Szanse turystyki. Debata na X Forum Polska- Ukraina
RZESZÓW, JASIONKA. W G2A Arenie czyli Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Jasionce trwa X Forum Polska- Ukraina.

Jednym z dyskutowanych tematów był rozwój turystyki. Uczestnicy panelu odnieśli się pytania prowadzącej Barbary Włodarczyk o to, jak ułatwić w rozwój turystyki i zachęcić do wymiany turystycznej.
– Trzeba granice uczynić dostępniejszą – ocenił Mirosław Bieniecki, prezes Instytutu studiów Migracyjnych.
Krzysztof Staszewski, ekspert ds. Turystyki i prezes Stowarzyszenia Pro Carpathia zwrócił uwagę, że nie ma promocji Ukrainy w Polsce.
- Są inne przekazy, np. z Chorwacji, Szwajcarii czy Polski – mówił Krzysztof Staszewski. - Dopiero ludzi, którzy stamtąd wracają, przywożą pozytywne wrażenia.
Marta Malska z Uniwersytetu Lwowskiego zwróciła uwagę, że wbrew niektórym opiniom, Ukranina jest bezpieczna.
- Tam, gdzie nie ma operacji wojskowych, to poziom bezpieczeństwa jest jak w Polsce. We Lwowie czterokrotnie wzrosła liczba turystów - mówiła.
W opinii Krzysztofa Staszewskiego turystyka ma być biznesem.
- Musi być oferta hotelowa, restauracyjna. Im wyższa jakość, tym wyższe pieniądze – przykładem jest Małopolska dowodził ekspert. - Na zachodniej Ukrainie np. we Lwowie jest już wiele hoteli wysokiej jakości, ale są też Karpaty, gdzie poziom jest niższy. A zatem tych pieniędzy nie ma gdzie zostawić. Ale najważniejszym czynnikiem są promocja w internecie i dostępność. By z czegoś skorzystać, trzeba tam dotrzeć. Coś jest odległe 100 km, ale z granicą i dojazdem zajmie mi 10 godzin, to rezygnuję. A wyjazd pod namiot w Czarnhorze, to nie zostawianie pieniędzy.
Marta Malska dowodziła, że na Ukrainie turystyka rozwinięta jest punktowo .
Czy jest możliwa wspólna oferta turystyczna i wspólna oferta czy tez jesteśmy konkurentami
Mirosław Bieniecki uważa, że to możliwe. A takimi ofertami mogą być Galicja, Karpaty, Bug u Polesie.
- Ale ogólnie Polska i Ukraina będa konkurowały turystycznie – podsumował.\
Krzysztof Staszewski zwrócił uwagę, że wsęedzie bliskość granicy to atut, np. Szwajcaria.
- Trzeba pokazać oryginalnoś, autentyczność, niepowtarzalność, czyli przyrodę i kulturę pogranicza, to jest wyróżnik mieszanka kultur – przekonywał prezes Pro Carpathii.
- Karpaty muszą stać się modne – uważa z kolei Marta Malska.







