Co z renowacją zabytkowej lokomotywy i wagonów dla Galerii Kolejnictwa w Baszni Dolnej?
GMINA LUBACZÓW. Przystępująć do realizacji projektu władze gminy zapewne nie sądziły, że akurat to będzie stanowiło aż taki problem.
![test Fot. Gmina Lubaczów (dokumentacja przetargowa)](http://gospodarkapodkarpacka.pl/img/dynamic/large/33111.jpg)
Fot. Gmina Lubaczów (dokumentacja przetargowa)
Oczywiście finansowy, bo trwający obecnie przetarg jest już kolejnym. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione z powodu zbyt wysokich cen. Bardzo możliwe, że czeka to również i ten przetarg, bo jedyny oferent, firma „Remteam” z Warszawy (ten sam co wcześniej), wydaje się nieugięty w swych żądaniach finansowych.
Zabytkowa lokomotywa i wagony mają stanowić jedną z atrakcji powstającej w Basznii Galerii Kolejnictwa. Oczywiście nie jedyną. Placówka ma powstać w przebudowanym i zaadaptowanym do nowych funkcji budynku byłej stacji oraz jej obiektach gospodarczych. Wnętrza wyposażone będą w sprzęt multimedialny, ułatwiający przy okazji korzystanie z obiektu przez osoby niepełnosprawne, w tym niewidome i niesłyszące. Wokół budynków powstaną też plac zabaw, miejsca odpoczynku dla odwiedzających, ciągi piesze oraz plac ekspozycyjny poświęcony kolejnictwu - ze starą lokomotywą i wagonami właśnie.
Na renowację lokomotywy gmina chce przeznaczyć nieco ponad 455 tys. zł. Lokomotywa stoi na razie w Krakowie. Zwycięzca przetargu będzie więc musiał przetransportować ją w miejsce remontu, później zaś do Baszni Dolnej. Pracy przy parowozie będzie sporo. Ma wrócić do wyglądu z lat 80-tych XX w., kiedy to był jeszcze wykorzystywany przez PKP. Lokomotywa Ty2-7 wyprodukowana została w 1944 r. przez firmę Henschel&Son w Kassel. PKP przejęła ją w 1945 r. a skreślona została z inwentarza przewoźnika w 1991 r. Po remoncie lokomotywa ma zostać także przystosowana do nowych funkcji i wyposażona np. w instalacje multimedialne. Parowóz powinien być jak „nowy” do końca lutego 2021 r.
Niestety „Remteam” zażyczyl sobie za to aż 879 450 zł. Nie opuścił ceny ani o złotówkę.
Podobny problem pojawił się w przypadku renowacji kilku zabytkowych wagonów. A wyremontowane mają zostać trzy zabytkowe wagony - jeden pasażerski i dwa towarowe. Ten pierwszy ma powrócić do swojego wyglądu sprzed 1939 r. Oprócz remontu poszycia, wnętrze wagonu zostanie też dostosowane do funkcji wystawienniczych. Kilkudziesięcioletnie wagony towarowe służyły zaś kiedyś w Ludowym Wojsku Polskim.
Tu oferta „Remteam” opiewa odpowiednio na 815 490 zł i 553,5 tys. zł (limit gminy: 610 tys. zł i 294 954 zł). Czyli też tyle samo, ile za pierwszym razem.