Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Studiuj transport - spedycję - logistykę
Wesołych Świąt życzy Smak Górno

Czym charakteryzuje się sektor B2B?

Opublikowano: 2021-07-01 12:33:59, przez: admin, w kategorii: Biznes

Sektor B2B prężnie rozwija się zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Obecnie jest on wart więcej niż tradycyjny sektor, czyli B2C. Mówiąc o sprzedaży B2B najczęściej przychodzi nam na myśl hurtowania internetowa, jednak to tylko jeden przykład działalności, jaką można prowadzić w tym modelu. Czym zatem charakteryzuje się sektor B2B? Podpowiadamy.

Czym charakteryzuje się sektor B2B?

 

Czym jest sektor B2B?

B2B to skrót od angielskiego wyrażenia business to business i dosłownie oznacza on biznes dla biznesu. Zatem sektorem B2B możemy nazwać wszystkie transakcje i relacje biznesowe, które zawierane są pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami. Model sprzedaży B2B daje ogromne możliwości działania. 

W tym sektorze mamy do czynienia z niewielką liczbą klientów, ale wartość zamówień i ich rozmiary są zazwyczaj większe niż w modelu B2C, a współpraca nawiązywana jest na długi czas. Z tego też względu, partnerzy biznesowi w tym sektorze są starannie dobierani. 

Rynek horyzontalny i wertykalny w sektorze B2B

Sprzedaż B2B możemy podzielić na dwa główne segmenty rynku: wertykalny i horyzontalny. Czym się różnią? Otóż rynek wertykalny dotyczy transakcji zawieranych pomiędzy przedsiębiorstwami, które działają w tej samej branży. Inaczej mówiąc, jedno przedsiębiorstwo dostarcza drugiemu usługi lub towary, które zaspokajają konkretne potrzeby związane z daną branżą. Natomiast rynek horyzontalny to współpraca przedsiębiorstw, które nie są tożsame – np. firma kupuje oprogramowanie, które ma ułatwić zarządzanie różnymi procesami, jednak nie ma nic wspólnego z taką działalnością. Przedsiębiorstwo na rynku horyzontalnym może zatem świadczyć usługi czy sprzedawać produkty szerszej grupie odbiorców. 

Życzenia senatora Józefa Jodłowskiego z okazji Wielkiej Nocy
Życzenia posła Zdzisława Gawlika z okazji Wielkanocy

Przykłady działalności w modelu B2B

Gdy słyszymy pojęcie sprzedaż B2B najczęściej przychodzi nam na myśl hurtowania internetowa prowadzona w tym modelu. Oczywiście jest to trafne skojarzenie, ponieważ to jedna z najpopularniejszych działalności prowadzonych w sektorze B2B. 

Hurtownia internetowa sprzedaje swoje towary w dużych ilościach, np. właścicielom sklepów. A ci następnie prowadzą sprzedaż, gdzie odbiorcami są klienci detaliczni. Jednak współpraca może być również nawiązana pomiędzy hurtownią a przedsiębiorstwem, które potrzebuje danych towarów do własnego użytku. Wtedy mamy do czynienia z rynkiem wertykalnym. 

Prowadzenie hurtowni w modelu B2B to niełatwe zadanie. Cały proces sprzedaży jest dłuższy niż w tradycyjnym sektorze i często wymaga przeprowadzenia wielu skomplikowanych działań. Dlatego warto korzystać ze specjalnego oprogramowania, takiego jak np. CStore, które usprawni działanie firmy. 

Sprzedaż B2B – budowanie relacji 

Działając w sektorze B2B zazwyczaj współpracujemy z niewielką liczbą klientów, ale każdy z nich odgrywa szczególną rolę w generowaniu zysków. Dlatego tak ważne jest dbanie o dobre relacje. Jeśli chcemy zatrzymać danego klienta na długo i mieć pewność, że nie przejdzie on do konkurencji, musimy dbać o jego potrzeby, odpowiadać na pytania, rozwiewać wątpliwości itp. Dzięki temu wzbudzimy w nim poczucie bezpieczeństwa, zbudujemy zaufanie i pozytywny wizerunek marki. 

Życzenia posłanki Teresy Pamuły

Marketing w sektorze B2B 

Marketing w modelu B2B opiera się głównie na pozyskiwaniu leadów sprzedażowych, czyli kontaktów do potencjalnych klientów. Można to robić poprzez organizowanie eventów i targów, wysyłanie ofert handlowych za pomocą maila itp. Dodatkowo wszystko opiera się na doborze indywidualnej oferty i negocjacjach. Warto też wspomnieć, że w tym sektorze dla partnera biznesowego liczy się głównie użyteczność i jakość towarów. 

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule www.cstore.pl/blog/sektor-b2b-co-to-jest-czym-sie-charakteryzuje-i-jakie-ma-znaczenie-dla-firm/

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij