Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Krajowy System e-Faktur

Zarząd województwa podkarpackiego o ruchu przy rewitalizacji linii kolejowej nr 108 Jasło – Nowy Zagórz

Opublikowano: 2025-11-20 22:03:52, przez: admin, w kategorii: Samorządy

PODKARPACKIE. W związku z pojawiającymi się w przestrzeni medialnej komentarzami i inicjatywami dotyczącymi czasowego zawieszenia połączeń na linii kolejowej nr 108 zarząd województwa wydał oświadczenie dotyczącą uwarunkowań, wynikających z prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rewitalizacji linii kolejowej.

Fot. ilustracyjne (PKP PLK)

Fot. ilustracyjne (PKP PLK)

 

Umowa na rewitalizację linii 108 Jasło – Nowy Zagórz podpisana została w sierpniu 2025 r. Wykonawcą inwestycji jest PORR S.A.

 

Powstaną  trzy tunele kolejowe, trzy wiadukty  drogowe, przebudowanych zostanie  18 stacji i przystanków oraz powstanie 6 nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe (Galeria), Zagórz Przemysłowy i Moderówka. Wyremontowanych zostanie około 80 przejazdów kolejowo drogowych, zainstalowane zostaną nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz modernizacja urządzeń sterowania ruchem i sygnalizacji przejazdowej.

 

Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Jasło – Nowy Zagórz o około 23 minuty.

 

Nowa łącznica Jedlicze–Szebnie umożliwi bezpośrednie połączenia z Rzeszowa do Sanoka i Nowego Zagórza bez zmiany kierunku w Jaśle.

 

Prace nad unowocześnieniem linii rozpoczęły się już przed dekadą. W 2014 roku w Planie Zrównoważonego  Transportu Publicznego Województwa Podkarpackiego,  Samorząd województwa wskazał i zadeklarował, że zwiększy kursowanie pociągów na linii 108 po jej rewitalizacji, do 8 par pociągów na dobę.

 

W 2019 r. dzięki staraniom Samorządu Województwa Podkarpackiego  i przekazanym z programu regionalnego  RPO WP 2014 -2020 pieniądzom, PKP PLK rozpoczęło opracowanie dokumentacji projektowej  dla rewitalizacji  linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - Nowy Zagórz.

 

Poniżej treść wydanego dziś oświadczenia:

 

W związku z pojawiającymi się w przestrzeni medialnej komentarzami i inicjatywami dotyczącymi czasowego zawieszenia połączeń na linii kolejowej nr 108 poniżej przedstawia się informację dotyczącą kluczowych uwarunkowań, wynikających z prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rewitalizacji linii kolejowej.

 

Zarządca Infrastruktury Kolejowej poinformował wszystkich przewoźników, którzy wykonywali pracę przewozową na planowanym do rewitalizacji odcinku linii kolejowej
o ustalonym harmonogramie zamknięć w ruchu.

 

Rewitalizacja obejmie pełne zamknięcie torowe na odcinku Jasło – Nowy Zagórz, co uniemożliwi prowadzenie ruchu pasażerskiego i technicznego oraz spowoduje całkowite odcięcie południowej części linii 108 i linii 107 od czynnej sieci kolejowej, a także od zaplecza utrzymaniowego, co w praktyce uniemożliwi realizację jakiegokolwiek ruchu.

 

Mimo, że odcinki Nowy Zagórz – Ustrzyki Dolne (L108) oraz Zagórz – Łupków (L107) pozostaną technicznie przejezdne, brak będzie możliwości zaprowadzenia tam ruchu pasażerskiego właśnie z powodu braku dostępu do zaplecza serwisowo-utrzymaniowego POLREGIO S.A. w Rzeszowie. Zaplecze to jest niezbędne do wykonywania obowiązkowych przeglądów taboru (P1, P2, P3), tankowania, napraw bieżących oraz czynności przygotowania technicznego pojazdów, bez których pociągi nie mogą być dopuszczone do jazdy. W praktyce oznacza to, że jakakolwiek eksploatacja taboru na odizolowanym fragmencie linii byłaby niezgodna z przepisami bezpieczeństwa i operator realizujący usługę przewozową – POLREGIO nie podejmie się takiego działania.

 

„Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy Jedlicze – Szebnie” to inwestycja warta około 1,2 mld zł (ze środków programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej), obejmująca kompleksową modernizację linii 108 oraz budowę nowej łącznicy Jedlicze–Szebnie, której przygotowanie dokumentacyjne do realizacji trwało wiele lat i skoordynowane było również z inwestycją drogową miasta Krosna.

 

Na terenie Krosna przewidziano obniżenie niwelety toru na odcinku 2,8 km, co umożliwi likwidację dwóch przejazdów kolejowo-drogowych oraz dwóch przejść przez tory, a także przebudowę wiaduktów w ciągu ul. Lwowskiej i Hallera. Prace te poprawią płynność ruchu kolejowego i drogowego oraz umożliwią budowę nowego przystanku Krosno Południe (Galeria). Inwestycja jest skoordynowana z budową skrzyżowania w rejonie ul. Dywizjonu 303 i Sikorskiego.

 

Realizacja przedsięwzięcia zwiększy przepustowość linii, skróci czasy przejazdów, poprawi bezpieczeństwo oraz podniesie dostępność transportową południowej części województwa. Po zakończeniu robót pociągi będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h.

 

Ponadto od 3 listopada bieżącego roku zamknięty został na linii nr 108 odcinek Nowy Zagórz – Ustrzyki Dolne w związku z przebudową mostu kolejowego w km 115, który wymaga całodobowego zamknięcia torowego. Ten odcinek również został całkowicie wyłączony z eksploatacji do czasu zakończenia robót, co oznacza, że już na kilka tygodni przed rozpoczęciem zasadniczej rewitalizacji przejezdność odcinków linii kolejowej 108 jest mocno ograniczona.

 

W związku z powyższym od 3 listopada 2025 r. połączenia kolejowe Rzeszów – Ustrzyki Dolne zostały skrócone do stacji Zagórz. Natomiast od połowy grudnia br. zawieszone zostaną wszystkie dalsze połączenia kolejowe na południe i wschód od Krosna, aż do zakończenia robót.

 

W części publikacji modernizacja linii nr 108 przedstawiana jest w sposób nadmiernie podkreślający niezadowolenie społeczne, co może prowadzić do uproszczonego odbioru zagadnienia, zamiast ukazywania faktycznych uwarunkowań inwestycji. Pojawiają się również opinie wiążące czasowe zawieszenie ruchu z kwestiami kadrowymi na kolei. Są to opinie nieuzasadnione, ponieważ decyzje dotyczące obsady pracowników infrastruktury – w tym dróżników przejazdowych – należą wyłącznie do Zarządcy tj. spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., będącego także inwestorem modernizacji, a sposób zarządzania kadrą pracowniczą spółki PKP PLK S.A. nie leży w kompetencjach Samorządu Województwa.

 

Powiat Sanocki był terminowo i wyczerpująco poinformowany o modernizacji linii kolejowej nr 108 oraz wynikającym z niej czasowym zawieszeniu ruchu na liniach 108 i 107. Po wpłynięciu pisma Powiatu w dniu 28 października 2024 r., odpowiedzi udzielono 25 listopada 2024 r. Dodatkowo odbyły się dwa spotkania robocze, podczas których szczegółowo omówiono zakres inwestycji i jej konsekwencje, oraz prawne uwarunkowania prowadzenia ruchu kolejowego, jak również kwestie ich finansowania.

 

W zakresie połączeń międzynarodowych strona słowacka podczas konferencji transgranicznej we wrześniu br. jednoznacznie poinformowała, że do czasu zakończenia modernizacji linii kolejowej nr 108 nie uruchomi przewozów własnym taborem na odcinku Medzilaborce – Łupków. Powodem jest brak możliwości zapewnienia stabilnej i bezpiecznej oferty przy całkowitym zamknięciu infrastruktury po stronie polskiej.

 

Ustalono, że połączenia Rzeszów – Sanok/Łupków – Medzilaborce zostaną wznowione dopiero po zakończeniu modernizacji, najprawdopodobniej w zmienionej formule zaproponowanej przez stronę słowacką, przewidującej codzienne kursowanie w okresie wakacyjnym zamiast dotychczasowych połączeń weekendowych.

 

Podsumowując, w okresie modernizacji linii kolejowej nr 108 nie ma możliwości prowadzenia jakichkolwiek połączeń kolejowych na odcinkach od Nowego Zagórza po Ustrzyki Dolne (na wschód) oraz w kierunku Łupkowa (na południe), gdyż zostały one całkowicie odcięte od czynnej sieci kolejowej oraz zaplecza utrzymaniowego. Brak dostępu do infrastruktury serwisowej uniemożliwia wykonywanie obowiązkowych przeglądów i dopuszczenie pojazdów kolejowych do ruchu zgodnie z przepisami bezpieczeństwa, co w praktyce wyklucza uruchomienie jakichkolwiek połączeń w trakcie trwania robót.

 

Czasowe wstrzymanie ruchu jest zatem konsekwencją wymogów technicznych i bezpieczeństwa, a nie decyzją uznaniową. Modernizacja linii nr 108 jest inwestycją o fundamentalnym znaczeniu dla południowej części województwa, po jej zakończeniu poprawi się zarówno prędkość i płynność ruchu, jak i dostępność transportowa całego regionu.

 

Władysław Ortyl

Piotr Pilch

Karol Ożóg

Małgorzata Jarosińska - Jedynak

Anna Huk

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij