Melex zaliczył test na trasie do Morskiego Oka
ZAKOPANE. Testy pojazdu elektrycznego Melex na trasie do Morskiego Oka dobiegły końca. W czasie 19 dni melex bez trudu radził sobie z górską trasą.
Oficjalne testy pojazdu elektrycznego rozpoczęły się 19 sierpnia. Wcześniej Melex 366 N.Car był sprawdzany przez przedstawicieli firmy Eko Trip między innymi na trasach w Zakopanem, na Gubałówce, w Kuźnicach i w Zębie. Odbywał również próbne jazdy na trasie do Morskiego Oka, ale były one wykonywane bez udziału fiakrów i turystów.
Od 19 sierpnia rozpoczęły się regularne kursy polskiego pojazdu elektrycznego na trasie pomiędzy Palenicą Białczańską a Włosienicą, gdzie znajduje się parking przy Morskim Oku. Jako pierwsi trasę pokonali przedstawiciele dyrekcji Tatrzańskiego Parku Narodowego i Stowarzyszenia Fiakrów. Melex 366 N.Car przewożąc 6 osób bez problemów trzykrotnie a czasem nawet czterokrotnie pokonywał trasę w górę i w dół. Droga w jedną stronę liczy 7 km, a różnica wysokości wynosi około 400 m. Po trzech kursach akumulatory były rozładowanE w około 70 procentach. Przedstawiciele firmy Eko Trip, w specjalnie przygotowanym punkcie, dokonywali wymiany baterii. Wymiana kompletu 8 akumulatorów trakcyjnych trwała około 20 minut.
Pracownicy firmy Melex w porozumieniu z organizatorami jazd testowych ograniczyli prędkość pojazdu do 10 km/godz. w czasie podjazdu oraz do 16 km/godz. w czasie zjazdu. Takie parametry zapewniają nie tylko optymalne wykorzystanie energii w akumulatorach i możliwości jej odzyskiwania w czasie zjazdu, ale przede wszystkim zapewniają bezpieczeństwo. Pomimo tych ograniczeń czas przejazdu pojazdem elektrycznym okazał się znacznie krótszy od czasu jaki na pokonanie tej trasy potrzebują zaprzęgi konne. Przejazd w górę zajmował zazwyczaj około 30 minut natomiast zjazd około 20 minut. Fasiągi – jak górale określają zaprzęgi - trasę w górę pokonują w czasie minimum 1 godziny.
W czasie testów ponad 50 fiakrów miało okazję zapoznać się z pojazdem marki Melex. Każdy z nich pokonał trasę do Morskiego Oka za kierownicą elektrycznego pojazdu. Jeszcze w tym tygodniu dyrekcja Tatrzańskiego Parku Narodowego otrzyma pełny raport z jazd testowych, na podstawie którego będzie mogła podjąć dalsze decyzje w sprawie uruchomienia transportu turystów pojazdami marki Melex na trasie do Morskiego Oka. Docelowo na tej trasie mają się pojawić 8-osobowe pojazdy Melex 378 N.Car.
Melex to jeden z najdłużej działających na świecie producentów pojazdów elektrycznych. Historia firmy rozpoczęła się w 1971 roku, kiedy w fabryce samolotów WSK Mielec zaczęły powstawać elektryczne wózki golfowe na potrzeby rynku amerykańskiego.
Obecnie Melex Sp. z o.o. jest prywatną, w pełni polską firmą oferującą około 100 różnych modeli pojazdów wykorzystywanych przez firmy z bardzo wielu branż. Są to pojazdy użytkowe służące do transportu osób i towarów, mogące przewozić do 8 osób lub do 1 250 kg ładunku. Jako jedne z nielicznych pojazdów tego typu posiadają homologację umożliwiającą poruszanie się po drogach publicznych Unii Europejskiej.
Obecnie najwięcej pojazdów marki Melex trafia na rynki Polski i Skandynawii, ale sieć dilerów tej marki sięga od Australii, poprzez niemal wszystkie kraje europejskie aż po Argentynę. Ciągle również prowadzone są rozmowy z firmami zainteresowanymi sprzedażą pojazdów elektrycznych na kolejnych rynkach na całym świecie.