Życzenia starosty rzeszowskiego Krzysztofa Jarosza
Życzenia przewodniczącego Sejmiku Jerzego Borcza wraz prezydium
Wesołych Świąt życzy Smak Górno
Wesołych Świąt życzy Smak Górno

Czy targi mają przyszłość?

Opublikowano: 2011-06-15 21:42:52, przez: admin, w kategorii: Biznes

W czasach internetu i błyskawicznego dostępu do informacji istnieje coraz więcej możliwości dotarcia do klienta i partnera biznesowego. Targi branżowe, choć pozwalają dokonać sondażu rynku i nawiązać wartościowe relacje, pochłaniają znaczną część budżetu marketingowego firm. Nie brakuje głosów, że ich obecna formuła się wyczerpała.

W Rzeszowie nie brakuje imprez targowych. Co prawda stolicy województwa daleko do Kielc, ale co kilkanaście tygodni odbywają się tu jakieś tego typu spotkania (targi ekologiczne i targi regionów, ślubne, żywności oraz oczywiście targi pracy i edukacyjne. Znacznie rzadziej podobne imprezy organizowane są w innych miastach regionu. Ale w tym roku były już targi budowlane w Stalowej Woli.

Obecność firmy na targach dziś ma głównie charakter prestiżowy. Gromadzą w jednym miejscu znaczną część przedstawicieli danej branży oraz całe środowisko zainteresowane jej działalnością: klientów, kontrahentów i media. Utrzymywanie i nawiązywanie bezpośrednich kontaktów, możliwość budowania wizerunku i obserwowanie bieżących trendów są dziś główną motywacją udziału w tego typu wydarzeniach. Ich rola sprzedażowa przestała mieć strategiczne znaczenie. Sukces udziału w targach, niegdyś mierzony w liczbie zawartych transakcji i wartości kontraktów, dziś zależny jest od realizacji innych strategicznych celów: uzupełnienia wiedzy o konkurencji, rozszerzenia kanałów dystrybucji, sondażu rynku i przede wszystkim budowania pozycji i wizerunku firmy.

Życzenia senatora Józefa Jodłowskiego z okazji Wielkiej Nocy
Życzenia posła Zdzisława Gawlika z okazji Wielkanocy

Obecność (nie)obowiązkowa

Rozwinięte kanały dystrybucji sprawiają, że targi branżowe przestały być obowiązkowym wydarzeniem dla wielu firm. Spośród bogatej listy imprez wybierają jedynie te, o najbardziej strategicznym znaczeniu i mieszczące się w określonym budżecie promocyjnym. Podjęcie decyzji wymaga rozstrzygnięć dotyczących segmentacji klientów, prestiżu imprezy i kalkulacji korzyści, w odniesieniu do nakładów finansowych. Według danych Polskiej Izby Przemysłu Targowego - w 2010 roku w Polsce odbyło się w sumie 227 targów i wystaw. Na całym świecie liczba ta oscyluje w granicy trzydziestu tysięcy.

Życzenia posłanki Teresy Pamuły

– Formuła wystaw o wymiarze lokalnym powoli zaczyna zmieniać swoją formę – twierdzi Katarzyna Dietrich z firmy Deante, która wzięła udział w największych targach branży instalacyjnej na świecie - International Trade Exhibition for Sanitation and Heating Technology 2011 we Frankfurcie nad Menem – Współczesne targi powinny mieć charakter międzynarodowy i umożliwiać nawiązywanie relacji biznesowych z kooperantami z całego świata. Imprezy o tak olbrzymim zasięgu to także miejsce wymiany doświadczeń, dzięki czemu wspierany jest rozwój i innowacyjność całej branży. Firmy coraz częściej ograniczają swoją politykę promocji bezpośredniej do kilku strategicznych imprez branżowych. Udział w nich ma przede wszystkim cele wizerunkowe i komunikacyjne na zewnątrz przedsiębiorstwa, ale nie można nie doceniać ich wpływu także na środowisko wewnętrzne. Przygotowania do wizyty na ważnej strategicznie wystawie pozwalają zmotywować pracowników do ambitnych i kreatywnych działań, wzmacniają ich satysfakcję i zaangażowanie.

Prognozy

Targi i wystawy wciąż są postrzegane jako skuteczne narzędzie komunikacji przedsiębiorstwa z otoczeniem. Według aktualnych danych AUMA MesseTrend 2011, 84% wystawców deklaruje, że targi są dla firm ważnym lub bardzo ważnym narzędziem marketingowym. Statystyki prowadzone przez Polską Izbę Przemysłu Targowego potwierdzają tę tendencję. Po załamaniu się rynku w 2009 roku możemy obserwować wzrost zainteresowania udziałem w targach zarówno wystawców, jak i odbiorców. W 2010 roku wzięło w nich udział 27 876 firm, a ich stoiska odwiedziło 1 013 846 osób. Niemal 15% wzrost liczby zwiedzających (w porównaniu z rokiem poprzednim) pozwala na optymistyczne wnioski odnośnie koniunktury gospodarczej i kondycji samych targów, jako instrumentu w komunikacji i marketingu.

kar

Więcej o: targi, promocja

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij