Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Cyfrowa Transformacja w Twojej Gminie
Modułowa hala produkcyjno-magazynowa w Mielcu na wynajem
 

Obchody Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112

Opublikowano: 2025-02-12 00:24:27, przez: admin, w kategorii: Region

We wtorek obchodzony był Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Z operatorami numeru 112 podczas uroczystości w Centrum Powiadamiania Ratunkowego spotkała się Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki.

Obchody Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112Obchody Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112Obchody Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112
Obchody Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112

 

Wojewoda zwróciła uwagę, że każdego roku prowadzone są kampanie informacyjne dotyczące numeru alarmowego. - Także po to, aby tych fałszywych, niezasadnych połączeń było coraz mniej - mówiła Teresa Kubas-Hul.

 

Tego typu akcje i dzisiejsze święto to doskonała okazja, by zwiększyć świadomość społeczeństwa i przypomnieć, że jednolity numer alarmowy, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej, służy do wzywania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska. Kilka sekund, które zabiera „żartowniś” blokując, mogą być decydujące dla człowieka będącego naprawdę w zagrożeniu życia.

 

 

Prawie 810 tys. zgłoszeń, w tym ponad 63 procent niezasadnych

 

W 2024 roku na numer alarmowy 112 w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie wpłynęło ogółem 810 125 zgłoszeń, z czego 513 483 stanowiły zgłoszenia niezasadne (fałszywe i anulowane) – 63,38%.

 

Najczęstsze przypadki połączeń niezasadnych to: 

- zgłoszenia od osób „nudzących się”, chcących porozmawiać, niejednokrotnie obrażających operatorów numerów alarmowych, generujących przy tym niejednokrotnie po kilkadziesiąt zgłoszeń podczas dyżuru;

- zgłoszenia „głuche”, powstające na skutek przypadkowego włączenia telefonu przez jego właściciela;

- prośby o podanie numeru telefonu np. do pomocy drogowej;

- prośby o odblokowanie telefonu komórkowego.

  

Średnia liczba operatorów numerów alarmowych obsługujących zgłoszenia w ciągu roku to 58 osób.

 

Każdy z operatorów odebrał w ciągu ubiegłego roku około 10 650 zgłoszeń, natomiast średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia z numeru alarmowego 112 wyniósł poniżej 10 s.

Ogólna liczba zgłoszeń, która została przekazana do poszczególnych służb w 2024 roku wyniosła:

- Dyspozytornia Medyczna - 124 394 zgłoszeń,

- Policja – 117 414 zgłoszeń,

- Państwowa Straż Pożarna - 23 535 zgłoszeń,

- służby pomocnicze (pogotowie wodociągowe, pogotowie energetyczne, itp.) – 25 168 zgłoszeń.

 

W związku z „odmiejscowieniem” wewnętrznym w ramach Systemu Teleinformatycznego Centrów Powiadamiania Ratunkowego, operatorzy numerów alarmowych z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie obsługują również zgłoszenia z terenu Polski, których w ubiegłym roku było 35 651. Natomiastpozostałe ośrodki w kraju przyjęły z naszego województwa 16 081 zgłoszeń.

 

Aktualnie na terenie kraju system powiadamiania ratunkowego obsługuje również numery alarmowe 997, 998 oraz zgłoszenia typu eCall112 (automatycznie zgłoszenia z samochodów).

 

Operatorzy numeru, odbierając zgłoszenia, analizują je pod względem ich zasadności, a następnie - po zweryfikowaniu - przekazują dyspozytorom właściwych służb ratunkowych, których zadaniem jest zadysponowanie sił i środków niezbędnych do prowadzenia skutecznych działań na miejscu zdarzenia.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij