Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Trwa nabór na studia na Politechnice Rzeszowskiej
Pożyczki obrotowe w Podkarpackim Funduszu Rozwoju

Rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego polemizuje z wicepremierem Gowinem

Opublikowano: 2018-12-17 18:12:25, przez: admin, w kategorii: Region

RZESZÓW. A chodzi o projekt rozporządzenia ministra w sprawie „kosztochłonności dyscyplin naukowych”.

Prof. Sylwester Czopek, rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego

Prof. Sylwester Czopek, rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego

 

To oczywiście kolejny element dokumentu „Konstytucja dla Nauki”, wprowadzanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Resort w swoim tekście na stronie internetowej wychwala projekt rozporządzenia i wylicza pozytywy, jakie przyniesie ono dla uczelni wyższych, w tym i tych prowadzących kierunki humanistyczne.

Prof. Sylwester Czopek, rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego, postanowił jednak popsuć nieco humor ministrowi Jarosławowi Gowinowi i w piśmie do niego wypunktował projekt rozporządzenia.

Rektor pisze m.in.: ”Rozporządzenie w sprawie współczynników kosztochłonności winno uwzględniać specyfikę, warunki, a także koszty prowadzenia działalności naukowej i dydaktycznej w poszczególnych dyscyplinach. Tymczasem projekt rozporządzenia z dnia 23 listopada 2018 r. faworyzuje uczelnie techniczne, medyczne, a także przyrodnicze i artystyczne. Proponowany drastycznie zmniejszony wskaźnik kosztochłonności prowadzenia studiów i badań w ramach dyscyplin humanistycznych, jak na przykład „1” dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, czy historii w proponowanej skali 1-6, dla których obecny wskaźnik wynosi „1,5” w ramach skali 1-3, spowoduje zapaść tych do tej pory prężnie rozwijających się dyscyplin, a także uniwersytetów, których ważną część stanowią dyscypliny humanistyczne. Równocześnie poważne wątpliwości budzi propozycja określenia współczynnika kosztochłonności na poziomie „1” w odniesieniu do coraz droższych współcześnie badań prowadzonych w ramach nauk społecznych takich jak ekonomia i finanse, nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki prawne, czy pedagogika. Uznając potrzebę zwiększenia nakładów na rozwój nauk ścisłych, zdecydowanie należy stwierdzić, iż nie może się to odbywać kosztem zmniejszania nakładów na nauki humanistyczne oraz społeczne.”

W dalszej części pisma profesor przedstawia konkretne przykłady, dotyczące poszczególnych dyscyplin humanistycznych.

„Liczę na uwzględnienie wskazanych argumentów oraz postulowaną korektę zapisów zawartych w projekcie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie współczynników kosztochłonności (projekt z dnia 23 listopada 2018 r.)” - kończy swoje pismo prof. Czopek. 

 

 

II Ogólnopolski Konkurs dla Jednostek Samorządu Terytorialnego na Najbardziej Innowacyjny Energetycznie Samorząd – edycja 2022

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij