Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Co dalej z budową S19 Rzeszów-Babica?

Opublikowano: 2014-09-25 09:36:33, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

PODKARPACKIE. Trwają negocjacje kontraktu terytorialnego, w którym określone będą inwestycje finansowane ws. nowej perspektywie finansowej. Po pierwszej części rozmów dużą szansę na realizację mają kolejne odcinki drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do granicy państwa.

Fot. Adam Cyło

Fot. Adam Cyło

 

Zarząd województwa postulował wcześniej aby podzielić inwestycję na trzy etapy. Pierwszy z etapów od Rzeszowa-Kielanówki do Babicy znalazł się na liście rezerwowej programu Budowy Dróg Krajowych, choć padają deklaracje że inwestycja jest już na liście podstawowej (m.in. ze strony przedstawicieli podkarpackiej Platformy Obywatelskiej).

Podczas kolejnych negocjacji konieczny jest mocny i wspólny głos zainteresowanych samorządów. Spotkanie na którym rozmawiano o przyszłości S19 zorganizowano z inicjatywy marszałka Władysława Ortyla. Udział wzięli Wiesław Kaczor, dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, starosta rzeszowski Józef Jodłowski, starosta strzyżowski Robert Godek, przedstawiciel Urzędu Miasta Rzeszowa Ryszard Bieniek, a także burmistrzowie i wójtowie gmin Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego, dyrektor PZDW Adam Maternia. Uczestniczył w nim również członek zarządu odpowiedzialny za transport drogowy Bogdan Romaniuk oraz dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego Marta Matczyńska i dyrektor Departamentu Dróg i Transportu Lesław Kornak, jak również radny sejmiku Wojciech Buczak.

Wiesław Kaczor dokładnie omówił aktualnie prowadzone inwestycje związane z tą drogą. Nie mówił nic o przyszłości

- Celem naszego województwa jest otwarcie południowej części Podkarpacia. Droga S19 nam to zapewni. Jest komplementarna z projektami realizowanymi m.in. w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej. Planujemy kilka przedsięwzięć na południu województwa m.in. centrum sportów zimowych czy te w ramach programu Błękitny San. Starania będą trudniejsze jeśli nie będzie dojazdu do tej części regionu – tłumaczył marszałek Władysław Ortyl.

Marszałek podkreśla, że realizacja powyższego odcinka Rzeszów-Kielanówka do Babicy stanowiłaby zakończenie południowej obwodnicy Rzeszowa w ciągu drogi ekspresowej S19 i wyprowadzenie ruchu poza obszar miejski w kierunku min. Krosna, Jasła, Gorlic. Powyższy odcinek stanowi jednocześnie połączenie z autostradą A4.

W Babicy łączą się droga krajowa nr 9 Radom - Barwinek (granica ze Słowacją) z drogą wojewódzką 988 Babica – Warzyce przejmujące ruch z południowej części województwa podkarpackiego aby dalej, istniejącą DK19, jednojezdniową, dwupasmową, prowadzić ruch do sieci TEN-T.

Średnioroczne dobowe natężenie ruchu na odcinku Rzeszów – Babica (GPR 2010 r.) wynosi: 18114 (pojazdów na dobę). Prognozowane natężenie ruchu na rok 2035 to 30120 (poj./dobę). Bardzo duży ruch oraz światła w Boguchwale i Rzeszowie (Zwięczyca), często powodują korki. Jak zwrócił uwagę burmistrz Boguchwały Wiesław Dronka, zabudowa miasta nie pozwala na rozbudowę „dziewiątki”.

O budowie S19 jako priorytecie dla Prawa i Sprawiedliwości i ewentualnego rządu z udziałem tej partii mówił wczoraj podczas spotkania z dziennikarzami także poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij