Pięć ofert na budowę stacji ładowania wodoru dla PKS Rzeszów
POWIAT RZESZOWSKI. Inwesycja ma być realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj” i potrwać 10 miesięcy.

Najtańszą ofertę złożyła firma AB Industry z Ożarowa Mazowieckiego - 14 757 786 zł. Kolejna oferta, bytomskiej GZOG Energy, wyceniona już jest na 18 443 850 zł, zaś trzecia na 20 280 240 zł (Elektrometal z Cieszyna). I jeszcze dwie ostatnie oferty: Rockfin z Małkowa - 20 848 500 zł i Prochem z Warszawy - 28 410 152 zł.
Program funkcjonalno-użytkowy opracowała krakowska spółka IT-HPS.
Zakres planowanej docelowo inwestycji obejmuje m.in. „wybudowanie stacji tankowania wodoru na potrzeby PKS Rzeszów w standardzie 350 bar przy temperaturze 15ºC (H35T20) dla pojazdów autobusowych z ogniwami paliwowymi FCEV użytkowanych w przyszłości przez PKS Rzeszów”.
Przewidywana powierzchnia stacji wodoru wyniesie ok.1550 m2. Stacja powstać ma w sąsiedztwie istniejącej stacji paliw. Ma zostać zaprojektowana tak, aby „umożliwiać tankowanie autobusów o długości do 13 m oraz w przyszłości samochodów ciężarowych, a także samochodów osobowych w standardzie H35T20. Tankowanie odbywać się będzie za pomocą jednego dystrybutora wyposażonego w dwa węże tankowania wodoru”.
Oczywiście powstać ma też cała infrastruktura, m.in. z miejscem rozładunku naczep, magazynowaniem wodoru i miejscem nadzoru oraz monitorowaniem (adaptacja pomieszczenie w istniejącym obiekcie). Do tego odpowiedni układ komunikacyjny z dojazdem do stacji, plac manewrowy, chodniki, ogrodzenie, itd.)
Ze szczegółami można się zapoznać w dokumentacji przetargowej PKS Rzeszów. Co jednak ważne, stacja ma zostać zaprojektowana i zbudowana w oparciu o tzw. rozwiązania modułowe, umożliwiające jej rozbudowę.