II Kongres Edukacyjny IT i Szachy
JASIONKA.
Nie ma zgoła pewności tam, gdzie nie można zastosować jednej z nauk matematycznych lub tych, które związane są z matematyką
Leonardo da Vinci
II Kongres Edukacyjny IT i SZACHY
im. Ignacego Łukasiewicza
21-22 września 2021 roku
G2A ARENA w Jasionce
Konkurs GG Robot
21 – 22 września 2021
Konferencja naukowo-dydaktyczna
22 września 2021
Turniej szachowy
22 września 2021
Patronat honorowy Minister Edukacji i Nauki
Patronat medialny
ORGANIZATORZY
Udział przedstawicieli MEiN
Fundacja Nauka i Gospodarka im Ignacego Łukasiewicza
Podkarpacki Kurator Oświaty
Politechnika Rzeszowska
G2A ARENA
Centrum Wystawienniczo Kongresowe Województwa Podkarpackiego
Centrum Medyczne MEDYK
Podkarpacki Związek Szachowy
Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie
ISOFT Akademia Edukacyjna
Podkarpacki Klaster Zdrowia i Profilaktyki |
Konkurs GG Robot
(Rozpoczęcie sezonu 2022)
21 – 22 września 2021
Konkurs GG Robot, jest ponadwojewódzkim konkursem tematycznym organizowanym przez Podkarpackiego Kuratora Oświaty na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. z 2002 r. Nr 13, poz. 125 z późniejszymi zmianami) oraz na podstawie porozumienia zawartego z innymi właściwymi kuratorami oświaty w Polsce. Realizatorami konkursu są: Kuratorium Oświaty w Rzeszowie oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 2 w Leżajsku.
Maciej Polański
dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Leżajsku
Program inauguracji sezonu GG Robot 2022:
21 września 2021 r.:
Czynności przygotowawcze - przygotowanie stanowisk do warsztatów.
22 września 2021 r.:
Warsztaty dla uczniów i nauczycieli z zakresu robotyki edukacyjnej. Zespoły w składzie: 1 nauczyciel i 2 uczniów mogą wziąć udział w następujących warsztatach tematycznych:
1. Orientacja robota w przestrzeni czyli jak wykorzystać sensory aby robot pokonywał przeszkody i wybierał prawidłową trasę przejazdu.
2. Wykorzystanie w robocie kamery w celu zaprogramowania funkcji rozpoznawania kolorów i obiektów z dużej odległości.
3. Drukujemy potrzebne części do naszych robotów – modelowanie 3D, przygotowywanie i realizacja wydruków.
4. Rodzaje manipulatorów i ich konstrukcja dla potrzeb robotów mobilnych.
13:00-14:00 – Prezentacja projektu RoboLAB – Łukasz Szuba.
Warsztaty rozpoczną się o godzinie 9:00 i będą realizowane w dwóch turach do godziny 14:00
KONFERENCJA NAUKOWO-DYDAKTYCZNA
IT i szachy
22 września 2021 r.
Serdecznie zapraszamy do udziału w Kongresie przedstawicieli władz samorządowych, radnych i pracowników Samorządu oraz pracodawców zainteresowanych kształceniem kadr dla gospodarki.
Chcemy zwrócić również uwagę Państwa na jego część naukowo-dydaktyczną. Szczególnie ciepło zapraszamy nauczycieli i dyrektorów wszystkich typów szkół oraz placówek oświatowych, nauczycieli akademickich, pracowników oświaty, rodziców, pracowników JST odpowiedzialnych za oświatę oraz wszystkie zainteresowane osoby.
Zapraszamy również przedstawicieli ośrodków doskonalenia nauczycieli, nauczycieli konsultantów oraz osoby zajmujące się upowszechnianiem wiedzy informatycznej w sferze edukacji.
Zaznaczamy, że udział w Kongresie jest bezpłatny.
Prosimy o zgłaszanie się do części plenarnej oraz do spotkań panelowych A, B, C i D poprzez wypełnienie formularza umieszczonego na stronie Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie (https://forms.gle/w9K6StZsaN6JZcVz8) lub poprzez stronę kongresową www.informatykaszachy.pl.
Każdy nauczyciel biorący udział w Kongresie otrzyma zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w formie doskonalenia.
Przebieg Kongresu
Część I – sesja plenarna (10.00 – 11.30)
10.00 – uroczysta inauguracja Kongresu
10.20 – 10.50 – dr Małgorzata Wołowiec-Musiał, Prodziekan ds. Kształcenia WMiFS Politechniki Rzeszowskiej (matematyk/szachista/wykładowca)
Temat wykładu: Szachy, czyli coś więcej niż sport
10.55 – 11.25 – Adam Góral, Prezes Zarządu Asseco Poland
Temat wykładu: Znaczenie nauczanie matematyki, programowania i informatyki w rozwoju gospodarczym, doświadczenia współpracy szkolnictwa z gospodarką
Prowadzący: Maciej Karasiński – Prezes Sportowo Kulturalnego Klubu Szachowego w Przemyślu, Mariusz Kalandyk – nauczyciel konsultant PCEN w Rzeszowie
Część II – panelowa
12.00 – 15.00
Panel A – Programowanie w klasach I-III
Gospodarz panelu: Andrzej Iskrzycki – główny specjalista (PCEN
w Rzeszowie)
-
Kodowanie na dywanie – czyli aktywności w przedszkolu i klasie 1 szkoły podstawowej: Bożena Śliwiak i Jarosław Menet
-
Godzina kodowania – wspólna zabawa w kodowanie: Andrzej Iskrzycki
-
Kodowanie w Scratch – od kota do robota: Aleksander Wroński
-
Moja przygoda z Minecraft – nauka programowania i projektowania 3D (MDK w Rzeszowie)
Panel będzie się odbywał w sposób interaktywny. Uczestnicy będą wspólnie kodować, odpowiadać na ankiety oraz quizy.
Panel B – Nauczanie matematyki z wykorzystaniem nauki gry w szachy w klasach 1-3
Gospodarz panelu: Paweł Zaskalski – Wiceprezes Polskiego Związku Szachowego w Warszawie, krajowy koordynator projektu –
Edukacja przez Szachy w Szkole,
Prezes Podkarpackiego Związku Szachowego w Rzeszowie
-
Pojedynek arcymistrzów
9.30 – 10.00 – pojedynek dwóch arcymistrzów w blitza. Wystąpią: GM Marcin Dziuba – trener Kadry Narodowej Kobiet vs GM Zbigniew Paklęza – najlepszy szachowy streamer w Polsce
-
Symultana szachowa z GM Marcinem Dziubą
-
Część wykładowa:
12.00 – 12.15: Wprowadzenie do projektu „Edukacja przez szachy w szkole”– Paweł Zaskalski
12.15 – 13.00: Wykorzystanie zasobów internetowych w nauczaniu szachów – Paweł Zaskalski
13.30 – 14.15: Szachy a matematyka w edukacji wczesnoszkolnej – Andrzej Mazurkiewicz
14.15 – 15.00: Prowadzenie zajęć szachowych w pełnym oddziale – Beata Symbor
Panel C –IT w edukacji
(Informatyka a rozwój cywilizacyjny, IT w kształceniu w ogólnym
i zawodowym w świetle potrzeb pracodawców)
Gospodarze panelu: Adam Tomaszewski, Dyrektor ZS w Jarosławiu, Zdzisław Nowakowski, Dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu
Wprowadzenie:Potrzeba wdrażania nowoczesnych technologii w edukacji – Adam Tomaszewski, Zdzisław Nowakowski
Część prezentacyjna:
-
Wykorzystanie w edukacji metod przyrostowych opartych na druku 3D oraz segmentacji obrazowania – Paweł Ozga, Akademia Sztuk Pięknych Kraków i UJ Kraków
-
Umiejętności IT absolwentów szkół średnich wobec oczekiwań dużych przedsiębiorców – Magdalena Stawowy-Sarara, UJ Kraków
-
Zintegrowany System Kwalifikacji szansą rozwoju kształcenia zawodowego– Radosław Panas Prezes Fundacji VCC System.
-
Nowe zawody - aspekty wdrażania kształcenia w zakresie robotyki – współpraca szkół
z pracodawcami.
Część dyskusyjna – tezy:
-
Pożądane umiejętności kluczowe w zakresie IT, a wymagania rynku pracy
-
Nowe technologie w edukacji – lepsze przygotowanie zawodowe absolwentów
Prezentacja dobrych praktyk:
-
Współpraca szkół z przemysłem w zakresie wdrażania nowych zawodów – przykłady
-
Nowe technologie w edukacji – przykłady
-
Rozwijanie nauczania programowania w szkołach – przykłady
Panel D – Sztuczna inteligencja
oraz uczenie maszynowe dla każdego
Zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego,
sztucznej inteligencji można zastosować w praktyce: nauce, medycynie,
biznesie czy zastosowaniach administracyjnych
12.00 – 15.00
Koło naukowe Machine Learning przy
Wydziale Matematyki i Fizyki Stosowanej
Politechniki Rzeszowskiej
Opiekunowie: dr Ewa Rejwer (WMiFS PRz), dr Michał Piętal (WEiI PRz)
Wprowadzenie: technologie uczenia maszynowego przeznaczone są (prawie) dla każdego, gdyż użycie tego rodzaju narzędzi wymaga wiedzy jedynie wysokopoziomowej (ogólnej), bez potrzeby wchodzenia w szczegóły algorytmu czy danej technologii.
Część prezentacyjna :
-
Gry rehabilitacyjne - lek. med., dr n. hum. Rafał Sztembis
-
Wprowadzenie do sztucznych sieci neuronowych
-
Analizy danych wczoraj i dziś
-
Analizy danych w modelowaniu pandemii
-
Przykład prostej, lecz innowacyjnej aplikacji Open Gov Data
-
Wykrywanie anomalii w ruchu sieciowym
-
Dyskusja
Turniej szachowy
(indywidualny z dodatkową klasyfikacją drużynową
w grupach klas I – III i IV – VIII)
Marian Bysiewicz
Sędzia Międzynarodowy FIDE,
Sędzia Główny Turnieju
10.00-15.30
Cele turnieju:
-
upowszechnienie wiedzy dotyczącej wykorzystania nauki gry w szachy
w nauczaniu matematykiw szkole podstawowej, zgodnie z założeniami podstawy programowej w klasach I-III -
popularyzacja gry w szachy jako narzędzia doskonalenia umiejętności logicznego myślenia, analizy, strategii i taktyki
-
wyłonienie najlepszych szachistów w grupach turniejowych oraz najlepszych szkół podstawowych, zgłoszonych do udziału w turnieju
UWAGA: organizatorzy wprowadzają obowiązek uczestniczenia co najmniej jednego nauczyciela szkoły wystawiającej drużynę (niebędącego opiekunem dzieci podczas zawodów) w Konferencji plenarnej i panelu. Udział nauczyciela jest bezpłatny
Planuje się rozegranie ośmiu turniejów indywidualnych.
Szkoły Podstawowe klasy I – III
Grupa A: Chłopcy ur. w 2012 r. i młodsi
Grupa B: Chłopcy ur. w 2012 r. i młodsi
Grupa C: Chłopcy ur. w 2012 r. i młodsi
Grupa D: Dziewczęta ur. 2012 r. i młodsi
Szkoły Podstawowe klasy IV – VIII
Grupa E: Chłopcy ur. w 2007 r. i młodsi
Grupa F: Chłopcy ur. w 2007 r. i młodsi
Grupa G: Chłopcy ur. w 2007 r. i młodsi
Grupa H: Dziewczęta ur. 2007 r. i młodsi
System szwajcarski na dystansie 7 rund
Tempo gry: 12` + 2`` na partię dla każdego zawodnika
Transmisja przebiegu partii z 8/16 szachownic
Klasyfikacja drużynowa szkół będzie prowadzona na podstawie wyników w turniejach indywidualnych.
Zgłoszenia
Zgłoszenia drużyn (załącznik nr 1 – link: http://www.chessarbiter.com/turnieje/2021/ti_641/) dokonują szkoły lub jednostki delegujące w terminie do 03.09.2021 r. poprzez e-mail na adres sędziego głównego Mariana Bysiewicza: mbysiewicz@poczta.onet.pl, tel. 607736734.
Liczbę drużyn ograniczono do 100 (o przyjęciu zespołu decyduje kolejność zgłoszenia).
Obowiązuje potwierdzenie udziału na sali gry do godz. 09.00 w dniu turnieju.
Drużyna, która nie potwierdzi udziału do godz. 9.00, może zostać dopuszczona do turnieju od II rundy.
Program
-
Runda
Godzina rozpoczęcia
Przyjazd do godz. 09:00
Odprawa techniczna
09:00
Uroczyste otwarcie
09:30
I
10:00
II
10:40
III
11:20
IV
12:00
Przerwa na posiłek
12:20 – 13:00
V
13:00
VI
13:40
VII
14:20
Zakończenie
15:30
Uroczyste wręczenie nagród.
15:45