Kolejna próba oszustwa „na NFZ”. Jak się bronić?
Oszuści wysyłają profesjonalnie wyglądające e-maile i SMS-y, których nadawcą jest rzekomo Narodowy Fundusz Zdrowia. W wiadomościach zachęcają do kliknięcia w fałszywe linki lub do otwarcia niebezpiecznych załączników. Nowa próba oszustwa dotyczy zwrotu składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Uważaj! Możesz stracić dane i pieniądze
Oszuści stosują coraz bardziej zaawansowane techniki i metody psychologiczne, aby wpływać na swoje ofiary.
W ten sposób próbują wyłudzić dane osobowe, informacje o rachunkach bankowych, czy dane do logowania w bankowości elektronicznej. Mogą też wykorzystać pozyskane dane do zaciągnięcia kredytów i pożyczek.
Jak nie dać się oszukać? Podpowiadamy
Nie klikaj w podejrzane linki i nie otwieraj niespodziewanych załączników.
Weryfikuj adresy stron internetowych. Zwróć uwagę na literówki, nietypowe znaki, adresy domen.
Jeśli otrzymasz wiadomość od NFZ i masz wątpliwości, skontaktuj się z nami przez bezpłatną infolinię 800 190 590.
Zgłoś incydent na Policję lub na stronie incydent.cert.pl (wypełnij formularz).
Otrzymałeś SMS z podejrzanym linkiem? Wyślij go za darmo na numer 8080. Sprawdzi go CSIRT NASK, specjalny zespół, który zajmuje się monitorowaniem polskiej cyberprzestrzeni.
Pamiętaj, że NFZ nigdy:
nie prosi o podanie danych osobowych przez komunikatory internetowe, wiadomości e-mail, czy SMS-y
nie wysyła linków do logowania ani do weryfikacji danych przez e-mail lub SMS
nie sprzedaje niczego w Internecie
nie nakłania do zawierania umów kredytowych na sfinansowanie świadczeń zdrowotnych.
Narodowy Fundusz Zdrowia NIGDY nie żąda pieniędzy. Świadczenia zdrowotne finansowane przez NFZ są bezpłatne dla pacjentów.