Polska zwiększyła eksport do Chin
Polska i chiny poszukują sposobów na zacieśnienie swoich relacji biznesowych – poprzez nawiązywanie nowych kontaktów handlowych, inwestycje, a także wejście Polski do grona beneficjentów największego chińskiego projektu zagranicznego: Nowego Jedwabnego Szlaku.
Fot. Pixabay/CC0
Wg danych GUS tylko w pierwszym półroczu 2017 r. zwiększył się import z Chin do Polski o ponad 10,4% i osiągnął poziom 49,28 mld zł, a towary z Chin stanowiły 11,7% naszego krajowego importu. Jeszcze szybciej, bo o 19% urósł w tym czasie eksport do Państwa Środka.
- Chińskie agendy rządowe inicjują liczne programy i inwestują znaczne środki we wspieranie swoich przedsiębiorców, by mogli skutecznie nawiązywać kontakty z polskim biznesem. To właśnie dzięki bezpośredniej współpracy z Ministerstwem Handlu Chińskiej Republiki Ludowej już we wrześniu będziemy gościć w Warszawie ponad stu chińskich producentów z różnych branż, którzy podczas targów China Expo – China Brand Show Poland 2017 będą prezentować swoją ofertę i szukać nowych partnerów biznesowych wśród polskich firm – mówi Bartosz Sosnowski, wiceprezes zarządu Centrum Targowo-Kongresowego.
China Expo – China Brand Show Poland może liczyć na poparcie rządu chińskiego, gdyż tylko w zeszłym roku trzydniowe targi zaowocowały kontraktami handlowymi o wartości kilku milionów dolarów. To pokazuje, że zainteresowanie Polaków nawiązywaniem nowych kontaktów z Chińczykami jest wciąż duże. Na tegoroczną edycję, organizowaną pod patronatem Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, wybierają się nad Wisłę producenci z 7 prowincji z Państwa Środka: Fujian, Guangdong, Jiangsu, Zhejiang, Hebei, Henan, a także Shanxi. Będą prezentować ofertę z zakresu wyposażenia wnętrz, artykułów gospodarstwa domowego, materiałów budowlanych, ale też zabawek czy upominków. Chcą nawiązać bezpośrednie relacje w naszym kraju i omówić możliwości rozwijania biznesu. To też okazja dla polskich przedsiębiorców zainteresowanych współpracą z Chińczykami, by bez wyjeżdżania z kraju poznać potencjalnych parterów biznesowych.
Chiny chcą zacieśniać relacje biznesowe z Polakami nie tylko przez import swoich towarów. Rośnie także zainteresowanie w Państwie Środka ofertą produktową największego kraju Europy Centralnej, zwłaszcza produktami spożywczymi.
- Chińczycy z roku na rok kupują coraz więcej żywności spoza kraju, tymczasem Polska słynie z wysokiej jakości produktów żywnościowych, które sprzedaje na cały świat. Dlatego liczymy między innymi na chińskie inwestycje z sektora spożywczego w naszym kraju – tłumaczy Krzysztof Senger, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Mówi on o wyraźnym ożywieniu inwestycyjnym chińskiego biznesu nad Wisłą. Tylko w ciągu roku dwukrotnie zwiększyła się liczba bezpośrednich inwestycji chińskich w Polsce, nad którymi pracuje PAIH, a ich wartość wzrosła w tym okresie ponad 5-krotnie – z 117 mln euro w lipcu 2016 r. do 636,5 mln euro obecnie. Ożywieniu zarówno polsko – chińskiej wymiany handlowej, jak i bilateralnym inwestycjom sprzyja rozwój sieci połączeń Nowego Jedwabnego Szlaku. Ten zwany również inicjatywą Pasa i Szlaku (Belt and Road Initiative) chiński globalny projekt infrastrukturalny, zaplanowany został na wiele dekad. Jego europejskim węzłem logistycznym może stać się Polska.
- Prowadzenie biznesu z Chińczykami wcale nie jest łatwe. Różnice kulturowe między naszymi krajami są dość znaczne, co ma wpływ na jakość relacji biznesowych. Dlatego podczas China Expo – China Brand Show Poland staramy się nie tylko ułatwiać nawiązanie kontaktów polsko-chińskich, ale też wspierać efektywne rozwijanie takiego biznesu poprzez edukowanie naszych rodzimych przedsiębiorców na temat zasad skutecznej współpracy z Chińczykami. Podczas szkoleń i konferencji będziemy mówić w tym roku między innymi, jak bezpiecznie importować z Chin czy jak wystrzegać się typowych błędów popełnianych przez Polaków w relacjach z Chińczykami – dodaje Bartosz Sosnowski.
Newsrm.tv