Specjalna Strefa Ekonomiczna Rzeszów-Dworzysko
Park Naukowo-Technologiczny Rzeszów-Dworzysko Powiatu Rzeszowskiego
Konferencja Future Energy Forum w G2A Arenie
Pożyczka Podkarpackiego Funduszu Rozwoju nowe możliwości la Twojej firmy

Projekty kolejowe w Polsce nabierają tempa

Opublikowano: 2017-11-03 09:18:16, przez: admin, w kategorii: Opinie

Inwestycje kolejowe są obecnie na poziomie przekraczającym 30 mld zł – informuje wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. Zarządca sieci kolejowej, spółka PKP PLK, i Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planują uruchomienie dodatkowych projektów nieobjętych do tej pory Krajowym Programem Kolejowym. W sumie inwestycje opiewają na 70 mld zł.

Fot. Pixabay/CC0

Fot. Pixabay/CC0

 

Krajowy Fundusz Szkoleniowy
Biuro Działań Premiowych - nowa komórka organizacyjna Podkarpackiego Oddziału Regionalnego ARiMR w Rzeszowie

– Możemy powiedzieć, zgodnie z informacjami otrzymanymi od PKP PLK, że w tej chwili zostało uruchomionych już 30 mld zł na projekty kolejowe. To bardzo dobra wiadomość, która oznacza, że w ostatnich miesiącach nastąpiło znaczące przyspieszenie projektów kolejowych – mówi Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju.

Jeszcze na początku września PKP Polskie Linie Kolejowe SA poinformowały o zawarciu w tym roku umów na kwotę 14 mld zł. W tej chwili sięgają one już 30 mld zł. To blisko połowa środków przewidzianych w Krajowym Programie Kolejowym, który zakłada realizację 220 projektów kolejowych na 9 tys. km torów o wartości przekraczającej 66 mld zł.

– W obecnej perspektywie finansowej do 2020 roku kolej jest dla polskiego rządu i wsparcia unijnego zadaniem równie priorytetowym jak transport drogowy. Mamy znaczące środki na wspieranie inwestycji kolejowych – ponad 10 mld zł z Unii Europejskiej. To oznacza, że kolej stoi przed wielką szansą rozwojową – nie tylko z punktu widzenia infrastruktury liniowej, czyli samych połączeń kolejowych, lecz także z punktu widzenia infrastruktury ruchomej, czyli taboru kolejowego. Wspólnie ze środkami krajowymi mamy w tej chwili w Krajowym Programie Kolejowym prawie 67 mld zł. Tej szansy nie możemy zmarnować –podkreśla Jerzy Kwieciński.

Na liście najważniejszych inwestycji jest między innymi linia obwodowa Warszawa Zachodnia/ Gołąbki – Warszawa Gdańska, 20-kilometrowy odcinek trasy Kraków Główny Towarowy – Rudzice czy linia kolejowa Warszawa-Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Zgodnie ze strategią przyjętą przez PKP PLK celem prowadzonych inwestycji jest poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz poprawa warunków dla przewozu towarów. Spółka chce, aby do 2030 roku istniało przynajmniej 1,5 tys. linii kolejowych umożliwiających rozwinięcie prędkości 200–250 km/h. Z kolei prędkość przewozów towarowych ma wzrosnąć do 40–45 km/h (obecnie jest nie większa niż 30 km/h).

Największym źródłem funduszy unijnych przeznaczonych na inwestycje kolejowe jest program Infrastruktura i Środowisko. Przewidziane są też środki z Regionalnych Programów Operacyjnych, programu Polska Wschodnia oraz instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

– Udało nam się już w pełni wykorzystać środki z instrumentu „Łącząc Europę”, gdzie w pełni pokryliśmy projektami ponad 4 mld euro ze środków europejskich. W tej chwili uruchamiamy środki na projekty kolejowe w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Są to głównie projekty o charakterze liniowym – modernizacji linii kolejowych. Jednak Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz PKP PLK rozpoczęły też realizację inwestycji ze środków krajowych – mówi wiceminister.

Jak informuje wiceminister rozwoju, zarządca sieci kolejowej oraz resort infrastruktury planują uruchomienie dodatkowych projektów, nieobjętych do tej pory Krajowym Programem Kolejowym.

– PKP PLK wspólnie z MIB planuje uruchomienie dodatkowych projektów poza tymi, które do tej pory były objęte Krajowym Programem Kolejowym – w sumie na kwotę ponad 70 mld. zł. To ważne o tyle, że będziemy mieć pewien bufor w sytuacji, gdy niektóre z projektów byłyby opóźnione lub – w przypadku funduszy europejskich – musielibyśmy z czegoś zrezygnować. Pragnę podkreślić, że na razie nie mamy takich planów, ale zawsze dobrze jest mieć projekty zapasowe, buforowe. W najbliższych latach możemy dokonać takiego postępu w transporcie kolejowym, jakiego wcześniej nam się nie udało osiągnąć – mówi Jerzy Kwieciński.

Newseria

Sklep Podkarpackie Smaki - żywność najwyższej jakości

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij