Mosty kolejowe z Nowej Grobli i Lubaczowa trafią do skansenu kolejnictwa w Baszni Dolnej
BASZNIA DOLNA. Oba obiekty gminie Lubaczów podarowały PKP Polskie Linie Kolejowe.
Nowa Grobla. Fot. Sebastian Smorag
Obie konstrukcje są już bardzo leciwe. Pochodzą z linii Munina - Hrebenne. Dwie kratownicowe konstrukcje stalowych mostów z początku i połowy XX w. będą w skansenie w Baszni Dolnej na stacji Basznia. W ich miejsce PKP zbudował już nowe przeprawy. Most z Nowej Grobli będzie w skansenie dużym - widocznym eksponatem. Druga przeprawa, przeniesiona z Lubaczowa, przyczyni się do budowy „małej” kolei. Będzie na trasie kolejki wąskotorowej, którą w skansenie zamierza stworzyć gmina Lubaczów.
Stalowa kratownica z Lubaczowa o długości ponad 27 m pamięta działania I wojny światowej. Most z 1917 r. był nad rzeką Sołotwa na szlaku Oleszyce - Lubaczów. Drugi z mostów o długości ponad 42 m, znad rzeki Lubaczówka w Nowej Grobli, pochodzi z 1949 r.
Gmina Lubaczów dzięki współfinansowaniu inwestycji ze środków Unii Europejskiej wykonała już renowację obu przekazanych przez PLK konstrukcji. Oprócz mostów rewitalizacją objęte są dawne obiekty stacji w Baszni Dolnej oraz wieży ciśnień w Tymcach.