Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Rzeszów podpisał umowę na dostawę autosanów na gaz CNG

Opublikowano: 2019-11-29 13:22:45, przez: admin, w kategorii: Samorządy

RZESZÓW. Stolica Podkarpacia będzie miastem z największą w Polsce flotą autobusów na CNG – gaz sprężony.

Rzeszów podpisał umowę na dostawę autosanów na gaz CNG

 

- Bardzo ważny i duży kontrakt na autobusy zasilane gazem wysokosprężonym dostarczone przez Autosan – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. - Tego typu pojazdy eksploatujemy od wielu lat. W 2020 i 2021. dzięki temu będziemy mieć największą flotę w Polsce tego typu

 

Zamówione autobusy to Sancity 12 LF. Mogą zabrać 100 pasażerów, mają 27 miejsc siedzących, w tym 12 bez podestów.. Pojazdy będą wyposażone podobnie jak wszystkie nowe autobusy miejskie w Rzeszowie. Będą informacje głosowe czy monitory, na których wyświetla się kierunek i następne przystanki. Będą też rampy dla niepełnosprawnych.

 

Marek Ustrobiński przypomina, że ustawa o elektromobilności traktuje dwa autobusy z napędem CNG, jak jeden elektryczny. Oznacza to, że Rzeszów nie będzie musiał ponosić dodatkowych opłat, które trzeba było wnosić gdyby samorząd nie posiadał takich autobusów.

 

Koszt zakupu 60 autobusów to 81 mln zł brutto, dofinansowanie z Unii Europejskiej (Program Operacyjny Polska Wschodnia) wyniesie aż 85 proc. Miasto wydzierżawi autobusy swojemu przewoźnikowi czyli MPK Rzeszów. A gdyby to MPK kupiło pojazdy, to dofinansowanie mogłoby sięgnąć tylko 50 proc.

 

Pierwszy autobus przyjedzie do Rzeszowa w drugiej połowie 2020r. - w ciągu 40 tygodni od podpisania umowy, kolejne 7 – cztery tygodnie później.

 

Chociaż prezes Autosany Eugeniusz Szymonik zapowiada, że mogą dotrzeć wcześniej. Wyprodukowamnie jednego zajmuje pół roku, a 30 ram jest już zespawanych.

 

- Skończyły się nasze trudne czasy, pracujemy bez żadnych opóźnień – dodaje prezes Szymonik.

 

W sumie rozpisano dostawy o wielkości 5–7 autobusów każda (z wyjątkiem pierwszej) na okres od 40 do 54 tygodni od podpisania umowy. Między 60. a 62. tygodniem od podpisania umowy do Rzeszowa trafią autobusy z opcji. Zakończenie dostaw planowane jest na I kwartał 2021r.

 

Sancity 12LF CNG, podobnie jak jego odpowiednik z silnikiem diesla, posiada możliwość obniżenia stopni wejściowych za pomocą systemu ECAS, co sprawia, że pasażerowie mają bardzo łatwy i wygodny dostęp do wnętrza autobusu. Paliwo zmagazynowane jest w czterech lub pięciu butlach kompozytowych o pojemności 315 dm3 każda, umieszczonych wzdłużnie na dachu autobusu.

 

Układ napędowy

Silnik: ISLG6C320 EURO VI, moc 239 kW (320 KM).

Skrzynia biegów: automatyczna z retarderem hydraulicznym.

Zespoły jezdne

Tylny most: ZF.

Oś przednia: ZF, zawieszenie niezależne.

Koła jezdne: ogumienie 275/70 R22,5.

System ECAS z funkcją przyklęku

Hamulce

Roboczy: pneumatyczny, tarczowy, z układem EBS.

Postojowy: mechaniczny, sprężynowy, działający na koła tylne.

Układ kierowniczy

Przekładnia kierownicza: ZF ze wspomaganiem hydraulicznym.

Kolumna kierownicza: regulowana.

Układ elektryczny

24V, minus na masie, szyna CAN, program sterujący KIBES 32, dwa akumulatory po 225 Ah.

Zbiornik paliwa

Cztery butle kompozytowe o łącznej pojemności 252 Nm3 gazu.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij