Kościół wobec mediów
RZESZÓW. Debata na temat relacji Kościół-media na WSIiZ.

Od lewej Marcin Przeciszewski, Ewa K. Czaczkowska i ks. Józef Kloch, fot. WSIiZ
Panel dyskusyjny „Kościół wobec mediów - Media wobec Kościoła” zorganizowany został przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie w pierwszą rocznicę śmierci abp Józefa Życińskiego. W dyskusji uczestniczyli: Ewa Czaczkowska z Rzeczypospolitej, ks. dr Józef Kloch, rzecznik prasowy Konferencji Episkopatu Polski oraz Marcin Przeciszewski, prezes i redaktor naczelny Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Paneliści byli zgodni, iż Kościół musi korzystać z mediów katolickich i świeckich, by dotrzeć do wiernych.
- Dziś najważniejszą rolę odgrywa Internet i najnowsze technologie. Katolicki portal opoka.pl odwiedza około 1,8 miliona użytkowników – dodał ks. Kloch.
Marcin Przeciszewski z KAI stwierdza, że „gdyby Kościół odwrócił się plecami do mediów, zaprzeczyłby swej misji ewangelizacyjnej”.
Paneliści dyskutowali też o pluralizmie wewnątrz mediów katolickich. Zdaniem ks. dr. Klocha media katolickie są kompatybilne, uzupełniają się.
- Katolicy w Polsce to zróżnicowana grupa. Do każdego z tych środowisk trzeba dotrzeć w odmienny sposób. Mamy „Niedzielę” i „Gościa niedzielnego”, ale mamy też „Tygodnik Powszechny”. Ważne, by media nie były tubą żadnej partii politycznej – zauważa Przeciszewski.
- Pluralizm mediów katolickich jest dobry. Gorzej, gdy jedno z nich zaczyna dominować, jako jedyny głos katolików w Polsce. Z kolei, dużym błędem Episkopatu jest brak medium, które byłoby właściwym, wiarygodnym, oficjalnym głosem Kościoła polskiego – podkreśla Ewa Czaczkowska.
Zdaniem dyskutantów, słabością Kościoła jest brak natychmiastowej reakcji w sprawach ważnych, bieżących lub kontrowersyjnych. Dlatego Kościół pada ofiarą krytycznych kampanii innych mediów. Ale to się zmienia - Katolicka Agencja Informacyjna ma biuro prasowe oraz rzecznika, podobnie Episkopat.
Inny zauważony przez panelistów problem w relacjach Kościoła z mediami stanowi, według zebranych ekspertów tabloizacja oraz mitologizacja mediów i coraz doskonalszy marketing polityczny, a także wyraźny kryzys dziennikarstwa.
- Musimy uczyć siebie i swoje dzieci krytycznego odbioru mediów i selekcji – podkreśla ks. dr Kloch.
Jak dotrzeć medialnie do katolików? Robić dobre media – podsumowali uczestnicy debaty.