Dworzec Rzeszów Główny wreszcie otwarty
RZESZÓW. Inwestycja PKP kosztowała 48,5 mln zł. Przebudowa dworca Rzeszów Główny jest częścią większego przedsięwzięcia - Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego.

Fot. Grzegorz Bukała
W ramach inwestycji zrealizowanej przez Polskie Koleje Państwowe SA, dofinansowanej ze środków unijnych, zabytkowemu budynkowi z 1858 r. przywrócono modernistyczny wygląd z lat 60. XX w.
Zmiany są widoczne przede wszystkim na elewacji dworca. Modernistycznego charakteru budynkowi dodaje także stolarka okienna i drzwiowa. Renowację przeszła okładzina elewacji wykonana z granitu i piaskowca, a na szczycie fasady zamontowano elektroniczny, wielkoformatowy zegar z dwoma wyświetlaczami.
Wnętrze dworca po przebudowie jest przestronne i funkcjonalne. Mieści się tu jasny hol o powierzchni prawie 350 m2, pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Mozaiki ścienne, zlokalizowane w holu głównym, zostały poddane całkowitej renowacji pod nadzorem konserwatora zabytków. Dodatkowo prowadzone badania odkrywkowo-badawcze pozwoliły na wyeksponowanie części zabytkowego malowidła zdobiącego ściany holu głównego. Ponadto podczas trwających prac remontowych odkryta została mozaika z polichromią, pochodząca z tego samego okresu, znajdująca się w sali dawnej restauracji.
W poczekalni zamontowane zostały elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz ławki wyposażone w porty do ładowania urządzeń mobilnych. We wschodniej części holu znalazły się pomieszczenia kas biletowych. Nowością jest bezpośrednie zejście na pozom -1, gdzie jest parking oraz toalety. Utworzone na poziomie -1 przejście łączące infrastrukturę miejską oraz kolejową zostało wykonane zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi, eksponując najstarsze elementy konstrukcyjne dworca w postaci sklepień kolebkowych oraz kamiennych fundamentów.
Z kolei na piętrze dworca znajduje się posterunek Straży Ochrony Kolei oraz biura przeznaczone dla PKP Intercity. Na wszystkich piętrach są także lokale na wynajem, wśród nich m.in. lokal gastronomiczny oraz sklep. Istotną część powierzchni dworca zajmą lokale zagospodarowane przez miasto.
Dworzec został w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W przestrzeniach związanych z obsługą podróżnych pojawiły się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe dworca oraz urządzenia wspomagające współpracę z aparatami słuchowymi przy okienkach kasowych.
- To nie tylko budynek, ale i serce komunikacyjne regionu i wizytówka miasta. Ta modernizacja to symbol zmian zachodzących w regionie. Podkarpacie staje się coraz bardziej nowoczesne, bezpieczne i atrakcyjne dla mieszkańców i gości - powiedział w trakcie otwarcia dworca minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jak już wspomnieliśmy, remont dworca jest częścią większego przedsięwzięcia - stworzenia Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Tu na nowo zagospodarowano plac przed dworcem, powstał podziemny parking oraz zmodrnizowano elementy infrastruktury stacji.
-To będzie prawdziwe centrum miasta. Nie tylko komunikacyjne, ale także kulturalne i społeczne. Wszystkie powierzchnie, jakie będą na tym dworcu, a które nie będą służyć obsłudze ruchu pasażerskiego, jako miasto wynajmiemy. I w tych wynajętych przestrzeniach będzie toczyło się życie kulturalne, społeczne, artystyczne, wystawiennicze. Będzie tu i filia biblioteki i filia Estrady Rzeszowskiej - naszej instytucji kultury oraz Rzeszowski Dom Kultury. Tu będzie tętniło życie. - powiedział Konrad Fijołek, prezydent miasta.
Stacja kolejowa Rzeszów Główny to ważny węzeł kolejowy. Znajduje się na międzynarodowej linii kolejowej E30 Zgorzelec - Medyka. Obsługuje pasażerów pociągów dalekobieżnych PKP Intercity podróżujących do Berlina, Wrocławia, Krakowa, Warszawy, Lublina, Świnoujścia czy Przemyśla, pociągów RegioJet z Pragi do Przemyśla, a także pociągów regionalnych Polregio m.in. do Mielca, Tarnowa, Stalowej Woli, Kolbuszowej czy Dębicy. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 r. stacja Rzeszów Główny obsługiwała średnio do 15,4 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej niemal 230 pociągów dziennie.