Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Oferta wakacyjna Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka
Pożyczki obrotowe w Podkarpackim Funduszu Rozwoju

S19, strategia karpacka i rozwój kolei to priorytety Podkarpacia - według PiS

Opublikowano: 2015-11-18 17:32:43, przez: admin, w kategorii: Polityka

RZESZÓW. Europoseł Tomasz Poręba i marszałek Władysław Ortyl mówili o swoich działaniach na rzecz rozwoju Podkarpacia.

Od lewej Władysław Ortyl i Tomasz Poręba. Fot. Archiwum

Od lewej Władysław Ortyl i Tomasz Poręba. Fot. Archiwum

 

- W ostatnich latach koncentrowaliśmy się na określonych priorytetach, takich jak droga S19, strategia karpacka, rozwój kolei. Dziś jest czas, aby rozpocząć ich realizację - mówił europoseł PiS Tomasz Poręba, wiceprzewodniczący komisji transportu Parlamentu Europejskiego.

Tomasz Poręba podkreśla także znaczenie rozwoju infrastruktury w regionie ze szczególnym uwzględnieniem drogi S19.

- W ostatnich latach wywieraliśmy silny nacisk na utworzenie tej drogi. Efekt? Na odcinek Lublin-Rzeszów, który znalazł się w tzw. sieci bazowej TENT, rozpisane są już przetargi. Odcinek Rzeszów-Babica został uwzględniony w kontrakcie terytorialnym przez władze województwa i również tam rozpoczną się wkrótce prace. Ostatnio zaś zapadła pozytywna decyzja środowiskowa w sprawie budowy odcinka do Barwinka. Wszystko to pozwala z optymizmem patrzeć na powstanie tej drogi na Podkarpaciu - wylicza.

Marszałek Władysław Ortyl przypomniał działania podejmowane na rzecz utworzenia strategii makroregionalnej dla Karpat. Region Karpat spełnia kryteria strategii makroregionalnych opisane przez Komisję Europejską, nie jest jednakże uwzględniony w żadnej z wielostronnych form współpracy UE. Władysław Ortyl zaznaczył, że większość państw regionu Karpat to państwa należące do UE i większość problemów tego regionu podlega unijnym politykom.

W ostatnich latach udało się zorganizować kilka konferencji poświęconych tej tematyce jak również przeprowadzić pierwszą w historii Parlamentu Europejskiego debatę podczas sesji plenarnej. Efektami tych starań jest nie tylko utworzenie mapy drogowej dla powstania strategii, ale także powstanie intergrupy karpackiej przy Komitecie Regionów w Brukseli, która będzie prowadzić działania w tym zakresie.

- W dalszym ciągu staramy się rozwijać  ten efekt związany z Karpatami na poziomu samorządu stąd moja inicjatywa przy mocnym wsparciu Europosła Poręby - w komitecie regionów utworzyłem regionalną grupę karpacką, która liczy obecnie 25 osób. W najbliższym czasie będziemy się spotykali, aby na tym poziomie wspierać strategię dla Karpat – mówił Władysław Ortyl.

Z kolei Tomasz Poręba w Parlamencie Europejskim był inicjatorem dwóch deklaracji pisemnych - w sprawie S19 i strategii makroregionalnej dla regionu Karpat.

- Zależy nam na tym, by polski rząd otrzymał dla tych inicjatyw jak najsilniejsze wsparcie z Brukseli - tłumaczy europoseł PiS.

Tomasz Poręba i Władysław Ortyl przypomnieli także o modernizacji podkarpackich linii kolejowych, m.in. udało się zagwarantować środki na modernizację linii Dębica-Mielec-Ocice, teraz pora na kolejne.

- Te ważne elementy działań pokazane właśnie na przykładzie działań sprawczych związanych z S19 i strategią karpacką są przykładem tego, co możemy w obecnej sytuacji politycznej zrobić nie tylko dla Podkarpacia, ale dla całego kraju, bo ten rozwój gospodarczy obszarów wschodnich jest konieczny – podsumował Ortyl.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij