Śnieżka publikuje wyniki za I kwartał 2025 roku
Na wyniki Grupy wpływała wciąż wymagająca sytuacja makroekonomiczna osłabiająca aktywność konsumentów oraz brak poprawy na rynku farb, gdzie sprzedaż wolumenowa w ujęciu rok do roku była porównywalna.

- Spodziewamy się, że 2025 rok przyniesie stabilizację wolumenów sprzedaży w skali rynku, z szansą na niewielki wzrost, choć będzie on raczej symboliczny. Sytuacja w naszej branży w dużej mierze zależy od postaw konsumenckich i decyzji banków centralnych, które mogą wpłynąć na poziom wydatków gospodarstw domowych. Po intensywnym okresie inwestycji rozwojowych realizowanych w ostatnich latach skupiamy się obecnie na utrzymaniu efektywności operacyjnej, planując nakłady inwestycyjne netto w br. na poziomie ok. 41 mln zł. Jeśli chodzi o surowce, oczekujemy kontynuacji trendu z 2024 roku – względnej stabilizacji cen oraz ewentualnych, umiarkowanych wzrostów niektórych komponentów – komentuje Piotr Mikrut, prezes Śnieżka SA.
W I kwartale 2025 roku na zyskowność Grupy negatywnie wpłynął wzrost kosztów sprzedaży oraz ogólnego zarządu o 2,3% rok do roku, spowodowany wyższymi wydatkami na wynagrodzenia i usługi obce. Rentowność EBITDA w analizowanym okresie wyniosła 15,5%, co stanowi wzrost o 0,2 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim. W I kwartale br. marża brutto ze sprzedaży wzrosła do 49,5% wobec 48,4% w analogicznym okresie roku poprzedniego, co wynikało z korzystnej relacji między kosztami wytworzenia a wartością sprzedaży.
Wartość sprzedaży krajowej w I kwartale 2025 roku osiągnęła 128,5 mln zł, co oznacza wzrost o 3,3% rok do roku, stanowiąc 74,6% skonsolidowanych przychodów. Na rynku węgierskim przychody zmniejszyły się o 17,9% rok do roku, osiągając wartość 18,9 mln zł. Sprzedaż na rynku ukraińskim wyniosła 18,7 mln zł, co oznacza spadek o 1,3% rok do roku. Dodatkowo na poziom wyników negatywnie wpłynęło umocnienie złotego względem forinta i hrywny.
Na koniec marca 2025 roku wskaźnik dług netto/EBITDA Grupy wyniósł 1,58 w porównaniu z 1,88 rok wcześniej.
Podstawowe elementy rachunku zysków i strat Grupy Kapitałowej Śnieżka:
|
okres 3 miesięcy zakończony dnia 31 marca 2025 roku |
okres 3 miesięcy zakończony dnia 31 marca 2024 roku |
Zmiana (r/r) |
Przychody ze sprzedaży |
172 238 |
172 275 |
0,0% |
Koszt własny sprzedaży |
86 947 |
88 950 |
-2,3% |
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu |
67 288 |
65 777 |
2,3% |
Wynik na pozostałej działalności operacyjnej |
(899) |
(587) |
53,2% |
Wynik na działalności finansowej |
(3 787) |
(4 235) |
-10,6% |
Udział w zysku jednostki stowarzyszonej |
(39) |
44 |
-188,6% |
Zysk brutto |
13 278 |
12 770 |
4,0% |
Zysk na działalności operacyjnej (EBIT) |
17 104 |
16 961 |
0,8% |
Zysk na działalności operacyjnej + amortyzacja (EBITDA) |
26 634 |
26 312 |
1,2% |
Podatek dochodowy |
2 468 |
2 210 |
11,7% |
Wynik netto, w tym |
10 810 |
10 560 |
2,4% |
zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej |
10 603 |
9 931 |
6,8% |