Badania marketingowe w samorządach. Opinie specjalistów
RZESZÓW. Jak promować wizerunek turystyczny miejsca, jak mierzyć efekty komunikacji, kto to jest influencer i dlaczego warto z nim współpracować, jak promować miasto przez wydarzenie sportowe, czy media społecznościowe są dobrym miejscem na promocje wydarzeń?
Podczas VI Kongresu Innowacyjnego Marketingu w Samorządach mowa była przede wszystkim o badaniach marketingowych, komunikacji czy promocji w internecie. W wykładach, prelekcjach oraz warsztatach uczestniczyło ponad 150 osób z całej Polski.
Prelegenci przekonywali, że planów promocji czy strategii samorządów nie można opracowywać bez badań. Dr. hab. Dariusz Tworzydło, prezes Exacto przedstawił różne możliwości prowadzenia badań w zależności od dostępnego budżetu. A ich wyniki i wyciągnięte wnioski zdecydowanie pomogą napisać dobrą strategię.
Kryzys w samorządzie jest czymś nieuchronnych – mówi Adam Łaszyn prezes Alert Media Communications. - Nie mamy wpływu na to co zrobią media, ale mamy zdecydowanie wpływ na naszą reakcję. Trzeba pamiętać. że to reakcja na sytuację, zwłaszcza jeśli będzie pokazana w mediach, zostanie w pamięci mieszkańców.
Grzegorz Krasoń, właściciel GTeam przekonywał, że media społecznościowe to miejsce gdzie w bardzo prosty sposób można dotrzeć do ściśle wyselekcjonowanych grup odbiorców. Na przykładzie odbywającej się w Rzeszowie imprezy Europejski Stadion Kultury pokazywał jak skutecznie prowadzić komunikację na Facebooku i Instagramie. Okazuje się, że jest to właściwie jedyne miejsce gdzie możemy spotkać ludzi młodych, którzy nie oglądają Telewizji i nie czytają prasy.
Europejski Stadion Kultury to wielowymiarowy i wielowątkowy festiwal. Podczas czterodniowego Festiwalu odbywa się kilkadziesiąt wydarzeń kulturalnych obejmujących muzykę, teatr, taniec, malarstwo, warsztaty dla dzieci, itd. Rodzi to wyzwania w procesie dotarcia z informacją do zainteresowanych mieszkańców. I tu z pomocą przychodzi Facebook i Instagram. Facebook agreguje dane o zachowaniach użytkowników i umożliwia skorzystanie z tej wiedzy reklamodawcom. Możemy np. dotrzeć z promocją do osób interesujących się muzyką jazzową zamieszkałych w woj. podkarpackim. Zaletą takiej reklamy jest precyzyjne dotarcie do grupy osób zainteresowanych konkretnym wydarzeniem.
Ważną sprawą w procesie komunikacji jest monitoring Internetu. Świetnie nadaje się do tego narzędzie pod nazwą Brand24.
Dzięki tej aplikacji można wychwycić wątki dotyczące eventu poruszane na forach, w mediach społecznościowych i w mediach internetowych. Wiedza o tym umożliwia włączenie się w dyskusje, podsuwanie informacji o wydarzeniu, a także wykorzystanie potencjału innych stron i fan page’y.
W kongresie uczestniczyło wiele osó z różnych części Polski.
- Na Kongres do Rzeszowa przyjeżdżam z Olsztyna z dwóch powodów mówi - Radosław Zawadzki – dyrektor Departamentu Koordynacji Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. - Po pierwsze dla samego wydarzenia, które jest w branży marketingu miejsc rozpoznawalne. A tegoroczny temat badań zaciekawił mnie, bo przecież istota promocji miejsc to nie ładne obrazki, ale efektywność i korzyści dla gmin i regionów. Prelegenci lokalni i przyjezdni byli świetnie dobrani. Szczególnie zainteresowała mnie prezentacja Event w social media, dotycząca Facebooka i jego wciąż rosnących możliwości. Warto było jechać osiem godzin również z drugiego powodu. Rzeszów jest świetnym miastem, przyciągającym biznes i młodych ludzi i to widać. Choć zauważyłem, że rzeszowianie często mają inne zdanie. Ale może to po prostu ambicja mieszkańców, którzy chcieliby, aby było jeszcze lepiej;)
Organizatorem Kongresu była firma Exacto, a Partnerami strategicznymi: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Urząd Miasta Rzeszowa i Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka.