Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Podkarpacie potrzebuje spójnej kampanii promocyjnej

Opublikowano: 2015-08-04 21:15:58, przez: admin, w kategorii: Biznes

Rozmowa z Alicją Wosik – prezesem Podkarpackiej Regionalnej Organizacji Turystycznej

Alicja Wosik. Fot.Łukasz Kleska

Alicja Wosik. Fot.Łukasz Kleska

 

Czym jest PROT, kto należy do tej organizacji?

 

PROT, czyli Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna to stowarzyszenie, które łączy firmy, samorządy, organizacje pozarządowe i inne instytucje zajmujące się turystyką. Każde województwo ma taką organizację, a nadzór nad nimi sprawuje minister sportu i turystyki. Zadaniem ROT-ów jest, m.in.: prowadzenie i koordynowanie centrów informacji turystycznej, podejmowanie działań na rzecz rozwoju turystyki i promocji województwa, wyznaczanie trendów i podnoszenie jakości usług w branży, tworzenie nowych produktów turystycznych i wzmacnianie istniejących. Zależy mi na tym, aby PROT była dobrze pojętą elitą turystyczną, by wstępowały do niej te podmioty, które chcą świadomie kształtować podkarpacki rynek turystyczny, wzbogacać jego ofertę i podnosić jej jakość. Do PROT należy obecnie około stu podmiotów, w tym 40% to firmy turystyczne, a 20% – samorządy, jednak to one właśnie, głównie samorząd wojewódzki, składają się na 95% wpłat członkowskich. Składki stanowią ok. 40% budżetu PROT, drugie tyle stowarzyszenie wypracowuje samodzielnie.

 

Co Pani sądzi o promocji województwa prowadzonej przez PROT?

 

Do tej pory PROT koncentrowała się głównie na działalności wydawniczej, przygotowując do druku: mapy, przewodniki, albumy, foldery. Te materiały oczywiście są potrzebne, ale trzeba pamiętać, że w świecie współczesnej komunikacji pełnią tylko rolę uzupełniającą. Dlatego chciałabym przestawić PROT na tory nowoczesnej promocji, z użyciem mediów elektronicznych: telewizji, radia, Internetu, aplikacji mobilnych. Potrzebna jest spójna kampania promocyjna, dzięki której spoty reklamowe naszego województwa pojawią się, m.in. na kanałach turystycznych i pogodowych. Promocja jest również zadaniem samorządu województwa i mam nadzieję, że dobra współpraca przyniesie niebawem widoczne owoce.

 

Ściągniemy w ten sposób więcej turystów do naszego regionu, ale czy nadąża za tym infrastruktura turystyczna?

 

Tak, to bardzo ważne, by jedno szło w parze z drugim. Inwestycje w infrastrukturę turystyczną to zadanie przede wszystkim dla samorządów i przedsiębiorców. PROT promuje efekty ich działań, m.in. tworząc i znakując szlaki tematyczne, przykładowo – najlepsi restauratorzy znaleźli się na szlaku kulinarnym promowanym przez stowarzyszenie, zaś oferta najlepszych hoteli i pensjonatów jest umieszczana w naszych wydawnictwach i centrach informacji. PROT prezentuje też najciekawsze miejsca i atrakcje województwa na targach krajowych i zagranicznych.

 

Skąd brać środki na takie inwestycje w infrastrukturę?

 

Między innymi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. W sposób szczególny zostały tam przygotowane fundusze na ochronę dziedzictwa kulturowego, w tym np. remont i adaptację obiektów zabytkowych dla celów turystycznych. W związku z rozwojem tzw. turystyki uzdrowiskowej, czyli turnusów zdrowotnych połączonych ze zwiedzaniem regionu, zabezpieczono środki na poprawę infrastruktury uzdrowisk i wzbogacenie ich oferty. Po fundusze na turystykę można sięgać także w ramach tzw. inteligentnej specjalizacji „jakość życia”. Wyzwań jest wiele, bo turystyka rozwija się bardzo dynamicznie – oprócz tradycyjnych nurtów: turystyki wczasowej, autokarowej czy rodzinnej, rośnie w siłę turystyka aktywna: żeglarstwo, paralotniarstwo, kajakarstwo, narciarstwo, nordic-walking, turystyka rowerowa, ale także tematyczna: kulturowa, historyczna, religijna, przyrodnicza, kulinarna. Bardzo obiecującym nurtem jest turystyka kongresowo-biznesowa, bo jej uczestnicy chętnie wracają później, by tu wypocząć z rodzinami. A zatem pracy czeka nas wiele, ale wiele zależy też od dobrej współpracy wszystkich firm, instytucji i samorządów, które działają w obszarze turystyki. Naturalnym polem tej współpracy powinna być Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna.

 

Rozmawiał Łukasz Kleska

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij