„Roztocze-tutaj naturalnie odpoczywam”. Marka turystyczna Roztocze stała się faktem
PODKARPACKIE, LUBELSKIE. Powstanie marki to wspólna inicjatywa samorządów lubelskiego i podkarpackiego.

List intencyjny dotyczący współpracy obu samorządów w promocji subregionu „Roztocze” jako marki turystycznej, został podpisany w listopadzie 2019 r. na terenie „Kresowej Osady” w Baszni Dolnej k. Lubaczowa - w trakcie V Transgranicznego Forum Turystyki.
Sam projekt realizowany był przez Lubelską Regionalną Organizację Turystyczną (przy współpracy podkarpackich instytucji samorządowych). Tuż przed końcem roku LROT zaprezentowała efekty swojej pracy - strategię kreacji, wdrożenia i rozwoju marki Roztocze na lata 2021-2026.
-Roztocze to kraina, która wymaga tego, by się nią zająć na poważnie, żeby ją rozwijać i włączyć do rozwoju turystyki, żeby nie tylko turyści byli zadowoleni z przyjazdu na Roztocze, ale też aby mieszkańcy mogli zwiększać swoje dochody i znajdować miejsca pracy, bo turystyka to doskonałe narzędzie, by rozwijać regiony - podkreśla Dorota Lachowska- Dyrektor LROT.
Głównym celem projektu “Roztocze - tutaj naturalnie odpoczywam”, dofinansowanego ze środków Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, było opracowanie spójnej strategii rozwoju marki Roztocze, jako elementu niezbędnego dla zrównoważonego zarządzania turystyką i promocją destynacji turystycznej. Najważniejszą zaś ideą jest zbudowanie w świadomości znaczenia współpracy pomiędzy podmiotami branży turystycznej i właścicielami/zarządcami atrakcji turystycznych na Roztoczu w procesie promocji marki dla zwiększenia ilości turystów odwiedzających krainę.
W ramach projektu została przeprowadzona certyfikacja obiektów noclegowych, gospodarstw agroturystycznych, lokali gastronomicznych i atrakcji turystycznych z terenu Roztocza zarówno w województwie lubelskim jak i podkarpackim. W procesie certyfikacji zostało wyłonionych 60 laureatów certyfikacji: 10 obiektów gastronomicznych, 10 obiektów noclegowych, 10 gospodarstw agroturystycznych oraz 30 atrakcji turystycznych.
Są to „Miejsca marki Roztocze”, oznakowane specjalnymi tabliczkami, które stanowić będą podpowiedź dla turystów indywidualnych, a także pomoże zbudować rozpoznawalność marki w świadomości potencjalnych turystów. Wśród certyfikowanych obiektów znalazły się m.in.: Zespół Cerkiewny w Radrużu, Wiśniowa Górka, Gospodarstwo Agroturystyczne Dzikowsko, Chutor Gorajec, Szkolne Schronisko Młodzieżowe w Hucie Różanieckiej, Linia Schronów Mołotowa, Ekoszlak- Poznawczy Szlak Dziecięcy w Gorajcu, Centrum Koncertowo- Wystawiennicze w Narolu, Leśna Chata w Kowalówce oraz Dębowy Dwór w Rudzie Różanieckiej.
Nabory do certyfikacji będą kontynuowane.
W ramach projektu powstał też dedykowany portal www.roztoczetravel.pl. Dodatkowo, opracowany został folder promujący markę Roztocze zawierający informację o wszystkich obiektach i atrakcjach turystycznych, które pozytywnie przeszły proces certyfikacji.