Modernizacji wagonów PKP Intercity
PKP Intercity podpisało dzisiaj (17 lipca) umowę na dofinansowanie projektu modernizacji 68 wagonów pasażerskich, które kursować będą w pociągach TLK na trasie Przemyśl – Szczecin.
Fot. Intercity.pl
Podpisanie umowy na dofinansowanie projektu „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl – Szczecin” odbyło się w warszawskiej siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Unia Europejska współfinansuje przedsięwzięcie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt przedsięwzięcia – modernizacji 68 wagonów - to 179 mln zł, z czego ze środków unijnych PKP Intercity otrzyma ponad 60 mln zł.
Modernizacja wagonów pozwoli również na skrócenie o 222 minuty czasu przejazdu dla pociągów TLK, kursujących w relacji Przemyśl – Szczecin. Czas przejazdu, z obecnych 14 godz. 19 min., skrócony zostanie do 10 godz. 37 min. Oszczędności czasu wynikać będą zarówno z modernizacji wagonów (będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h), a także z realizowanych równolegle remontów torów.
- Jednym z priorytetów naszej spółki są inwestycje taborowe, które w znaczący sposób zmienią postrzeganie kolei - mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. - W najbliższym czasie planujemy ogłoszenie kolejnych przetargów na zakup nowego taboru, chcemy jak najlepiej wykorzystać fundusze unijne.
PKP Intercity zmodernizuje zarówno wagony klasy pierwszej, jak i drugiej. Część z nich zostanie przekształcona w wagony bezprzedziałowe. Dziesięć wagonów zostanie wyposażonych w stojaki do przewozu rowerów, a kolejne 10 zostanie przystosowanych do świadczenia usług gastronomicznych. Przeznaczony do modernizacji tabor obecnie nie jest przez przewoźnika użytkowany – są to wagony niesprawne i wyłączone z eksploatacji.
Wszystkie zostaną pomalowane farbami chemoutwardzalnymi o podwyższonej jakości i antygraffiti. Wewnątrz i na zewnątrz zostaną zamontowane tablice świetlne, a pasażerowie będą mieli dostęp do gniazdek elektrycznych. Zmodernizowane wagony wyposażone zostaną również
w klimatyzację oraz WC z zamkniętym obiegiem. W planach są urządzenia wzmacniające sygnał sieci komórkowych.
W przypadku udogodnień dla osób niepełnosprawnych, w ramach modernizacji, przystosowane zostaną toalety, drzwi wejściowe do wagonów, jak i do przedziałów wraz z korytarzami, tak by mogły poruszać się po nich osoby np. na wózkach. Wagony zostaną również wyposażone w platformy wjazdowe lub urządzenia dźwigowe.
ac