Nowy samolot i otwarcie drogi kołowania w Ośrodku Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej
RZESZÓW, JASIONKA. Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej oficjalnie otrzymał nowy samolot do kształcenia studentów pilotażu. Otwarta została także droga kołowania OKL.
Kluczyki do samolotu „Tampico” TB-9, na którym będą się kształcić studenci pilotażu, przekazał rektorowi Politechniki Rzeszowskiej prof. Tadeuszowi Markowskiemu, marszałek województwa Władysław Ortyl. Uroczystość odbyła się w Ośrodku Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej w Jasionce k. Rzeszowa.
Politechnika Rzeszowska otrzymała od samorządu województwa 350 tys. zł na unowocześnienie bazy dydaktyczno-naukowej Ośrodka Kształcenia Lotniczego. Samolot kupiony przez OKL kosztował 300 tys. zł. Reszta kwoty będzie przeznaczona na wyposażenie nawigacyjne do symulatorów lotów. Nowy samolot we flocie OKL umożliwi zwiększenie liczby studentów objętych szkoleniem z 24 do 40 osób. OKL posiada obecnie w swojej flocie 18 samolotów.
W czasie poniedziałkowej uroczystości dokonano także otwarcia nowej drogi kołowania do pasa startowego. Zarówno drogi kołowania, jak i pas startowy posiadają własne oświetlenie do wykonywania lotów w nocy. Ciekawostką jest fakt, że istnieje możliwość włączenia oświetlenia z samolotu podczas dolotu do lotniska. Inwestycja została dofinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Tampico” TB-9 to siódmy tego typu samolot we flocie OKL-u. Jest wyposażony w nowoczesne urządzenie radiowo-nawigacyjne spełniające warunki do wykonywania lotów w przestrzeni kontrolowanej. Socata TB-9 Tampico - czteromiejscowy samolot zasilany przez silnik tłokowy czterocylindrowy AVCO LYCOMING O-320-D2A o mocy 160 KM (119 kW). Jest wyposażony w stałe śmigło, stałe podwozie trójkołowe. TB Socata został zaprojektowany w latach 1970. Seria TB stała się powszechnie używana w lotnictwie szkoleniowym i turystycznym. W porównaniu do innych czteromiejscowych jednosilnikowych samolotów jest stosunkowo przestronny. Skrót TB odnosi się do miasta Tarbes, które leży na południu Francji. To właśnie tam samoloty są produkowane. Wszystkie samoloty z tych serii zostały zmodernizowane w 2000 r. Wersje GT mają większą kabinę i aerodynamiczne ulepszenia. Należy dodać, że w latach 90-tych płatowiec TB był montowany w WSK – Mielec w ramach współpracy z firmą Socata.
Flota OKL-u składa się obecnie z: siedmiu samolotów „Tampico" TB - 9, dwóch „Piper” PA – 28 Arrow, trzech „Piper” PA – 34 Seneca V, pięciu samolotów „Liberty” XL-2 oraz jednego ZLIN – 242L.
Drogi kołowania mają powierzchnię ponad 6000 m2 z nawierzchnią asfaltową na podbudowie z kruszywa łamanego. Zarówno drogi kołowania, jak i pas startowy posiadają własne oświetlenie do wykonywania lotów w nocy. Ciekawostką jest fakt, że istnieje możliwość włączenia oświetlenia z samolotu podczas dolotu do lotniska. Zakończona inwestycja objęła także budowę przejazdów z pasa startowego na terenie Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Inwestycja wynikała z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa lotów, zwiększenia ich liczby, a co za tym idzie – większej przepustowości samolotów podczas szkoleń lotniczych studentów pilotażu. Droga kołowania w OKL-u, która będzie pełni również funkcję drogi ratowniczo-pożarowej, pozwala na szybkie opuszczanie drogi startowej przez statki powietrzne, co z kolei wyeliminuje zagrożenia wynikające z równoczesnego szkolenia studentów na kilkunastu samolotach szkoleniowych. Inwestycja została dofinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej jest jedyną jednostką w kraju, która prowadzi szkolenie pilotów lotnictwa cywilnego a od 2007 roku również mechaników lotniczych obsługi. Absolwenci kierunku lotnictwo i kosmonautyka specjalności „pilotaż” są cenionymi pilotami w Polsce i na świecie.