Czy firma musi informować pracowników o korzystaniu z tarczy antykryzysowej?

Opublikowano: 2020-07-16 12:29:36, przez: admin, w kategorii: Praca

Pracodawcy nie mają obowiązku informowania pracowników o otrzymywanym dofinansowaniu do ich wynagrodzeń w związku z przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy. Eksperci radzą jednak o zmianach informować załogę, niż tłumaczyć się inspekcji pracy - donosi portal Prawo.pl

Fot. Adam CyłoKredyt hipoteczny: banki pożyczają nawet 90 razy więcej pensja klientaKredyt hipoteczny: banki pożyczają nawet 90 razy więcej pensja klienta
Fot. Adam Cyło

Fot. Adam Cyło

 

- Czy mam prawo wiedzieć, czy pracodawca dostał dofinansowanie do mojego wynagrodzenia? – cytuje Prawo.pl pytanie czytelnika. Inny z kolei zastanawia się, jakie informacje w tym zakresie ma prawo uzyskać od pracodawcy. „Mamy obniżony wymiar czasu pracy, ale każą nam przychodzić do pracy” – pisze w mailu do redakcji.

Przepis art. 15g ustawy w sprawie COVID-19, który reguluje kwestie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, nie nakłada na pracodawców żadnego obowiązku informacyjnego - przypomina Prawo.pl. 

Skorzystanie przez pracodawcę z pomocy państwa uzależnione jest od zawarcia porozumienia ze związkami zawodowymi, a jeżeli ich nie ma w firmie, to z przedstawicielem pracowników (ust. 11). 

Kopia porozumienia - w ciągu pięciu dni roboczych od jego zawarcia - ma trafić do właściwego okręgowego inspektoratu pracy. I tyle na ten temat mówią przepisy - podsumowuje portal.

Pracownicy nie muszą jednak czuć się bezradni. Według eksperta cytowanego przez Prawo.pl, zgodnie z art. 85 par. 5 Kodeksu pracy, pracodawca na żądanie pracownika, jest obowiązany udostępnić do wglądu dokumenty, na których podstawie zostało obliczone jego wynagrodzenie. 

Jeśli pracownik tego zażąda, wówczas pracodawca będzie musiał pokazać porozumienie, bo nie może odmówić – twierdzi cytowany przez portal mec. Przemysław Ciszek, radca prawny, partner w kancelarii C&C Chakowski & Ciszek, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie i Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. 

W opinii eksperta, wielu pracodawców nie komunikuje się z pracownikami, przez co ci ostatni nie wiedzą, dlaczego na ich konta zaczynają wpływać niższe kwoty z tytułu wynagrodzeń niż to było do tej pory. 

Zawsze lepiej jest komunikować się z pracownikami, niż później tłumaczyć się Państwowej Inspekcji Pracy w trakcie kontroli - przytacza opinię eksperta Prawo.pl. 

Więcej: https://www.prawo.pl/kadry/czy-pracodawca-ma-poinformowac-pracownikow-o-porozumieniu-ktore,501604.html

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij