Dlaczego recenzje w internecie są ważne dla klientów i firm
Jak wybrać produkty i usługi dla siebie, mając tak szeroki wybór? Skąd wiesz, która z wielu propozycji oferuje to, czego potrzebujesz? Najprawdopodobniej czytasz recenzje i opinie osób, które już skorzystały z usługi lub kupiły produkt. Nazywa się to reputacją — to bardzo ważna i niezbędna rzecz. Jeśli masz własną firmę, możesz być pewien, że Twoi przyszli klienci również wybierają Cię na podstawie recenzji.

Recenzje online odgrywają kluczową rolę w różnych branżach. W przypadku kasyn wirtualnych, opinie realnych graczy i recenzje ekspertów pomagają innym wybrać renomowany portal hazardowy, taki jak np. Vulkan Vegas Kasyno, zwiększając poziom zaufanie i zachęcając do rejestracji. Dlatego zarówno klienci, jak i firmy powinni przywiązywać dużą wagę do recenzji online.
W tym artykule wyjaśniamy znaczenie recenzji online, wymieniając kluczowe powody, dla których mają one znaczenie i przedstawiamy problemy, które może napotkać firma, jeśli nie pracuje nad swoimi opiniami i recenzjami.
Czym jest recenzja online?
Recenzja online to opinia o produkcie lub usłudze napisana przez osobę, która z nich korzystała. Recenzje mogą pojawiać się jako część strony konkretnego produktu lub jako część wyników wyszukiwania w Internecie. Mogą one opisywać, jakie cechy produktu podobają się użytkownikowi, a jakie nie, oraz czy rzeczywisty produkt jest zgodny z przedstawionym opisem. Recenzje online często zawierają system rankingowy, wykorzystujący gwiazdki, liczby lub inne elementy graficzne, który pozwala witrynie uzyskać średnią ocenę na podstawie wielu recenzji.
Jak przydatne są recenzje?
Dobra opinia jest zawsze miła i rozgrzewa duszę. Pozytywne opinie dodają pewności siebie i inspirują do lepszej pracy. Ale to nie wszystko: informacja zwrotna ma kilka innych właściwości, które można wykorzystać z korzyścią dla swojej firmy:
-
Jest to demonstracja wiarygodności i przejrzystości firmy. Jeśli osoba z grupy docelowej zobaczy nie tylko Twój katalog produktów i usług, ale także opinię tych, którzy już stali się Twoimi klientami, zrozumie, że można Ci zaufać. Czasami recenzje działają lepiej niż jakakolwiek reklama.
-
Wzrasta lojalność odbiorców. Twoi klienci pozostają z Tobą, ponieważ zdają sobie sprawę, że naprawdę wykonujesz dobrą robotę, bo przecież inni to potwierdzają.
-
Rozszerza się grupa docelowa. Ludzie mają tendencję do większego zaufania tym samym osobom: firma może napisać o sobie wszystko, a konsumenci nie zostaną oszukani. Im więcej pozytywnych recenzji otrzymasz, tym bardziej lojalni będą wobec Ciebie ludzie i tym większe zainteresowanie wzbudzisz.
-
Bezpośrednia informacja zwrotna. Nie musisz wydawać środków na testowanie i kontrolę jakości (choć czasami powinieneś) – klienci sami piszą o tym, co im się podobało, a co należy poprawić. Możesz wykorzystać te informacje i stać się lepszym.
-
Jest to przydatne do promocji w wyszukiwarkach. Mechanizmy SEO działają w oparciu o wiele skomplikowanych algorytmów, a jednym z głównych jest promocja przez reputację. Roboty wyszukiwarek chętniej podnoszą w wynikach strony tych firm, które mają więcej pozytywnych recenzji na różnych stronach.
Jeśli produkt lub usługa mają dobrą ocenę, konsumenci są skłonni zapłacić za nie więcej. Prawie 90% konsumentów przed zakupem produktu lub skorzystaniem z usługi czyta recenzje i wybiera te oferty, które mają więcej dobrych opinii. Pokazuje to, że dobra reputacja to nie tylko informacja zwrotna i poszerzenie grona lojalnych odbiorców, ale także możliwość większych zarobków.
Jakie są zagrożenia?
Reputacja to kruche, ale bardzo potężne narzędzie biznesowe. Jak mówią specjaliści – najpierw pracujesz na swoją reputację, a potem ona pracuje dla ciebie. Nie warto tego lekceważyć: przy odpowiednim podejściu osiągniesz wielki sukces, a jeśli go zaniedbasz, możesz napotkać trudności.
Jeśli nie pracujesz z informacjami zwrotnymi i nie rozwijasz swojej reputacji, ryzykujesz, że skończysz w takiej sytuacji:
-
Nie będzie dialogu z konsumentami, ponieważ nie znasz i nie rozumiesz wystarczająco swoich odbiorców, a ludzie z kolei nie rozumieją, dlaczego powinni kupować u Ciebie.
-
Lojalność grupy docelowej spadnie, a Ty będziesz musiał zainwestować więcej czasu i pieniędzy w promocję za pośrednictwem płatnych reklam.
-
Wyszukiwarki zaczną obniżać pozycję Twojej witryny. Roboty wyszukiwarek potrzebują dobrej reputacji, ponieważ ludzie szukają czegoś, czemu mogą zaufać.
Praca z recenzjami wymaga uwagi. Nie bój się poświęcić na to trochę czasu — lepiej robić to regularnie, po trochu, niż później stawić czoła nieprzyjemnym skutkom bezczynności.
Gdzie można publikować opinie
Miejsca, w których klient może zostawić opinię, powinny być dla niego dostępne. To Ty potrzebujesz tego przede wszystkim, więc ułatw klientowi próbę pozostawienie opinii. Gdzie można to zrobić:
-
Na stronie internetowej firmy. Dobrym posunięciem będzie umieszczenie bloku z opiniami bezpośrednio na stronie głównej witryny, co pozwoli nowym odwiedzającym stworzyć dobre wrażenie o Tobie, a klienci mogą łatwo kliknąć blok i zostawić nową recenzję.
-
Na platformach handlowych, jeśli sprzedajesz tam produkty. Karty produktów na platformach handlowych zawsze zawierają sekcję recenzji i ocenę produktu, która jest tworzona na podstawie opinii tych, którzy już go kupili. Dla udanego handlu na platformach handlowych recenzje są bardzo ważne — wśród ogromnej liczby podobnych produktów ludzie wybierają ten z wyższą oceną, a szczegółowe recenzje pomogą uzupełnić wyobrażenia o produkcie.
-
Na osobnych stronach dla recenzji — jeśli oprócz online, pracujesz offline, recenzje są dostarczane w kartach organizacji, które znajdują się na mapie Google. Często ludzie, którzy chcą coś zamówić lub kupić, odwiedzają specjalne strony z recenzjami różnych firm i analizują to, co piszą inni.
Wiele osób jest przyzwyczajonych do myślenia, że złe recenzje są bardzo niebezpieczne i nigdy nie należy pozwalać sobie na publiczną krytykę. Najlepszym sposobem radzenia sobie z negatywnymi opiniami jest osobisty kontakt z klientem. Reklamacje nie powinny pozostać bez odpowiedzi, ale dla dobra reputacji lepiej jest to zrobić w bezpośrednim kontakcie z klientem.
.Artykuł partnera