Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
IV Ogólnopolski Konkurs dla Jednostek Samorządu Terytorialnego na Najbardziej Innowacyjny Energetycznie Samorząd – edycja 2024
Domki na Roztoczu
IX Konferencja Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju

Black Hawki z Mielca dla wojsk specjalnych

Opublikowano: 2019-12-20 20:39:34, przez: admin, w kategorii: Firmy

Maszyny wyprodukowane zostały w Mielcu w PZL Mielec.

Fot. Leszek Chemperek/CO MON

Fot. Leszek Chemperek/CO MON

 

20 grudnia w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego, w obecności prezydenta Andrzeja Dudy i szefa MON odbyła się uroczystość przekazania Wojskom Specjalnym czterech śmigłowców Black Hawk Sikorsky S-70i.

 

- Polscy żołnierze sił specjalnych zasługują na najlepszy sprzęt. I właśnie ten sprzęt dziś wchodzi do służby. To są śmigłowce wyposażone w najnowocześniejsze systemy łączności, nawigacji. Są wyposażone tak, jak życzyli sobie tego żołnierze z sił specjalnych - powiedział Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej.

 

 

Szef MON zaznaczył, że wchodzące na wyposażenie Wojska Polskiego śmigłowce są użytkowane przez wiele państw na świecie i sprawdziły się m. in. na polu walki.

 

Minister Mariusz Błaszczak zaznaczył, że żołnierze Wojsk Specjalnych są bardzo dobrze wyszkolonymi żołnierzami, a ich profesjonalizm jest doceniany na całym świecie.

 

- Kiedy kilka tygodni temu rozmawiałem z generałem Clarkiem, dowódcą sił specjalnych USA, na temat współpracy między siłami specjalnymi polskimi i amerykańskimi, usłyszałem, że polscy specjalni należą do najlepszych, że stanowią elitę w ramach sił specjalnych Sojuszu Północnoatlantyckiego – powiedział szef MON. - To śmigłowce wyprodukowane w PZL Mielec, a więc w miejscu, w którym od wielu lat tętni życie polskiej myśli technologicznej, lotniczej. Dziś we współpracy z ze Stanów Zjednoczonych, firmą globalną, osiągnęliśmy ten rezultat w postaci nowoczesnych śmigłowców Black Hawk, które trafiają na wyposażenie polskich sił specjalnych.

 

 

25 stycznia 2019 r, Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej podpisał w Mielcu umowę na zakup śmigłowców S-70i Black Hawk dla Wojsk Specjalnych. Przedmiotem umowy była dostawa 4 śmigłowców

 

S-70i Black Hawk wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. W skład pakietu logistycznego wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. Pakiet szkoleniowy obejmuje kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego. Śmigłowce zostały zamówione dla Wojsk Specjalnych w konfiguracji do prowadzenia powietrznych operacji specjalnych, w której oprócz standardowego wyposażenia producenta wchodzą m.in.:

1.    Wyposażenie do lotów nocnych bez widzialności,

2.    Uzbrojenie i wyposażenie zgodnie z wymaganiami wojsk specjalnych,

3.    Wyposażenie umożliwiające wszechstronny transport ładunków,

4.    Wyposażenie wspomagające ewakuację rannych,

5.    Systemy łączności i wymiany danych zgodne z wymaganiami państw NATO – do prowadzenia korespondencji, niezależnie od przynależności korespondenta,

6.    Systemy nawigacyjne zgodne z wymaganiami ICAO i NATO,

7.    Systemy ochronne śmigłowca i załogi,

8.    Wyposażenie naziemne gwarantujące całkowitą niezależność użytkownika,

9.    System wsparcia logistycznego,

10.    Pakiet szkoleń personelu latającego i technicznego.

Szczegóły dotyczące uzbrojenia i specjalistycznego wyposażenia śmigłowców stanowią informację nieprzeznaczoną do upubliczniania, co jest przyjętym standardem światowym w przypadku sprzętu wojsk specjalnych. Wartość umowy wraz z w/w pakietami wyniosła 683,4 mln złotych brutto. Koszt jednego śmigłowca wraz z wyposażeniem wynosi ok. 75 mln złotych zł brutto. Na dostawcę nałożono zobowiązania gwarantujące zachowanie śmigłowców w należytej sprawności technicznej przez cały okres ich eksploatacji. Śmigłowce Sikorsky S-70i zostały wyprodukowane i dostarczone przez Polskie Zakłady Lotnicze sp. z o.o. w Mielcu, spółkę Lockheed Martin.

 

S-70i Black Hawk – wielozadaniowy śmigłowiec wykorzystywany przez wojsko Stanów Zjednoczonych i ponad 30 innych armii na całym świecie. Black Hawk – to wylatanych 10 milionów godzin, w tym ponad 2,5 miliona w warunkach bojowych, m.in.  w misjach ofensywnych, MEDEVAC-u, transporcie VIP-ów, przewozie ładunków, misjach bojowo-poszukiwawczych i ratunkowych i patrolach morskich.

 

Konstrukcja śmigłowca:

Klasyczny układ dwusilnikowy z czterołopatowym wirnikiem nośnym, czterołopatowym śmigłem ogonowym i niechowanym podwoziem z kołem ogonowym.

Kabłub o konstrukcji metalowej, półskorupowej  z wykorzystaniem elementów kompozytowych. Duża  liczba luków i wzierników umożliwiających dostęp do poszczególnych elementów wyposażenia. Struktura kadłuba zaprojektowana jest tak, aby maksymalnie chronić osoby w niej przebywające m.in. w warunkach lądowania awaryjnego. W przedniej części kadłuba znajduje się kabina załogi. Za kabiną pilotów znajduje się kabina transportowa. Z obu stron kabiny transportowej znajdują się szerokie drzwi odsuwane do tyłu. Za kabiną transportową znajdują się zbiorniki paliwa. W dolnej części kadłuba znajduje się hak,na którym można podwiesić ładunek. W tylnej części śmigłowca kadłub przechodzi w belkę ogonową, która kończy się statecznikiem pionowym. Do statecznika pionowego jest mocowane śmigło ogonowe oraz statecznik poziomy. Przekładnia główna znajduje się w górnej części kadłuba. Po jej bokach są zamocowane silniki główne. Za osią wirnika głównego znajduje się pomocniczy silnik turbinowy (APU), służący również do rozruchu silników głównych.

 

Wybierz studia w WSPiA

Wirnik nośny jest czterołopatowy. Główny element głowicy wirnika wykonany jest ze stopu tytanu. Do niego są mocowane m.in. elastomerowe łożyska łopat. Łopaty posiadają tytanowy dźwigar.

 

 

Fot. Leszek Chemperek/CO MON

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij