Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Operator CNC w JPB Systeme - oferta pracy
Studiuj w Rzeszowie! Wybierz WSPiA!
PKS Rzeszów - oferty pracy

Jak starać się 1% podatku dla organizacji?

Opublikowano: 2014-03-14 16:04:31, przez: admin, w kategorii: Biznes

W 2013 roku podatnicy przekazali na rzecz organizacji pożytku publicznego 480 mln złotych. \\n

Jak starać się 1% podatku dla organizacji?

 

Gdyby tę kwotę podzielić przez liczbę Organizacji Pożytku Publicznego uprawnionych do otrzymania 1% podatku, na jedną organizację przypadłoby ok. 65 tys. zł. Tymczasem ponad 4700 z 7300 (czyli 65%) OPP dostaje poniżej 10 tys. zł. Lwią część, z milionowymi kwotami, zgarnia zaledwie 65 organizacji. Ubiegłorocznym rekordzistą, jak co roku, była Fundacja Dzieciom „Zdążyć z pomocą”, która otrzymała prawie ¼ całości przekazanego 1% podatku w Polsce, 117 mln złotych.

Czołówkę w rankingu zajmują organizacje giganty, które od lat pracują na swój wizerunek i nierzadko lokują setki tysięcy, a nawet miliony w kampanie reklamowe. Rekordziści potrafią przeznaczyć na kampanię nawet połowę uzyskanych dochodów z 1%, choć często są to kampanie własne, prowadzone przez fundacje działające przy kanałach telewizyjnych i radiowych, a więc mające dostęp do darmowej emisji swoich spotów. Czy to źle, że trzeci sektor inwestuje w marketing? Wcale nie, przecież wszystkie organizacje chcą działać z pożytkiem dla innych, chcą mieć zabezpieczoną sytuację finansową i chcą się rozwijać. To dlatego walczą o środki na działalność. I tego powinny uczyć się też inne, może mniej doświadczone w efektywnym pozyskiwaniu funduszy, organizacje!

Ponieważ wciąż rośnie liczba podatników wnioskujących o przekazanie 1% podatku, przyjmuje się, że w tym roku na OPP przekażemy aż pół miliarda złotych. Do 7663 wzrosła też liczba OPP ubiegających się o procent podatku za 2013 r. Biorąc pod uwagę to, jak znaczącym źródłem dofinansowania może być 1%, organizacjom, nawet mniejszym, opłaca się zorganizować kampanię informacyjną, by nakłonić jak największą ilość podatników do przekazania swojego procenta podatku.

Innowator Podkarpacia 2025

Jak można to zrobić?

Podstawowe działania to mobilizacja we własnym środowisku: poprzez rodzinę i znajomych członków organizacji oraz podopiecznych czy beneficjentów. OPP proszą o przekazanie procenta na stronach www, portalach społecznościowych, rozsyłając zachęty mailiowo i pocztą. Częstą praktyką jest udostępnianie darmowych programów do rozliczania PITów z automatycznie uzupełnionym danymi danej organizacji. Są to jednak działania o ograniczonym zasięgu, które nie generują poszerzenia grupy odbiorców. Żeby dotrzeć szerzej i uzyskać przychód z akcji 1% na wysokim poziomie, trzeba zainwestować nie tylko własną pracę, ale i zasoby finansowe. Innymi słowy – zainwestować w kampanię 1%. I tego właśnie nie powinny obawiać się organizacje!

Wcale nie potrzeba dużych środków do sfinansowania kampanii. Posiadanie statusu OPP uprawnia do zniżek na wykupienie powierzchni reklamowej w środkach masowego przekazu czy na nośnikach outdoorowych. Media są bardzo przychylne organizacjom non profit i proponują im ceny znacznie niższe niż dla podmiotów komercyjnych, czasami także bezpłatnie. Również Google w ramach programu Google Grants udostępnia organizacjom pożytku publicznego darmowe reklamy AdWords (http://www.google.pl/grants/). W okresie natężonego ruchu w wyszukiwarce związanego z wypełnianiem PIT i akcją 1%, dla pewności warto niemniej wykupić standardowe pozycjonowanie, żeby nie zaginąć wśród innych, komercyjnych ofert.

Przy planowaniu kampanii dobrze też przemyśleć, kiedy rozpocząć komunikowanie się oraz czy i w jaki sposób ją geotargetować, czyli ograniczać jej zasięg do konkretnych miast czy regionów. Wiadomo, że najwięcej osób wypełnia PITy na ostatni moment, w kwietniu. Największe kwoty z 1 procenta od podatku przekazywane są natomiast w Warszawie (23%), w Katowicach (13%) i Poznaniu (9%).

Skąd wziąć na to pieniądze?

Fundusze na koszty reprezentacji i reklamy organizacja może przeznaczyć ze środków pozagrantowych, o ile nie są one dedykowane. Fundacje i stowarzyszenia wykorzystują więc w tym celu dochody z działalności ekonomicznej, darowizny (jeśli nie zostały one przekazane na inny cel) i same środki uzyskane z 1% podatku. OPP mogą też wziąć pożyczkę na wydatki związane z akcją 1%, np. w instytucjach finansowych dedykowanych organizacjom pozarządowym, które nie tylko przyznają pożyczki, ale też potrafią doradzić, jak najlepiej opracować plan komunikacji, gdzie szukać partnerstw oraz z kim zawrzeć sojusz na czas kampanii.

Czy to się opłaca?

- Wygospodarowanie budżetu na reklamę czy zaciągnięcie w tym celu pożyczki to przyszłościowa inwestycja. W większości przypadków środki wydane na kampanię zwracają się i generują większe przychody z 1% podatku. W poprzednich latach pożyczyliśmy na ten cel ok. 8,5 mln złotych, które wróciły do naszych pożyczkobiorców w kwocie przychodu z akcji wynoszącym łącznie ok. 16 mln złotych! – mówi Dorota Pieńkowska z Funduszu PAFPIO. Taka kampania to też nieoceniony wkład w wypracowanie dobrego wizerunku organizacji. Zwiększenie rozpoznawalności OPP przekłada się na większe szanse na zdobycie sponsorów i donatorów, nawiązanie partnerstw, również w świecie biznesu, a także na wybór organizacji przy rozliczaniu PITu w następnym roku – dodaje Pieńkowska. Nie trzeba inwestować ogromnych kwot, o dobrze ulokowaną reklamę może postarać się nawet średniej wielkości organizacja.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij