System Buforowania Pojazdów Ciężarowych przed przejściem w Korczowej
KORCZOWA. System ma zapobiec tworzeniu się kolejek ciężarówek czekających na odprawę celną.
Fot. BiOSG
Każdy kierowca ciężarówki jadącej w kierunku przejścia granicznego w Korczowej, a przewożący towary do oclenia, ma obowiązek zjechać na jeden z dwóch wyznaczonych parkingów: na MOP Hruszowice przy A4 lub parking w Młynach przy DK94 - informuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKiA zamieściła też instrukcję postępowania:
- po zaparkowaniu na jednym z parkingów (MOP Hruszowice w ciągu A4 lub parking w m. Młyny w ciągu DK94), kierowca powinien udać się w stronę biletomatu. Pobranie biletu jest jednoznaczne z rejestracją pojazdu w kolejce oczekujących na wyjazd w stronę odprawy celnej. Wybór jednego z parkingów nie wpływa w żaden sposób na miejsce w kolejce. Ważny jest czas pobrania biletu.
- po pobraniu biletu należy obserwować tablice świetlne, umieszczone na parkingu lub MOP-ie, które wyświetlą numery pojazdów oczekujących w kolejce oraz przewidywany czas wyjazdu z parkingu. Także na kanale 19 CB będą podawane informacje o kolejce pojazdów do wyjazdu w kierunku odprawy celnej.
Uwaga! Nie ma możliwości pobrania biletów „na zapas”, czyli wcześniej dla innych nadjeżdżających pojazdów. Każdy bilet jest przypisany do pojazdu - nie ma możliwości tzw. odstąpienia biletu innemu kierowcy.
- w chwili, gdy system wezwie kierowcę do wyjazdu, kierowca będzie miał 15 minut na opuszczenie parkingu. Jeżeli w tym czasie kierowca nie zdąży wyjechać z parkingu bilet straci ważność, a kierowca będzie musiał pobrać nowy bilet. Jednak w takim przypadku system ustawi kierowcę na początku listy do wyjazdu z parkingu.
- po opuszczeniu parkingu kierowca kieruje się w stronę odprawy celnej, gdzie na rondzie przy DD60 za wiaduktem umieszczone są dwa szlabany weryfikujące pojazdy przewożące towary do oclenia:
Jeżeli kierowca jest uprawniony do wjazdu, czyli: posiada swój bilet, wyjechał z parkingu w wyznaczonym czasie, ma czytelną tablice rejestracyjną, to otworzy się jeden szlaban, później kolejny i kierowca skieruje się do strefy oczekiwania na odprawę celną.
Z kolei jeżeli kierowca nie spełni wymagań, tzn. nie pobrał biletu, wyjechał z parkingu zbyt wcześnie lub zbyt późno, szlaban pierwszy otworzy się, ale na tablicy świetlnej pokaże się komunikat nakazujący kierowcy zawrócić na parking w celu pobrania biletu i oczekiwania na swoją kolej. Drugi szlaban pozostanie zamknięty.
Sytuacje wyjątkowe - pojazdy priorytetowe:
Kierowca wiozący do oclenia towary priorytetowe, przy pobraniu biletu ma możliwość wybrania opcji na biletomacie: Pojazd priorytetowy/towar priorytetowy. Po wybraniu takiej opcji pojazd zostanie umieszczony na początku listy oczekujących do wyjazdu z parkingu lub MOP-u.
Instrukcja zawiera też sposób postępowania, gdyby któryś z elementów systemu jednak zaszwankował.
Wykonawcą systemu SBPC była firma Alumbrados Viarios Sociedad Anonima S.A. z Zielonki. Kosztował niemal 6,6 mln zł.
Praca systemu nadzorowana jest przez Straż Graniczną, natomiast obsługiwany i utrzymywany jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie.