.08.2018 r. - data podpisania umowy z Wykonawcą
- 10.08.2018 r. - data podpisania umowy z Nadzorem
- 10.06.2019 r. - data złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID
- 19.09.2019 r. - data zawarcia umowy o dofinansowanie ze środków UE
- 28.02.2020 r. - data wydania przez Wojewodę Podkarpackiego decyzji ZRID
- 05.03.2020 r. - data przekazania placu budowy
- 11.03.2020 r. - rozpoczęcie robót
- 25.09.2021 r. - data ukończenia robót wg umowy
- procent upływu czasu: 95,1% (1088 dni od podpisania Umowy)
Informacja o Kontrakcie:
Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S19 o długości 10,35 km zlokalizowany jest w powiatach: niżańskim, leżajskim i rzeszowskim, na terenie gmin Jeżowe, Nowa Sarzyna i Kamień.
Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj-buduj co oznacza, że obejmuje swoim zakresem zaprojektowanie, uzyskanie wymaganych prawem decyzji i zezwoleń na budowę, wybudowanie, uzyskanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie oraz oddanie do użytkowania wskazanego odcinka trasy.
Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg, wraz z usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną niezwiązaną z drogą, urządzeniami ochrony środowiska tj. ekranami akustycznymi, urządzeniami podczyszczania wód opadowych, ogrodzeniami i przejściami dla zwierząt oraz pasami zieleni dogęszczającej, a także przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej.
Węzły:
- Podgórze (docelowa nazwa: Jeżowe) – typu karo z jednym centralnym rondem
- Nowy Kamień (docelowa nazwa: Nowa Sarzyna) – typu karo z dwoma rondami
Obiekty inżynierskie:
- 8 wiaduktów
- 5 mostów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem)
- 1 przejście dla zwierząt górą
- 5 przepustów o funkcji ekologicznej
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu:
- bariery ochronne – rozdzielające ruch i osłonowe
- przejazdy awaryjne
- wjazdy awaryjne
- oznakowanie pionowe i poziome
- ogrodzenie drogi ekspresowej
- system zarządzania ruchem
Zaawansowanie kontraktu:
Na odcinku Podgórze – Kamień o długości 10,35 km prace prowadzone są od marca 2020 r., a Wykonawca wykonuje roboty z wyprzedzeniem w stosunku do harmonogramu. Zaawansowanie robót wynosi około 93,0%, a w rozbiciu na branże przedstawia się następująco:
- roboty przygotowawcze i drogowe: 94,1%
- roboty mostowe 111,7%
- roboty branżowe 90,1%
Na tym etapie kontraktu wykonywane są warstwy konstrukcyjne oraz bitumiczne, a także roboty brukarskie na drodze ekspresowej S19, drogach poprzecznych oraz na długości około 70% jezdni dodatkowych. Na całej długości trasy głównej Wykonawca prowadzi również roboty wykończeniowe w zakresie humusowania z obsiewem trawami skarp i terenów płaskich oraz plantowania i umacniania rowów oraz oznakowanie poziome i pionowe.
Trwają prace wykończeniowe na obiektach inżynierskich, w tym wiaduktach, mostach, przejściach dla zwierząt oraz przepustach. Na części obiektów zamontowano już bariery energochłonne, ustawiono balustrady stalowe i rozpoczęto roboty brukarskie.
W dalszym ciągu prowadzone są roboty związane z systemem odwodnienia drogi, w tym budowa zbiorników retencyjnych oraz umocnienie rowów melioracyjnych i cieków. Trwają prace związane z budową oświetlenia ulicznego oraz kanału technologicznego. Ponadto, w zakresie urządzeń ochrony środowiska w fazie końcowej jest montaż ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych.
S19 Kamień - Sokołów Małopolski Północ, dł. 7,9 km
Wykonawca: Budimex S.A.
Wartość kontraktu: 286 403 716,49 zł brutto
Czas na ukończenie: 34 miesiące od daty rozpoczęcia, przy czym do czasu realizacji robót zgodnie z umową nie wlicza się okresów zimowych (tj. d 15 grudnia do 15 marca).
Ważne daty :
- 21.12.2018 r. - data podpisania umowy z wykonawcą:
- 20.12.2018 r. - data podpisania umowy z nadzorem:
- 19.09.2019 r. - data zawarcia umowy o dofinansowanie ze środków UE
- 18.10.2019 r. - data złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID
- 09.07.2020 r. - data wydania przez wojewodę podkarpackiego decyzji ZRID
- 10.07.2020 r. - data przekazania placu budowy
- 13.07.2020 r. - rozpoczęcie robót
- 21.04.2022 r. - data ukończenia robót wg umowy
- procent upływu czasu: 83,3% (864 dni od podpisania Umowy)
Informacja o kontrakcie:
Odcinek drogi ekspresowej S19 leży jest w powiecie: rzeszowskim, na terenie miasta i gminy Sokołów Małopolski oraz gminy Kamień.
Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj-buduj co oznacza, że obejmuje swym zakresem zaprojektowanie, uzyskanie wymaganych prawem decyzji i zezwoleń na budowę, wybudowanie, uzyskanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie oraz oddanie do użytkowania wskazanego odcinka trasy.
Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg, wraz z usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną niezwiązaną z drogą, urządzeniami ochrony środowiska tj. ekranami akustycznymi, urządzeniami podczyszczania wód opadowych, ogrodzeniami i przejściami dla zwierząt oraz pasami zieleni dogęszczającej, a także przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej. Ponadto, w ramach Inwestycji przewidziana została budowa MOPów oraz Obwodu Utrzymania Drogowego, zlokalizowanego na terenie węzła Sokołów Małopolski Północ.
Węzły:
- Kamień – typu WB o kształcie pół karo i pół koniczyny
- Sokołów Małopolski Północ – typu WB o kształcie pół koniczyny z dwoma rondami
Obiekty inżynierskie:
- 6 wiaduktów
- 1 przejście dla zwierząt dołem
- 1 przejście dla zwierząt górą
- 2 przepusty o funkcji ekologicznej
Miejsca Obsługi Podróżnych:
- MOP Górno Wschód
- MOP Górno Zachód
Obwód Utrzymania Drogowego:
- Budynek biurowo – socjalny
- Budynek warsztatowo – garażowy z myjnią
- Parkingi dla pracowników i klientów OUD
- Magazyn soli
- Wiata na sprzęt
- Zbiornik wody p-poż
- Myjnia przejazdowa
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu:
- bariery ochronne – rozdzielające ruch i osłonowe
- przejazdy awaryjne
- wjazdy awaryjne
- oznakowanie pionowe i poziome
- ogrodzenie drogi ekspresowej
- system zarządzania ruchem
Infrastruktura dla pieszych i rowerzystów:
- ciągi pieszo – rowerowe
- chodniki i drogi rowerowe
Zaawansowanie kontraktu:
Na odcinku Kamień – Sokołów Małopolski o długości 7,9 km prace prowadzone są od lipca 2020 r., a Wykonawca wykonuje roboty z wyprzedzeniem w stosunku do harmonogramu. Zaawansowanie robót wynosi 69,5%, a w rozbiciu na branże przedstawia się następująco:
- roboty przygotowawcze i drogowe: 73,5%
- roboty mostowe 82,4%
- roboty branżowe 60,8%
- obiekty kubaturowe 24,3%
Na tym etapie Kontraktu wykonywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni oraz roboty bitumiczne, a także roboty brukarskie na drodze ekspresowej S19 i drogach poprzecznych. Trwają roboty ziemne na drogach dojazdowych; rozpoczęto budowę warstw konstrukcyjnych. Roboty ziemne na trasie głównej zostały wykonane niemalże w całości. Do chwili obecnej wykonano ponad 720 000 m3 wykopów i ponad 280 000 m3 nasypów drogowych. Ułożone zostało ponad 200 000 m2 podbudowy pomocniczej, 130 000 m2 podbudowy zasadniczej i 130 000 m2 podbudowy z betonu asfaltowego. Na tym etapie budowy, wykonana została 1/3 powierzchni warstwy wiążącej na S19, co stanowi ok. 61 000 m2 i rozpoczęto układanie warstwy ścieralnej z mieszanki SMA.
Na całej długości trasy głównej Wykonawca prowadzi roboty wykończeniowe w zakresie humusowania z obsiewem trawami skarp i terenów płaskich oraz plantowania i umacniania skarp i rowów przydrożnych.
Trwają prace budowlane i wykończeniowe na wszystkich obiektach inżynierskich – wiaduktach, przejściach dla zwierząt oraz przepustach, rozpoczęto także roboty brukarskie.
W dniu 22.03.2021 r. Wykonawca uzyskał warunkowe pozwolenie na użytkowanie węzła Sokołów Małopolski Północ, odcinka drogi ekspresowej S19, drogi krajowej DK19 oraz drogi wojewódzkiej DW878 w rejonie węzła wraz z rondami. Ponadto, w dniu 30.04.2021 r. dopuszczone zostały do ruchu wszystkie relacje na węźle z wyjątkiem zjazdowych i wyjazdowych na S19 w kierunku Lublina, natomiast dojazd do miejscowości Wólka Sokołowska i Turza został zapewniony w docelowym układzie skrzyżowań bez wyznaczania objazdów.
Zarówno na MOP Górno Wschód, jak i MOP Górno Zachód trwają prace przy budowie konstrukcji budynków sanitariatów oraz roboty zewnętrzne, natomiast na terenie Obwodu Utrzymania Drogowego powstała już konstrukcja budynku warsztatowo – garażowego oraz biurowo – socjalnego.
Kontynuowane są roboty związane z budową systemu odwodnienia drogi, w tym budowa zbiorników retencyjnych oraz umocnienie rowów melioracyjnych i cieków. Prowadzone są prace związane z budową oświetlenia drogowego na terenie MOPów, a także w okolicach węzłów Kamień i Sokołów Małopolski.
.