Obowiązki pracodawcy w czasie upałów
Temperatura w miejscu pracy człowieka wpływa na jego wydajność, samopoczucie i zdrowie. W skrajnych przypadkach może zagrażać życiu. Jeśli odbiega znacznie od optymalnej (komfortowej), powoduje, że praca staje się mniej efektywna, uciążliwa, a nawet szkodliwa dla zdrowia.
Fot. yan-hurt.pl
Pomieszczenia i stanowiska pracy trzeba zabezpieczyć przed niekontrolowanym nagrzewaniem, jak i napływem zimnego powietrza. Okna i świetliki powinny być chronione przed zbyt dużym nasłonecznieniem, np. przez rolety, żaluzje, malowanie szyb, aby promienie słoneczne nie nagrzewały nadmiernie stanowisk pracy. Ponadto, jeśli są przeznaczone do wietrzenia pomieszczeń powinny być wyposażone w urządzenia pozwalające na otwieranie ich w sposób łatwy i bezpieczny z poziomu podłogi oraz na ustawianie części otwieranych w pożądanym położeniu. Pamiętać należy również o używaniu i utrzymywaniu w stałej sprawności i czystości urządzeń do wentylacji lub klimatyzacji.
Podczas pracy w wysokiej temperaturze, głównie w czasie letnich upałów, pracodawca musi nieodpłatnie zapewnić pracownikom zimne napoje. Ma ją być one dostępne w ciągu całej zmiany roboczej, w ilości zaspokajającej potrzeby pracujących.
Obowiązek taki występuje:
- podczas pracy na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia powyżej 25°C
- na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C;
- w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WGBT) powyżej 25°C;
Warto zaznaczyć, że pracodawca może wprowadzić także dodatkowe przerwy w pracy, podczas których pracownicy będą mogli zregenerować siły fizyczne i się ochłodzić , zwłaszcza jeśli świadczą pracę na otwartej przestrzeni, gdzie narażeni są na bezpośrednie nasłonecznienie (np. budowy).
Wojciech Dyląg, Państwowa Inspekcja Pracy w Rzeszowie