Nowe standardy usług płatniczych
Dziś (poniedziałek, 24 października) wchodzi w życie uchwalona 19 sierpnia 2011 roku ustawa dotycząca usług płatniczych.
Nowa dyrektywa wskazuje prawa i obowiązki oraz zakres odpowiedzialności instytucji płatniczych. Wprowadza szereg uściśleń dotyczących rynku usług płatniczych, który dotychczas nie był szczegółowo kontrolowany przez instytucje zewnętrzne. Ma to zapewnić pełną przejrzystość dokonywanych transakcji i podnieść bezpieczeństwo oferowanych usług. Ustawa nakłada na Komisję Nadzoru Finansowego obowiązek kontroli instytucji płatniczych. Nowe przepisy dla klienta usług płatniczych oznaczają ochronę jego środków poprzez dodatkowe ubezpieczenie w razie niewykonania lub nienależytego wykonania transakcji oraz wyłączenie środków pieniężnych klientów z masy upadłości w razie bankructwa. Innym ułatwieniem będzie np. konieczność zgłaszania kradzieży karty płatniczej, a także obowiązek zwrócenia kwoty nieautoryzowanej transakcji klientowi. Dodatkowo klienci otrzymują inną korzyść w postaci krótkich terminów wykonywania transakcji – maksymalnie jeden dzień roboczy od otrzymania zlecenia przez dostawcę (dodatkowy dzień w przypadku zlecenia w postaci papierowej).
- Teraz klienci będą musieli zostać poinformowani między innymi o opłatach, o maksymalnym czasie wykonania transakcji, a jeśli będzie się ona wiązać z przeliczaniem na obcą walutę, to klient zostanie poinformowany o wysokości kursu walut - mówi Andrzej Basiak, prezes Grupy Lew, zajmującej się płatnościami elektronicznymi.
Dla dostawców usług płatniczych wejście w życie nowej ustawy oznacza jednak konieczność dokonania wielu zmian w strukturze organizacyjno-finansowej, co pociągnie za sobą dodatkowe koszty.
- Nie do końca możemy przy tym na dzień dzisiejszy antycypować zakres koniecznych dostosowań, jak i związanych z tym kosztów, ponieważ ustawa w wielu miejscach posiada sformułowania, gdzie dopiero praktyka pokaże, w jaki sposób dane zapisy należy interpretować – dodaje Andrzej Basiak.
kar