Jest zezwolenie (zrid) na budowę S19 odcinek Domaradz i Krosno
POWIAT KROSNIEŃSKI. Wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul wydała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Domaradz i Krosno. Decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia niezwłoczne rozpoczęcie robót budowlanych. Równocześnie rozpoczną się procedury odszkodowawcze za nieruchomości przejęte pod drogę.\n\n

GDDKiA
Inwestycję prowadzi Mostostal Warszawa, a wartość kontraktu to niemal 1,1 mld zł. Nowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach i pasem awaryjnym będzie miała 12,5 km długości. Zakończenie inwestycji planowane jest
w 2027 roku.
Odszkodowania
Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne, mające na celu ustalenie
wysokości odszkodowania, będzie prowadził Wojewoda Podkarpacki. Powołani przez niego niezależni biegli rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Właściciele nieruchomości otrzymają od GDDKiA
odszkodowanie w ciągu 14 dni od dnia, kiedy decyzja o ustaleniu odszkodowania stanie się ostateczna.
Przekazanie placu budowy wykonawcy
Odcinek realizowany jest w systemie projektuj i buduj. Wykonawca opracował dokumentację techniczną, która była niezbędna do złożenia wniosku o decyzję ZRID. Teraz, kiedy została ona wydana, można rozpoczynać roboty budowlane. Wykonawca, który w pierwszej kolejności przeprowadzi niezbędną inwentaryzację geodezyjną, przyrodniczą, a także inwentaryzację stanu nawierzchni dróg publicznych i obiektów kubaturowych. Następnie przeprowadzone zostaną rozpoznania saperskie oraz zabezpieczenie terenu budowy zgodnie z uwarunkowaniami środowiskowymi. W kolejnych etapach wykonawca wykona wycinkę drzew pod nadzorem ornitologicznym, dojazdy do placu budowy oraz oczyści teren po wycince wykonanej przez Lasy Państwowe.
Zakres prac
W ciągu trasy głównej powstanie jedenaście estakad, osiem mostów, jeden wiadukt, przejścia dla zwierząt dużych, średnich i małych, przepusty, a także siedem wiaduktów drogowych w ciągu dróg poprzecznych i szereg obiektów w ciągu jezdni dodatkowych. Rozpiętość dwóch estakad w ciągu drogi ekspresowej będzie przekraczać 500 m, natomiast najdłuższa będzie mierzyć ok. 700 m i przebiegać będzie nad doliną na filarach o wysokości dochodzącej do 30 m.
W miejscowości Jabłonica Polska wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Na początek z miejscami parkingowymi, toaletami oraz przestrzeniami do odpoczynku. W przyszłości wyłonieni w przetargu dzierżawcy będą mogli rozbudować je o stacje paliw, hotel i obiekty gastronomiczne. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. W ramach zadania zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi poprzeczne kolidujące z inwestycją, cieki wodne, a także infrastruktura techniczna.