Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Żywność tańsza niż przed rokiem

Opublikowano: 2016-05-09 17:18:43, przez: admin, w kategorii: Opinie

Ceny mięsa i nabiału spadły o kilka procent. W tym czasie wzrosły wynagrodzenia.

Fot.Pixabay/CC0

Fot.Pixabay/CC0

 

Za zestaw grillowy dla około sześciu osób zawierający po 1 kg: mięsa wieprzowego, kiełbasy wędzonej, mięsa drobiowego, warzyw oraz 3 litry napojów bezalkoholowych, dwa bochenki chleba, 16 butelek piwa oraz dodatki w postaci musztardy i ketchupu Polacy, wg danych GUS zapłacą przeciętnie około 104 zł. Będzie to o 0,8 proc. mniej niż przed rokiem, a w tym samym czasie średnie wynagrodzenie wzrosło o ponad 3 proc. – wynika z analiz Banku BGŻ BNP Paribas.

 

Konsumenci wydadzą mniej przede wszystkim na mięso. W marcu 2016 r. za surowe mięso wieprzowe płacili średnio o 3,9 proc. mniej niż przed rokiem, a za mięso drobiowe o 1,6 proc. mniej. Wyjątkiem jest wołowina, która kosztuje obecnie o 0,4 proc. więcej niż rok temu, choć należy pamiętać, że nie jest ona w Polsce szczególnie popularna. Tańsze o 0,9 proc. niż przed rokiem będą też wody mineralne, soki i napoje niegazowane. Dużo droższe będą natomiast warzywa. Przeciętnie, poziom ich cen w marcu był o 6,9 proc. wyższy niż przed rokiem. Stabilne są natomiast ceny pieczywa, które były zaledwie o 0,2 proc. wyższe od zeszłorocznych.

 

– Z badań GfK „Polska na widelcu” wynika, że 20 proc. respondentów grilluje w sezonie letnim, co najmniej raz w tygodniu. W grupie 20-29-latków odsetek ten był najwyższy i wyniósł 33 proc. Z drugiej strony, co trzeci ankietowany nie praktykuje takiej formy spędzania wolnego czasu – powiedział Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas. – Odsetek osób, które grillują przynajmniej raz w tygodniu wzrasta wraz z poziomem dochodów i wykształcenia. W sezonie letnim grilluje przynajmniej raz w tygodniu aż połowa gospodyń domowych. Odsetek ten był również wysoki w przypadku osób określających się jako dyrektorzy, kierownicy i właściciele i wyniósł 45 proc.

 

Ceny piwa, które kojarzy się z grillem, również w marcu br. zanotowały obniżki - o ok. 0,8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jest to związane z jednej strony z konkurencją cenową producentów w segmencie piw tradycyjnych, z drugiej ze wzrostem popularności cydru i win.

 

W przypadku cen artykułów mięsnych, spadkowe tendencje w Polsce są odzwierciedleniem sytuacji panującej w Unii Europejskiej. Według danych Eurostat, w UE, w marcu br. ceny detaliczne artykułów mięsnych obniżyły się o 1,3 proc. Niższy poziom cen artykułów mięsnych w krajach UE spowodowany jest zarówno dużą podażą mięsa wieprzowego i problemami z jego eksportem poza granice Wspólnoty (ze względu na afrykański pomór świń) jak również większą produkcją mięsa drobiowego.

 

Nabiał tańszy niż przed rokiem

 

W marcu bieżącego roku ceny detaliczne mleka, serów i jaj były przeciętnie o 3,3 proc. niższe niż w marcu ubiegłego roku. Aż o 5,1 proc. mniej konsumenci płacili za sery dojrzewające i topione, o 4,7 proc. tańsze było mleko. Ceny jaj obniżyły się o 2,4 proc. W mniejszym stopniu, o 1,8 proc. potaniały jogurty, śmietana, napoje i desery mleczne – wynika z analiz Banku BGŻ BNP Paribas na podstawie danych GUS.

 

Największy spadek odnotował ser dojrzewający, którego cena była o 12 proc. niższa niż przed rokiem. Porównując do marca 2014 r. ta obniżka wyniosła aż 25 proc. Masło potaniało o 8,9 proc. Znaczące obniżki widoczne są też w przypadku mleka spożywczego o zawartości tłuszczu 2-2,5 proc, które kosztuje o około 6,8 proc. mniej niż przed rokiem. Nieco tańsza - o 2,4 proc. jest śmietana o zawartości tłuszczu 18 proc. Mniej kosztowały również sery twarogowe półtłuste, zanotowały spadek cen o 0,8 proc. Tak niewielka obniżka cen serów twarogowych może być związania z dużym wzrostem ich eksportu na rynek innych krajów członkowskich, gdzie cieszą się one coraz większą popularnością.

 

– Spadki cen detalicznych produktów mleczarskich dotyczyły większości krajów Unii Europejskiej. Według danych Eurostat, w UE w marcu br. za mleko, sery i jaja konsumenci płacili przeciętnie o 2,5 proc. mniej niż przed rokiem. Największy spadek cen nabiału odnotowano w Czechach, gdzie obniżyły się one w ciągu roku o 11,4 proc. W Rumunii nabiał potaniał o 10,8 proc., podobnie na Słowacji o 7,2 proc. i na Węgrzech 6,0 proc. – powiedział Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas. Jedynie w dwóch krajach UE – w Belgii i na Malcie – ceny detaliczne serów, mleka i jaj w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosły, odpowiednio o 1,3 proc. i 0,1 proc. – dodał Paweł Wyrzykowski.

 

Niższe ceny produktów mleczarskich mogą przyczynić się do wzrostu spożycia tych wyrobów w Polsce. Z danych prezentowanych w raporcie „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanym przez Bank BGŻ BNP Paribas wynika, że popyt na produkty mleczarskie w Polsce do 2020 roku zwiększy się o ok. 5 proc.

 

W kwietniu minął rok, kiedy w krajach Unii Europejskiej zostały zniesione ograniczenia dotyczące produkcji mleka. W tym czasie w Polsce skup mleka zwiększył się o 5,2 proc. do 10,8 mld l, co oznacza że do przetwórstwa trafiło o 530 mln litrów mleka więcej, niż to miało miejsce w ostatnich 12 miesiącach obowiązywania kwot na produkcję mleka. W większości innych państw członkowskich również odnotowano wzrost dostaw mleka do mleczarń, np. w Irlandii wzrosły one o ponad 15 proc.

 

Znacznie większa podaż mleka na rynku unijnym, a także wzrost produkcji mleka w innych regionach świata, w połączeniu z mniejszymi zakupami produktów mleczarskich ze strony Chin oraz rosyjskim embargiem na produkty mleczarskie, doprowadziły do znaczącego spadku cen mleka i produktów mleczarskich na świecie i w Polsce.

 

W marcu br. producenci mleka w Polsce za litr mleka dostarczonego do mleczarni otrzymywali przeciętnie 1,06 zł czyli o 12,5 proc. mniej niż rok temu i aż o 30 proc. mniej niż w marcu 2014 r.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij