Szkoła Podstawowa nr 21 z Rzeszowa w projekcie „Szkoła dla innowatora”
Zakończyła się rekrutacja szkół do pilotażowego projektu „Szkoła dla innowatora”. W wybranych 20 szkołach wypracowane będą rozwiązania służące kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji proinnowacyjnych u dzieci.
Fot. sp21.resman.pl
Owocem pilotażu będą rekomendacje dotyczące proinnowacyjnych kompetencji dla całego systemu oświaty. Działania projektowe w szkołach będą trwały od lutego 2020 roku do lutego 2022 roku. Inicjatorami projektu jest Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.
W programie „Szkoła dla innowatora” w każdej z wybranych placówek eksperci będą pracowali z jedną siódmą klasą oraz jej nauczycielami i dyrekcją. Wsparcie otrzymane w projekcie pozwoli na przeprowadzenie z uczniami intensywnego programu rozwijającego kompetencje proinnowacyjne, który w przyszłości może być rozszerzany na kolejne klasy. Rekrutację szkół przeprowadziło Centrum Edukacji Obywatelskiej odpowiedzialne za wdrożenie projektu. Rekrutacja rozpoczęła się 3 grudnia 2019 roku i składała się z kilku etapów. W pierwszym szkoły zgłaszały się poprzez wypełnienie formularza on-line. Zgłoszenia były następnie weryfikowane pod kątem spełniania wymogów formalnych oraz oceniane niezależnie przez dwóch ekspertów. W ten sposób z 402 zgłoszeń, wyłoniono 373 spełniające wymogi formalne, a następnie na podstawie sumy ocen ekspertów wybrano 67 szkół, które przeszły do drugiego etapu. W drugim etapie przeprowadzono rozmowy z dyrektorami oraz wybranymi nauczycielami. Miały one na celu poznanie motywacji kadry pedagogicznej do udziału w projekcie oraz wizję danej szkoły jako przyszłej “szkoły dla innowatora”.
Jeżeli chcemy stworzyć w Polsce wysoką kulturę innowacyjności, to droga ku temu zaczyna się już na etapie szkoły podstawowej, bo to właśnie w niej dzieci powinny spotkać się z podejściem otwartym na kreatywne i innowacyjne myślenie. Dlatego w otwartym procesie wybraliśmy szkoły, które staną się laboratorium nowoczesnego nauczania. Nauczania, które stawia na wzmacnianie u dzieci tych kompetencji, które są bardzo potrzebne w współczesnym świecie – zaznacz minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
Wybierając 20 szkół, które znalazły się na ostatecznej liście, kierowano się przebiegiem tych rozmów. Uwzględniono także konieczność zapewnienia zróżnicowania szkół według województw, liczby uczniów, wielkości miejscowości i posiadanego doświadczenia.
Wśród zakwalifikowanych placówek jest Szkoła Podstawowa nr 21 im. Armii Krajowej w Rzeszowie