Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

PKP Intercity w czasie pandemii koronawirusa

Opublikowano: 2020-05-02 18:04:11, przez: admin, w kategorii: Firmy

Epidemia koronawirusa nie zatrzymała pociągów PKP Intercity. Na przestrzeni ostatnich tygodni przewoźnik przeorganizował swoją pracę i podjął szereg działań w trosce o zapewnienie bezpieczeństwa podróżnych i swoich pracowników. Wprowadził także specjalne zasady bezpieczeństwa, które obowiązują na pokładach wszystkich pociągów.

Fot. PKP Intercity

Fot. PKP Intercity

 

Wystąpienie sytuacji epidemiologicznej i związane z tym kolejne ograniczenia w sferze publicznej niemal z dnia na dzień diametralnie zmieniły zapotrzebowanie na podróżowanie. Od samego początku, tj. od 6 marca br., w spółce został powołany specjalny zespół kryzysowy ds. monitorowania i przeciwdziałania negatywnym skutkom zagrożenia epidemicznego na funkcjonowania przewoźnika. W nocy z 13 na 14 marca br. zostały wprowadzone pierwsze zmiany w siatce połączeń międzynarodowych, a 15 marca br. zawieszono wszystkie połączenia międzynarodowe. Dwa dni później zaczęły obowiązywać pierwsze zmiany w siatce połączeń krajowych. Liczba kursujących pociągów PKP Intercity została dostosowana do aktualnego zapotrzebowania. W odniesieniu do średniej liczby pociągów uruchamianych każdego dnia w obowiązującym rozkładzie jazdy, obecnie odwołanych zostało około 60 proc. pociągów, a 8 proc. kursuje w relacjach skróconych. Dzięki współpracy z przewoźnikami regionalnymi utrzymane zostały wszystkie relacje w dalekobieżnych połączeniach w Polsce.

 

- Związane z epidemią restrykcje dotyczące przemieszczania się spowodowały, że w tym czasie pasażerowie ograniczyli swoje podróże do tych koniecznych. Dla naszej spółki mniejsza liczba uruchamianych pociągów nie oznacza jednak mniejszego zaangażowania, wręcz przeciwnie. Działamy na 100 procent, zapewniając bezpieczeństwo naszym pasażerom oraz pracownikom, jak również dbając o stabilne działanie spółki w tych wyjątkowych okolicznościach - mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

 

W trakcie trwania epidemii na pokładach pociągów obowiązują specjalne zasady bezpieczeństwa. Od 25 marca br. pasażerowie mogą zajmować dowolne miejsca w obrębie wykupionej klasy wagonu, niezależnie od wskazanych na bilecie miejsc. Jednocześnie PKP Intercity stale monitoruje frekwencję w swoich pociągach, co pozwala na reakcję, gdy spodziewana jest większa liczba podróżnych. W takich sytuacjach składy mogą być wzmacniane dodatkowymi wagonami, umożliwiając tym samym zajmowanie miejsc z zachowaniem odstępów pomiędzy podróżnymi. Od 29 kwietnia br. przewoźnik umożliwia zakup biletów tylko na 50 proc. miejsc siedzących w składzie z założeniem zachowania odpowiednich odstępów pomiędzy podróżnymi (co drugie miejsce).

 

Od 21 marca br. drzwi pociągów otwierane są automatycznie, aby ograniczyć kontakt pasażerów z przyciskami. Na pokładach pociągów i w kasach biletowych można płacić zbliżeniowo kartą do 100 zł bez konieczności weryfikacji PIN. Jednocześnie przewoźnik zachęca do kupowania biletów przez kanały zdalne, m.in. przez stronę internetową intercity.pl czy aplikację mobilną IC Mobile Navigator, co pozwala dodatkowo ograniczyć kontakt z innymi.

 

Dezynfekcja i czyszczenie pociągów

 

Już od połowy marca na warszawskiej Olszynce Grochowskiej, stacji postojowej, z której wyprawianych jest najwięcej pociągów PKP Intercity, dezynfekowane są kluczowe miejsca i elementy wyposażenia wagonów, z którymi podróżny ma bezpośredni kontakt, m.in. klamki, poręcze, uchwyty, przyciski sterowania drzwiami, czy toalety.

 

Gdy istnieje taka potrzeba, w przypadku przejazdu pasażera z uzasadnionym podejrzeniem zakażenia koronawirusem, cały pociąg lub jego część są wyłączane z eksploatacji i poddawane szczegółowej dezynfekcji przez specjalistyczną firmę. Takie podmioty były też angażowane w profilaktyczne dezynfekowanie po każdym kursie pociągów, które w ramach akcji #LOTdoDomu rozwoziły po Polsce pasażerów powracających z zagranicy z Lotniska Chopina w Warszawie. Wcześniej, od 6 marca br., czyszczenie w trakcie jazdy i dezynfekcja newralgicznych miejsc w pociągu były wykonywane w pociągach międzynarodowych, a także składach obsługujących relację Warszawa Lotnisko Chopina – Łódź Fabryczna. Dodatkowo w trosce o swoich pracowników PKP Intercity od 18 marca br. dezynfekuje newralgiczne elementy wyposażenia kabin maszynistów w lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych. Obecnie PKP Intercity pracuje nad rozszerzeniem usługi dezynfekcji.

 

Bezpieczeństwo pracowników

 

Od samego początku funkcjonowania specjalnego wieloobszarowego zespołu wewnątrz Spółki, PKP Intercity podjęło decyzję o zakupie i rozpoczęło wyposażanie kierowników pociągów i konduktorów w maseczki i rękawiczki ochronne, żele do mycia i dezynfekcji rąk oraz środki do dezynfekcji terminali mobilnych.

 

PKP Intercity wyposażyło także w środki ochrony osobistej oraz dodatkowe środki do utrzymania higieny osobistej maszynistów, pracowników kas i Centrów Obsługi Klienta, pracowników technicznej obsługi taboru, jak również osoby pracujące w biurach. Środki będą dostarczane pracownikom do czasu zakończenia stanu epidemii.

 

Aby zapewnić odpowiednie rezerwy środków ochrony osobistej 10 kwietnia br. PKP Intercity uruchomiło we własnym zakresie produkcję maseczek wielorazowych, a od 20 kwietnia br. przyłbic ochronnych. Do tej pory uszyto blisko 7 tysięcy maseczek i wyprodukowano niemal pół tysiąca przyłbic.

 

W ośmiu miastach PKP Intercity prewencyjnie przygotowało miejsca czasowego pobytu na wypadek konieczności odbycia kwarantanny przez pracowników lub wystąpienia sytuacji kryzysowej, która wymusiłaby ich czasowe odizolowanie.

 

Zapewnienie ciągłości działania spółki

 

PKP Intercity opracowało i wdrożyło plany działania dla biura centrali i wszystkich czterech zakładów spółki, zapewniających ciągłość działania i realizacji przewozów.

 

Czas ograniczonego zapotrzebowania na podróże i związanego z tym zmniejszonego stopnia eksploatacji taboru przeznaczony jest na odpowiednie przygotowanie techniczne floty PKP Intercity. Wykonywane są przeglądy i naprawy, które pozwolą na płynne włączenie taboru do ruchu po ponownym uruchomieniu zawieszonych obecnie połączeń. Wagony przygotowywane są do sezonu letniego. Obecnie trwają m.in. przeglądy i konserwacja instalacji klimatyzacji.

 

W celu złagodzenia sytuacji kryzysowej wywołanej trwaniem epidemii, co spowodowało spadek zapotrzebowania na przewozy o ok 94 proc. w zakresie rezerwacji biletów oraz chcąc utrzymać zatrudnienie na dotychczasowym poziomie, a także mając na uwadze ograniczenie kosztów funkcjonowania spółki oraz sprawiedliwe i solidarne rozłożenie obciążeń na wszystkie zespoły pracownicze, grupy zawodowe i pracowników PKP Intercity, została podjęta decyzja, w porozumieniu z organizacjami związkowymi, m.in. o obniżeniu wymiaru czasu pracy i proporcjonalnie do tego – wynagrodzenia. Obniżonym wymiarem czasu pracy o 20 proc. zostają objęci wszyscy pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij