Dwie oferty na autobusy wodorowe dla Rzeszowa
RZESZÓW. Na zakup 20 takich autobusów miasto zarezerwowało 97 908 000 zł. Wygląda na to, że zakup uda się zrealizować dużo taniej.

Solaris Urbino 12 napędzany wodorem. Fot. Solaris (zdjęcie ilustracyjne)
A do przetargu stanęły firmy PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy z Konina oraz Solaris Bus&Coach z Bolechowa. Pierwsza z firm zaoferowała cenę 82 440 922 zł, zaś druga 87 772 800 zł.
Przypomnijmy, zamawiane autobusy mają być pojazdami komunikacji miejskiej „klasy I”, niskopodłogowymi, o długości od 11,50 m do 12,50 m. Jako napęd mają wykorzystywać energię elektryczną wytworzoną ze sprężonego wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych.
Autobusy mają zabierać minimum 77 pasażerów, w tym na miejscach siedzących - przynajmniej 25 (w tym siedzenia specjalne dla pasażerów niepełnosprawnych).
Oczywiście wszystkie pojazdy powinny być wyposażone w multimedialne systemy komunikacji pasażerskiej oraz systemy ITS. Do tego liczne udogodnienia dla pasażerów (dokładną specyfikację zamawianych autobusów można znaleźć na platformie zakupowej miasta).
Miasto chciałoby, aby sześć pierwszych autobusów dotarło do MPK po 46 tygodniach od podpisania umowy z wykonawcą, kolejne zaś do 48 tygodnia.
Zakup przez Rzeszów autobusów wykorzystujących energię wytworzoną z wodoru dofinansowany jest kwotą 69,6 mln zł w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Umowa z NFOŚiGW została podpisana w październiku ubiegłego roku.
.