Trwa kolejowa inwestycja w Rzeszowie (dworzec, mosty, nowy przystanek)
RZESZÓW. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. warta ponad 200 mln obejmuje także stację Rzeszów Główny. Efektem prac będzie m.in. budowa wind i pochylni - zapewnienie dostępu do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Przy Alei Wyzwolenia w Rzeszowie widać już perony przystanku Rzeszów Zachodni. Tam będą zatrzymywać się pociągi jadące na trasach Kraków – Rzeszów i Ocice/Kolbuszowa – Rzeszów. Nowy obiekt ułatwi życia pasażerom z Baranówki czy Staromieścia.
Wykonawca układa płyty przy jednym z dwóch peronów. Trwa budowa ściany oporowej, schodów i pochylni dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przystanek wyposażony będzie w wiaty, ławki oraz oznakowanie i tablice informacyjne. Na peronach zamontowana zostanie antypoślizgowa nawierzchnia i linie naprowadzające, które ułatwiają poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, komunikację ułatwi winda oraz pochylnia.
Przy nowym przystanku Rzeszów Zachodni PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudują trzy mosty kolejowe. Teraz trwają prace przy dwóch obiektach. W nocy z 17 na 18 listopada zamontowano już nową 160-tonową konstrukcję na jednym z obiektów. Prace wymagały użycia specjalistycznego dźwigu. Zaplanowano je tak, aby do minimum ograniczyć zmiany w ruchu samochodów. Obecnie instalowane są sieci energetyczne i teletechniczne. Jeszcze w listopadzie podobna konstrukcja zostanie umieszczona na drugim moście. W styczniu wykonawca przystąpi do przebudowy trzeciego mostu.
Całyu czas przebudowywana jest stacja Rzeszów Główny. Wykonawca układa nowe tory i montuje elementy sieci trakcyjnej od strony zachodniej. Powstają nowe instalacje energetyczne, teletechniczne i sanitarne.
W połowie 2019 roku rozpocznie się przebudowa centralnej części stacji Rzeszów Główny. Wykonawca przebuduje trzy perony i dostosuje je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dostęp do nich ułatwią windy i ruchome schody. Kładkę zastąpi przejście pod torami, które połączy centrum Rzeszowa z ulicą Kochanowskiego. Efektem przedsięwzięcia PLK będzie wygodniejsza, pozbawiona barier architektonicznych stacja.
Ostatni etap inwestycji zakłada całkowitą przebudowę wiaduktu kolejowego nad ulicą Batorego. Dużym udogodnieniem dla kierowców będzie poszerzenie jezdni pod wiaduktem do dwóch pasów, ponieważ do tej pory odbywał się tam ruch wahadłowy. Powstanie także chodnik i ścieżka rowerowa. Prace zakończą w pierwszej połowie 2021 roku.
Inwestycja w Rzeszowie, realizowana jest z Krajowego Programu Kolejowego, w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”. Projekt obejmuje trzy stacje: Rzeszów Główny, Szczecin Główny i Gdańsk. Zlikwidowane będą bariery architektoniczne oraz poprawi się komfort podróżnych. Wartość podpisanej w czerwcu umowy na stację Rzeszów to 205 mln zł netto.
Projekt „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap III Rzeszów Główny” ubiega się o finansowanie ze środków UE POIiŚ 2014-2020.