Postępy prac na budowie dwóch odcinków S19 między węzłami Krosno i Dukla
POWIAT KROŚNIEŃSKI.

Fot. GDDKiA
S19 Krosno – Miejsce Piastowe
dł. 10 km
wykonawca: Aldesa
wartość umowy: 365 074 863,34 zł
Ogólne zaawansowanie prac wynosi ponad 69 proc., w tym branża mostowa 78 proc.
Wykonawca realizuje roboty ogólnobudowlane na Obwodzie Drogowym, gdzie budowane są m.in. cztery obiekty kubaturowe, budynek biurowo – socjalny, budynek warsztatowo – garażowy. Powstaje też wiata na sprzęt i boksy do przechowywania materiałów. Równolegle prowadzone są roboty instalacyjne: sanitarne i elektryczne.
Na węźle Miejsce Piastowe prowadzone są prace przy układaniu nawierzchni bitumicznej na rondach oraz DK28. Jest to niezbędne do tego, aby można było przenieść ruch pod obiekt i kontynuować budowę S19 w kierunku Dukli.
W zakresie robót drogowych zdjęto blisko 370 tys. m3 warstwy ziemi, wymieniono 150 tys. m3 gruntów organicznych/słabonośnych. Wykonano wykopy w gruntach skalistych (273 tys. m3) i nieskalistych (478 tys. m3), a także nasypy (740 tys. m3). Rozpoczęto wykonywanie kolejnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni.
W zakresie robót związanych z wykonaniem warstw konstrukcyjnych nawierzchni zaawansowanie robót przedstawia się następująco:
- podbudowa pomocnicza z mieszanki niezwiązanej gr. 17 cm – 95 proc.
- odbudowa zasadnicza z mieszanki niezwiązanej gr. 20 cm – 88 proc.
- podbudowa zasadnicza z AC 22 P – 62 proc.
- warstwa wiążąca z AC 16 W – 45 proc.
Trwa budowa ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych, a także montaż barier drogowych i humusowanie z obsianiem skarp nasypu.
Roboty mostowe prowadzone są na wszystkich obiektach inżynierskich. Na ośmiu obiektach układane były belki typu T. Ostatnim, na którym ułożono belki był wiadukt nad linią kolejową relacji Stróże – Krościenko, gdzie ułożono 29 szt. belek oraz wykonano już betonowanie ustroju nośnego – jezdnia prawa.
W zakresie prac związanych z wykonywaniem elementów konstrukcji (fundamentów, podpór, ustrojów nośnych) zużyto 15 tys. m3 betonu konstrukcyjnego oraz 2100 ton stali zbrojeniowej. Na ustrojach nośnych zamontowano 268 szt. prefabrykowanych belek strunobetonowych typu T. Ponadto, w ramach wykonanych przepustów ułożono 157 szt. prefabrykatów skrzynkowych. Trwają też prace związane z wyposażeniem obiektów inżynierskich (prace konstrukcyjne w zakresie płyt przejściowych oraz kap chodnikowych, izolacja z papy termozgrzewalnej, montaż dylatacji modułowych, montaż kolektorów odwadniających, asfalt twardolany, nawierzchnie na chodnikach itp.).
Wykonawca realizuje także roboty branżowe w tym budowę sieci elektroenergetycznych i kanału technologicznego. Kontynuuje wykonywanie sieci drenarskiej i melioracyjnej, jak również budowę zbiorników retencyjnych.
Rozpoczęto montaż słupów oświetleniowych w ciągu trasy głównej i węzłów drogowych oraz prace w zakresie fundamentów pod bramownice systemu zarządzania ruchem.
Zakres prac
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.
Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jednego przepustu pod trasą główną. Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. W celu realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi, wybudowany zostanie Obwód Drogowy zlokalizowany w miejscowości Miejsce Piastowe.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla
dł. 10 km
wykonawca: Strabag
wartość umowy: 478 907 636,94 zł
Ogólne zaawansowanie prac wynosi ponad 68 proc., w tym branża mostowa 88 proc.
Wykonawca do tej pory ułożył m.in. ponad połowę planowanej ilości podbudowy zasadniczej z betonu asfaltowego AC 22P, a także 38 proc. warstwy wiążącej i wyrównawczej z betonu asfaltowego AC 16. W najbliższych dniach planowane jest wykonanie odcinka próbnego warstwy ścieralnej na trasie głównej z mieszanki mastyksowo-grysowej SMA 11 PMB 45/80-55. Oznacza to, że już niedługo zakończony zostanie pierwszy sektor trasy głównej, gdzie ułożone zostaną wszystkie zaprojektowane warstwy mineralno-asfaltowe.
W zakresie robót ziemnych, Wykonawca zrealizował już 80 proc. nasypów (ok. 733 000 m3) i 85 proc. wykopów (737 644 m3).
Aktualnie trwa uzyskiwanie pozwoleń na użytkowanie dla 18 obiektów inżynierskich, które wyda Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Do tej pory przy budowie obiektów wykorzystano 4 093 719 kg zbrojenia oraz 30 402 m3 betonu konstrukcyjnego.
W ramach budowy tego odcinka S19 powstaje również węzeł drogowy Dukla. Aktualnie na trasie głównej węzła wykonana jest już warstwa wiążąca z betonu asfaltowego, natomiast łącznice są na etapie robót ziemnych.
Prace trwają również na Miejscu Obsługi Podróżnych. Wykonane są już fundamenty, słupy, wieńce i nadproża. Zakończono tez roboty ziemne i murowe. Tempa nabrały prace na jezdniach manewrowych i parkingach, gdzie Wykonawca już w najbliższych dniach planuje realizację odcinków próbnych cementowych warstw nawierzchni. Na MOP Równe, gdzie projektowane są stanowiska postojowe dla samochodów ciężarowych, planowane jest wykonanie odcinka próbnego podbudowy zasadniczej związanej cementem C8/10. Wykonywany będzie także odcinek próbny nawierzchni z betonu cementowego C35/45, na ułożonej betonowej podbudowie.
Zakres prac
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska. Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla.
Na tym odcinku S19 powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.