Tadeusz Markowski kandydatem na rektora Politechniki Rzeszowskiej
RZESZÓW. Zamieszczamy list naukowca, skierowany do społeczności uczelnianej.

Profesor Tadeusz Markowski. Fot. Archiwum
Szanowni Państwo,
Jestem związany z Politechniką Rzeszowską od samego początku mojej kariery; początkowo jako student, później jej pracownik, prodziekan i dziekan jednego z wydziałów, prorektor i rektor dwóch kadencji. Jako rektor w latach 1999–2005 rozwijałem i wzmacniałem naszą Uczelnię, jej potencjał kadrowy, podnosiłem jej rangę i jakość studiowania. Utrzymałem niezależność Politechniki Rzeszowskiej, przeciwstawiając się włączeniu do tworzonego wówczas Uniwersytetu. Dzięki temu nasza Uczelnia stała się jeszcze wyraźniej rozpoznawalna i bardziej prestiżowa. Dzisiaj jestem gotowy znów skutecznie kierować Uczelnią, dlatego podjąłem decyzję o kandydowaniu w wyborach na rektora Politechniki Rzeszowskiej na kadencję 2016-2020 (zgodnie z regulaminem wyborczym).
Mam świadomość, że rzeczywistość zmienia się szybko, a każda kadencja władz rektorskich musi mierzyć się z nowymi wyzwaniami. Potrzebne są nowatorskie pomysły i odważne decyzje oraz strategia rozwoju akceptowana i popierana przez społeczność akademicką.
Mój plan obejmuje m.in.:
budowanie potencjału Uczelni w oparciu o pracowników; w tym celu zamierzam aktywnie wspierać każdego nauczyciela akademickiego PRz w staraniach o awans zawodowy (doktoraty i habilitacje). Dowód – w kierowanej przeze mnie Katedrze Konstrukcji Maszyn 8 pracowników uzyskało habilitacje, a jeden z nich w minionym roku otrzymał tytuł naukowy; dwa kolejne postępowania habilitacyjne są w toku. Każdy adiunkt musi mieć poczucie, że jego habilitacja jest równie ważna dla rektora Politechniki, co dla niego samego, że jest to jeden wspólny cel – nauczycielom akademickim przynosi awans naukowy i perspektywę dalszej, dobrze docenianej pracy, a Uczelni pozwala budować jakość, markę i podnosić pozycję w rankingach. Będę szczegółowo analizował postępy habilitacyjne i tam, gdzie rysuje się perspektywa sukcesu i widać zaangażowanie pracownika będę pomagał i gwarantował stabilizację. Własne, doświadczone kadry są podstawą środowiska akademickiego. Zatem obowiązkiem rektora jest zapewnić pracownikom poczucie bezpieczeństwa i pewności pracy.
zagwarantowanie odpowiednich warunków finansowych; jest nie do przyjęcia, aby asystenci, adiunkci, wykładowcy, czy też profesorowie byli wynagradzani według najniższych stawek dla swoich grup, a sukces zawodowy w postaci doktoratu, habilitacji, a w końcu tytułu naukowego przynosił jedynie symboliczną podwyżkę.
umożliwienie zatrudnienia pracowników naukowo-dydaktycznych Uczelni na tak zwanych drugich etatach w innych szkołach wyższych. Każdy powinien mieć możliwość alternatywnej pracy/drugiego etatu jeśli ma na to czas, siły, możliwości. Taką podstawę daje art. 129.1. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.
promowanie – zgodnie z Europejską Kartą Naukowca i Kodeksem Postępowania – przejrzystego procesu rekrutacji, stabilności zatrudnienia, rozwoju kariery zawodowej, wsparcia finansowego w projektach badawczych, jak najlepszych warunków pracy, inicjatyw pracowników, mobilności naukowców, programów współpracy międzynarodowej oraz przeprowadzanie ocen pracowniczych z uwzględnieniem pełnego spektrum obowiązków pracowniczych.
przejrzyste określenie środków finansowych pozostających w dyspozycji wydziałów.
aktywne wspieranie wszystkich wydziałów w staraniach o uprawnienia doktorskie i habilitacyjne. Rolą rektora – lidera Uczelni – jest inicjować i nadzorować takie działania.
Szanowni Państwo, Uczelnię tworzą studenci, nauczyciele akademiccy oraz pracownicy administracji. Bez któregokolwiek zespołu, nie może istnieć i rozwijać się wysokiej rangi środowisko akademickie. Dlatego też zwracam się do Państwa z prośbą o uwagi i wskazówki, które pozwolą lepiej i skuteczniej zarządzać Uczelnią. Kto, jak nie Wy, wie lepiej, w jaki sposób udoskonalać Wasze stanowiska, żeby zwiększyć komfort pracy i studiowania. Tylko wspólnie, na drodze porozumienia i dyskusji, jesteśmy w stanie wymiernie podnieść rangę i prestiż Politechniki Rzeszowskiej, marki, która już teraz ma znaczący autorytet.
Pytam zatem o Państwa oczekiwania. Czy praca naukowa i dydaktyczna pozwala Wam asystentom, adiunktom, profesorom i wykładowcom realizować swoje cele, a jeżeli nie pozwala, to co kandydat na rektora mógłby w tej mierze zaproponować? Jakich zmian oczekują Państwo w administracji? Jak udoskonalić ofertę dla Was studenci? Będę zobowiązany za wszelkie sugestie zgłoszone za pomocą platformy konsultacji, którą w tym celu tworzę, i która będzie aktywna nie tylko w okresie wyborów, ale stanie się narzędziem rozwiązywania Waszych problemów i generowania pomysłów. Adres: dialog.markowski@prz.edu.pl
Szanowni Państwo, Udowodniłem moją skuteczność w działaniu i zaangażowanie, kiedy pełniłem funkcję rektora Politechniki Rzeszowskiej. Gwarantuję otwartość i zobowiązuję się do intensywnej pracy, aby osiągać nasze wspólne i Wasze indywidualne cele. Proszę o poparcie.
Prof. dr hab. inż. Tadeusz Markowski