Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Waldemar Szumny - kandydat na prezydenta Rzeszowa 2024
Ryszard Wisz kandydat do Rady Powiatu Rzeszowskiego
Maria Fajger - kandydatka do sejmiku województwa podkarpackiego

Fabryka Wagonów w Gniewczynie. PKP Cargo podpisało list intencyjny w sprawie przejęcia zakładu

Opublikowano: 2019-09-16 21:53:39, przez: admin, w kategorii: Firmy

Dziś (poniedziałek, 16 września 2019) w Warszawie PKP Cargo S.A. i Forespo Poland podpisały list intencyjny w sprawie wznowienia produkcji wagonów.

Fot. Adam Cyło

Fot. Adam Cyło

 

Forespo Poland to podmiot zależny spółki Forespo ze Słowacji, który jest właścicielem majątku po dawnej fabryce wagonów towarowych w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska (kiedyś przejętej przez Tatravagonka z Popradu). Obecnie nie jest tu prowadzona produkcja taboru.

 

Na terenie byłej fabryki wagonów obejmującej 35 ha gruntu znajdują się hale przemysłowe, obiekty magazynowe i biurowe o łącznej powierzchni 50 000 m², liczne budowle wraz z bocznicą kolejową o łącznej długości torów 7 500 m. Cały teren jest uzbrojony i przeznaczony pod działalność przemysłową.

 

Słowacy wyrazili wolę sprzedaży części nieruchomości, o czym stanowi list intencyjny podpisany z PKP Cargo S.A. W liście jest także mowa o wydzierżawieniu innej części nieruchomości oraz składników majątku, w tym maszyn. Dzierżawa ma trwać 10 lat, a potem nastąpiłoby odkupienie tego majątku.

 

PKP Cargo zadeklarowało w liście intencyjnym, że wyremontuje i przystosuje zakład do wznowienia produkcji. To zadanie będzie wykonywane we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu i Fabryką Wagonów Świdnica, która jest częścią amerykańskiego koncernu Greenbrier Group. Te trzy podmioty podpisały kilka miesięcy temu list intencyjny dotyczący wspólnej produkcji wagonów towarowych na Podkarpaciu.

 

PKP Cargo, ARP i Greenbrier zależy na jak najszybszym uruchomieniu produkcji wagonów. Czesław Warsewicz wyjaśnia, że do 2036 roku PKP CARGO musi zakończyć proces wymiany i modernizacji taboru, aby spełniał on unijne wymogi dotyczące hałasu, ale ogromne znaczenie ma aspekt ekonomiczny tej operacji.

 

- Dysponujemy około 60 tys. wagonów, z których duża część zostanie w kolejnych latach wymieniona na nowy tabor. Nowoczesne wagony dadzą nam możliwość zwiększenia efektywności działalności przewozowej i tym samym podniosą konkurencyjność Grupy PKP CARGO oraz jej rentowność – mówi prezes Warsewicz.

 

- Chciałbym podziękować kierownictwu PKP Cargo i ARP za zaangażowanie w przywrócenie produkcji w Fabryce Wagonów w Gniewczynie. Ten zakład jeszcze kilka lat temu zatrudniał ponad tysiąc osób. Jestem pewien, że część z tych specjalistów wróci i znajdzie tu zatrudnienie. To ważny dzień dla wszystkich okolicznych mieszkańców - mówił europoseł Tomasz Poręba.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij